Wat te doen, onderzochte maar onverklaarbare pijn bij plassen, verder vrolijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

molhoek

Bezoeker
Beste forummers,

Ik heb al een hele tijd niks meer geplaatst hier op het forum maar heb nu toch een vraag aan jullie om advies.
Het gaat over de beoordeling 'wel of geen cavia waardig bestaan' voor mijn cavia Noa (bijna 5 jaar oud).

Noa vertoont sinds enige tijd pijn bij het plassen/ontlasten. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Eurologist, dus ik heb dit eerst geprobeerd, echter dit heeft niks uitgehaald.
Door de dierenarts is antibiotica (Enrobactin) voorgeschreven wat ook niks uithaalde. Wij dachten toen zelf aan eierstokcystes of een steentje ergens. Dit heeft de dierenarts dmv een buik operatie (wilde ik eigenlijk niet meer laten doen bij zulke kleine beestjes, vanwege de pijn, maar goed, nu stond ik dus toch weer voor hetzelfde dilemma als altijd, wel of geen kans geven op beter worden) uitgebreid onderzocht, van beide lijkt geen sprake. Wel zag zij de de blaas en de baarmoeder verkleefd zijn aan elkaar, mogelijk door een eerdere ontsteking. Ook leek de blaas ontstoken en de baarmoeder een klein beetje.

Gelukkig knapte Noa goed op na de operatie maar de pijnklachten bij plassen blijven, ook ondanks weer een nieuwe, meer intensieve antibiotica kuur (Baytrill nu, voor wat langere tijd) icm pijnstilling. Mogelijk dus de verkleving opzich die pijnklachten geeft, we hebben geen idee. Ik heb er contact over met de dierenarts. Eerst de langere kuur antibiotica maar even afwachten. Het is overigens wel echte pijn, dus niet een beetje kermen wat cavias wel eens vaker doen bij plassen.

Indien een caaf piept bij plassen, maar verder gewoon normaal is (dus doet wat alle cavias doen, eten, scharrelen slapen en piepen om eten en niet afvallen), wat zou dan jullie inschatting zijn van kwaliteit van leven? Met andere woorden, zou je zo een beestje in moeten laten slapen of niet? Ze plast toch best vaak op een dag dus er zijn best veel pijnmomenten, maar tegelijkertijd is ze ook nog zo 'gezond'.

Wat is jullie idee hierover? Ik merk dat ik dit zelf heel moeilijk vind om in te schatten.

Mvg, Nicky

CaviaFan

CaviaFan

Bekend lid
Medewerker
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Bert Willemsen

Bert Willemsen

Lid

molhoek

Bezoeker

molhoek

Bezoeker

Bert Willemsen

Bert Willemsen

Lid

molhoek

Bezoeker

Bert Willemsen

Bert Willemsen

Lid

Bert Willemsen

Bert Willemsen

Lid

CaviaFan

CaviaFan

Bekend lid
Medewerker

Chibi123

Chibi123

Lid

PDSKS

PDSKS

Bekend lid

Susan

Susan

Bekend lid

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Fabienne2
Reacties
12
Bekeken
921
Ronald
Ronald