• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Vragen bij gasophoping

Status
Niet open voor verdere reacties.

rexsyn

Actief lid
Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje over mijn zeugje Synni van 10 maanden. Ze heeft 3 maanden geleden een nestje van 2 jongen gehad en sindsdien is er bij haar gas opgehoopt in haar buik. Ze maakt rare pruttelgeluidjes, haar buik is gespannen en ze geeft pijn aan aan haar buik. De da heeft er even naar gekeken en diagnosticeerde het met gasophoping. Na een blik op de kiezen en ontlasting bleek dat Synni weinig/geen vezels binnenkrijgt. Dit duidt dus aan het tekort eten van hooi. Ze eet ’s ochtends genoeg brokken om ’s avonds groenvoer te krijgen en dit blijft zo doorgaan. Tussendoor eet ze eigenlijk geen hooi.

Hierdoor is de gasophoping ontstaan. Ze zit nu aan een medicijn (prepulsid pediatrie) om de darmen wat rustiger te krijgen en antibioticum tegen haar verkoudheid. Ook raadde de da mij aan om Synni apart te zetten van de 2 andere zeugen waar ze toen nog mee samen zat, om te kunnen kijken of ze idd geen hooi eet. Dit advies heb ik opgevolgt. Idd eet ze eigenlijk geen hooi, want haar hooibal blijft gevult. Ik minder al met brokken en groen, zodat ze aan het hooi zou gaan, maar dit doet ze niet.

Ik zou haar graag willen terugzetten bij de andere 2, omdat ze elkaar zichtbaar missen en ieder een plekje hebben ingenomen aan de andere kant van de tralies om toch in contact te zijn. Tevens eet ze nu minder en oogt ze niet gelukkig omdat ze alleen zit. Natuurlijk wil ik wel het beste voor haar, dus als alleen het beste is houden we het zo.

Wat kunnen jullie mij adviseren over hoe dit verder moet, want dit probleem zal natuurlijk niet zo 1,2,3 zijn opgelost?

Alvast bedankt voor alle tips die ik hopelijk goed kan gebruiken.

José

José

Actief lid
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

rexsyn

Actief lid

José

José

Actief lid

MlleBlakeney

MlleBlakeney

Actief lid

jolanda

jolanda

Lid

Fabienne2

Fabienne2

Bekend lid

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Rosalinde
Reacties
14
Bekeken
203
Yoyo559
Yoyo559
SunnyxSammyx
Reacties