• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Tips bij nierbekkenstenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Plumeau

Plumeau

Actief lid
Afgelopen herfst voelde Bobo zich ineens niet zo lekker en vond ik wat bloed op de grond waar de cavia's hadden rondgelopen. Een en een was snel bij elkaar opgeteld en dezelfde dag zat ik bij de dierenarts. AB-kuurtje mee en kijken of hij opknapt. Dat gebeurde gelukkig! Op oudjaarsdag ging het weer fout en toen kreeg Bobo weer AB, met hetzelfde resultaat.

Begin februari kwam de derde blaasontsteking opzetten en toen heeft de da hem eens op de foto gezet met het rontgenapparaat. De foto was prachtig scherp en het probleem was ook overduidelijk. Alle organen toonden normaal, op het nierbekken na. Dit was wit van de steentjes :( In de nier zelf en het hele traject van het nierbekken tot aan de plasser was verder niet 1 steentje te zien...

Bij mensen is bekend dat nierbekkenstenen zeer pijnlijk zijn. Ik heb daarom pijnstillers meegekregen die Bobo de rest van zijn leven moet slikken. Daarnaast mag hij niet teveel calcium binnen krijgen, dus moeten de brokjes op rantsoen (max 10 gram Science Select of ander niet mengvoer) en vallen bepaalde groentes (andijvie, peterselie) af. Bobo moet veel vocht binnen krijgen (komkommer, extra drinkbak naast het drinkflesje) en mag uiteraard onbeperkt hooi eten (geef ik 2x daags, de resten maken deel uit van de bodembedekking). Daarnaast wissel ik fruit, paprika, witlof, etc. af en geef ik regelmatig een Vit C tabletje van Roter.

Met Bobo gaat het tegenwoordig met ups en downs. Soms is hij weer helemaal het heertje en jat hij alles onder de neus van zijn meiden vandaan :wink: en andere keren is hij een zielig vogeltje dat totaal geen honger heeft... Langzaamaan is hij wel af aan het vallen: van een stevige beer van 1400 gram (eind zomer) is hij nu vermagerd tot een beertje van 1100 gram. Bij de laatste controle (vanmiddag) was de urine normaal van kleur (getest op een witte theedoek).

Zolang Bobo nog een aangenaam leven kan hebben, wil ik hem dit uiteraard ook geven. Een van de dingen die ik misschien zou kunnen doen is hem meer brokjes geven van een calcium-arm voer. Weten jullie misschien een geschikt merk? Andere tips zijn uiteraard ook welkom!

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

DMelody
Reacties
13
Bekeken
339
suuut
suuut
CaviaPanda
Reacties