• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Voeding voor diabeetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

marge

Bezoeker
Voeding voor diabetes (Pag 5, 7 en 26)

Dit topic is het verhaal hoe ik aan voeding voor Indra ben gekomen, mijn suikerpatientje. Heb je een suikerzieke cavia dan kun je de eerste 5 blz overslaan.
Het overzicht van wat ik voer staat op blz. 5 mocht je geen zin hebben om alles door te lezen. Op blz 6, 7 staan toevoegingen als je naast hetgeen ik voer andere dingen wilt gaan voeren. Op 26 staat een overzicht. Daar staan de koolhydraatwaardes zodat je evt. kunt tellen hoeveel jouw suikerpatient per dag kan verwerken. Dit heb ik zelf overigens nooit gedaan.
Heb je een suikerpatient meld je dan aan op dit topic zodat anderen je kunnen helpen.

Dit is de samenvatting van wat ik uiteindelijk ben gaan voeren en wat goed gaat, ook bij anderen

Er staat onbeperkt Hugho caviakruidenbrok, dit heeft de helft van de suikers vergeleken met andere voeren. Hier wordt niet veel van gegeten, maar dat is normaal bij deze brok omdat het geen ballaststoffen heeft.
Van Magic's Spirit: www.magics-spirit.nl
Zolang de cavia niet is uitgeregeld iedere dag een vers bakje Pre alpin Aspero, light heb ik ook maar dat eten ze niet. (Dat is geperst onder verhitting)

Van www.dieza.nl of www.caviaflat.nl
Hooi: Timothee hooi, langstelig en dik Canadees of Zweeds hooi met een laag fructaan en een laag calcium gehalte. Bij hen vandaan is het erg mooi en vers. In zakjes uit de winkel (Beaphar) valt het soms tegen. Dieza heeft ook Hugho dus kun je dat combineren.

Hooi: Daarnaast Duits hooi (langstelig hooi of Eiffelhooi) Hoe langer de stengels des te minder suikers zitten er in. ik haal het bij Andy's dierensuper in Loosdrecht.

Van dierenkruiden mogen de volgende dingen: www.dierenkruiden.nl weinig geven ivm calciumgehalte dat meestal vrij hoog is in kruiden en een diabeet al blaasproblemen heeft/ kan krijgen.
Brandnetelblad, weegbree, echinicea, paardenbloem (matig, alleen na uitgeregeld en uitproberen), braamblad, selderijblad, duizendblad, kleefkruid (veel calcium), berkenblad, groene haver, frambozenblad, kervelsteeltjes, kamille, darmmix, weidegrasrollen, dillepallets (weinig, heel veel calcium), haverpallets(weinig), rode klaver(weinig ivm calcium), pastinaakvlokken of als ze hebben een andere puntwortel, daarin zit inuline en dat verlaagt de bloedsuikerwaarde.

Groenten: witlof, andyvie, radijsblad, beetje ijsbergsla, rucola, gele of rode paprika, tomaat, wortelloof (weinig), puntwortels, zoals schorseneer, pastinaak etc. soms wat bleekselderijblad en 1 cm winterpeen (zit minder suiker in dan in gewone wortel) af en toe. Soms wat verse peterselieplant. Dus geen mais, maisblad, bieten, erwten etc.

In het seizoen fruitblad (bv druiven- en appelblad en stokjes) en tuinblad (solidago, alchemilla etc zie pag 1) en stokjes(wilg) en veeeel gras. (let op de fructaanindex! http://www.paardnatuurlijk.nl/ ) voor een diabeet is de ideale fructaanindex 0 maar 3 of 4 gaat hier ook goed.

Medicijn: Rehmannia type 1. 2x daags 1 tablet. www.huisdierendokter.nl bij vermagering van de patient en Rehmannia type 2 als je caaf dikker wordt. de meesten zullen deze laatste tablet nodig hebben.

Clinistix, http://www.newpharma.be/apotheek/se...44-b-51.html?gclid=CKXzz-31waoCFYiEDgodEBKG6g of hierhttp://www.farlamedical.com/Urinetest_CLINISTIX_teststrips-Bayer (staan ook uitgebreidere strips in) iedere avond meten als je caaf ontregeld is en soms een keertje 's ochtends. Is hij uitgeregeld doe je het wat minder. Wegen werkt ook, ontregeling geeft gewichtsverandering (dat kan bij Indra zo'n 50 gram zijn in 1 dag als het mis is) schuddende ademhaling en korrels of tranen in de oogjes. Het ligt sinds ik dit voer meestal aan het fructaangehalte van het gras. Dat blijft lastig in het voorseizoen.

Ik geef geen extra vit. C meer sinds de HugHo caviabrok, kijk op de topics in het subforum van voeding waar je het kunt kopen.https://www.caviaforum.nl/showthread...je-er-aan-(pag-1).-(lege-HugHozakken-bij-bulk)

Alles waar weinig bij staat niet geven als je cavia nog niet is uitgeregeld.

Even de achtergrond van Indra.
Vorig jaar juli is Indra met 5 weken bij ons komen wonen. Haar gewicht was toen 140 gram en ze liep bij de fokster van het ene moedertje naar de andere en at zelf geen brokjes. Ze heeft bij mij maanden bijvoeding gehad, nl harrison's bird food.
Ze kon soms midden in de kamer in zichzelf gekeerd zijn en dan begon ze luid te whiepen. Dan had ze honger maar dat snapte ze zelf niet. langzaam leerde ze dat ze dan dus moest eten.
Ze is heel levendig en rent graag in volle vaart door de tunneltjes en de kamer. Dan kwam ze aanrennen en dan viel ze in 1 keer om, lag voor pampus op haar zij en vloog er na 15 seconden weer vandoor.
Ze plast heel veel en heel helder en ook liep er vocht uit haar oogjes.
Twee maanden geleden kreeg ze ernstige staar aan 1 oog. Er werd gedacht aan een infectie of iets aangeborens.
Nu is dat oog weer heel helder en is het andere oog vol staar. Dit oogje traant ook.
Ze is inmiddels dol op eten en ze wordt helemaal dwaas als ze een waterijsje ruikt.

Nu achteraf klopt alles, maar herken het maar eens.

In moedermelk zit veel suiker, vandaar dat ze ervan bleef drinken.
Dat ze omvalt is gewoon suiker gebrek in de spieren. Het vele heldere plassen om de suiker uit het bloed kwijt te raken.
Dat whiepen is ook behoefte aan suiker, net als gek zijn op zoetigheid.
En de staar hoeft dus niet aan beide oogjes gelijktijdig te beginnen en kan zelfs weer verbeteren.

Het is gisteren geconstateerd. Ze had echt hele hoge waardes in haar urine, 80mmol/l.
En dat is heel veel, aangezien een normale waarde in het bloed 3-6 mmol hoort te zijn en de nieren pas boven 15 mmol/l gaan uitscheiden.

Ik zit dus een beetje in een dip.

Gelukkig kreeg ik net reactie dat ze er op een dieet van gras, hooi en groenten heel goed uit kunnen komen en dat ze er waarschijnlijk prima mee kan blijven leven.

Maar nu zit ik met het probleem hoe ik beide caafjes gelukkig hou. Ik heb dus een suikerziek dikkertje dat geen brokjes mag en een sportieve slanke den die waarschijnlijk wel wat bijvoeding nodig heeft.
Dus heb ik vanochtend Fayah stiekem boven brokjes gegeven, maar er mankeert niets aan Indra's neus en ze was heel zielig.

Heeft iemand tips over koolhydraatvrije/arme bijvoeding die Indra wel zou kunnen eten?
Ik zat zelf te denken aan die groene snippers. Dat zijn toch gewoon erwtenschijfjes?
Alle hulp is welkom.

Sokkie

Bezoeker
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

marge

Bezoeker

Sasika

Sasika

Bekend lid

maxima

maxima

Bekend lid

marge

Bezoeker

marge

Bezoeker

cs porcellino

cs porcellino

Bekend lid

marge

Bezoeker

Osie Dosie en Dumpy

Bezoeker

cs porcellino

cs porcellino

Bekend lid

marge

Bezoeker

cs porcellino

cs porcellino

Bekend lid

marge

Bezoeker

Osie Dosie en Dumpy

Bezoeker

marge

Bezoeker

maxima

maxima

Bekend lid

marge

Bezoeker

maxima

maxima

Bekend lid

marge

Bezoeker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Danny_
Reacties
12
Bekeken
1.259
Furry Friends Forever
Furry Friends Forever
allcavia
Reacties