Vreemd gedrag en ruzie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirjam

Bezoeker
Ik heb hier 2 zeugjes, Ciske en Swinka, al sinds eind augustus bij mekaar zitten. Altijd is het goed gegaan tussen hun, echt nooit problemen mee gehad, al zijn ze nooit de beste vrienden geweest die tegen mekaar aan lagen te slapen ofzo.

Nou heeft Swinka 3 weken geleden een nestje gekregen. Een dagje later begon het vreemde gedrag van Ciske. Ze deed toen niets anders naar Swinka, maar de kleintjes moest ze niets van hebben. Ciske beet de kleintjes steeds als ze in de buurt waren. Na Ciske een paar dagen apart gehouden te hebben van Swinka en haar kleintjes, heb ik ze weer samen gezet en ging alles weer goed.

Vorige week werd het gedrag van Ciske weer onvriendelijker. Mede gezien Ciske ziek was en dit gedrag, heb ik haar weer apart gezet. Iedere dag zette ze ik een paar keer even samen, terwijl ik toekeek hoe het ging. Swinka beschermde haar kleintjes en wilde Ciske uit de buurt houden, waarna Ciske steeds in de aanval wilde gaan.

Tot nu toe zijn er dus nooit problemen geweest tussen Ciske en Swinka, zolang de kleintjes er maar niet bij waren. Als ik de kleintjes ff weg haalde, ging alles weer gewoon goed.

Tot vandaag...

Ik had Ciske en Swinka even met z'n tweeën los in mijn kamer lopen (de kleintjes zaten nog in de kooi) maar ze vielen elkaar ineens echt aan. Met moeite heb ik ze uit elkaar kunnen krijgen. Daarbij heeft een van de twee aan mijn duim gehangen, in de snelheid heb ik niet gezien of het Ciske of Swinka is, maar mijn duim bloedt behoorlijk erg :frons: De cavia's zelf hebben voor zover ik heb gezien geen wonden opgelopen, alleen heel wat haarverlies.

Wat moet ik hier nou mee???

Toen Lara afgelopen zomer overleden was, heeft Ciske 2 weken alleen gezeten. In die tijd is ze helemaal vereenzaamt, ze zat steeds in een hoekje van de kooi en at slecht, daardoor was ze ruim 150 gram afgevallen. Toen had ik Swinka erbij gehaald en is ze wel weer goed bijgekomen, maar nu is ze de afgelopen drie weken ook alweer bijna 200 gram afgevallen. Ze is echt eenzaam wanneer ze alleen zit en ik mag van mijn ouders dus echt geen cavia erbij nemen om bij Ciske te houden, en ik wil het nu echt niet meer proberen om haar nog bij Swinka te zetten...

Ik ben zo gehecht aan Ciske dus ik wil haar ook niet wegdoen naar iemand anders. Maar wat kan ik dan nog doen :roll: Heeft er iemand enig idee wat ik nog aan moet met ze???

Jolanda4711

Jolanda4711

Bekend lid
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

jelmer

jelmer

Bekend lid

Mirjam

Bezoeker

Inge's Galerie

Bezoeker

Mirjam

Bezoeker

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

yolanda

yolanda

Bekend lid

Taco

Taco

Actief lid

Mirjam

Bezoeker

Mirjam

Bezoeker

Taco

Taco

Actief lid

Audrey

Bezoeker

Mirjam

Bezoeker

Audrey

Bezoeker

Mirjam

Bezoeker

Ronaldus

Ronaldus

Actief lid

Cavylover

Lid

Mirjam

Bezoeker

Ronaldus

Ronaldus

Actief lid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
4
Bekeken
443
Ronald
Ronald
Reacties
2
Bekeken