Schurft? Plekjes onder lip/kin

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pien

Bezoeker
Beste allemaal,

Ik heb al gezocht naar vergelijkbare situaties, maar de enige vergelijkbare situatie is een bericht uit 2009 waar ik niet op kan reageren. Dus vandaar dat ik toch een nieuw bericht start.

Mijn cavia, Otje 1 jaar en 3 maanden oud, heeft vlak onder haar onderlip een schrale plek (niet op haar borst). Haar haren zijn op die plek ook een stuk korter en op sommige plekken zit er heel weinig haar. In het eerste opzicht kun je geen grote kale plekken zien, dus er zit nog voldoende haar zodat de plekken bedekt zijn. Ook zit er diezelfde schrale plek bij één mondhoek.

De plekjes zijn ruw en bevat vele dode (witte) huidschilfers. Je kunt de schilfers uit de vacht trekken zonder dat je de huid beschadigd. Dus het lijken niet echt korstjes. Wel is de huid wat rood, en dus geïrriteerd denk ik zo. Maar ik heb haar niet echt zien krabben, ze zit meestal lekker rustig in haar kooi.

Ik heb wat gelezen over vitamine C tekort, maar ik geef ze iedere dag een tabletje van 60 mg. Sinds enkele dagen is dit 40 mg, aangezien de tabletjes veranderd zijn. Daarnaast krijgen ze iedere dag wat groenvoer, waaronder paprika. Wat ik wel opgemerkt heb is dat ze de laatste 1,5 week het tabletje niet uit mijn hand pakt en dat ik dit echt achter haar voortanden moest duwen voordat ze het op at. De tabletjes zijn best zuur van smaak en nu bedenk ik me dat ze het misschien niet pakte omdat het zuur zeer zou doen aan die plekjes.

Otje staat samen in één kooi met een ander zeugje. Ze kunnen echter niet helemaal bij elkaar komen aangezien ze helaas niet meer samen kunnen sinds een vorig dierenarts bezoek. De kooi is dus in twee verdeeld door een stuk gaas. Het kan dus geen bijtwond zijn, want het gaas is dusdanig klein zodat ze er niet met hun snoet doorheen kunnen. Bij Grut, het andere zeugje, heb ik ook eens bekeken maar ik kan geen gekke plekjes ontdekken gelukkig. Bij Otje heb ik behalve bij haar onderlip/kin ook geen vergelijkbare plekjes kunnen vinden.

Nu vraag ik me af of dit schurft zou kunnen zijn. Ik vind het een beetje een rare plek voor schurft zo net onder haar lip, mondhoek en op haar kin. Ik heb beide cavia's maar zojuist behandeld met een Anti-Parasiet pipetje. Kan ik verder nog wat doen met de schrale plekken? Ik heb wat gelezen over vasaline, is dit niet schadelijk? Want hoogstwaarschijnlijk zal ze dit binnen krijgen aangezien de plaats van de plekken.

Wat adviseren jullie me te doen? Alvast bedankt voor de hulp en adviezen.

Hilda

Bezoeker
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Pien

Bezoeker

Pien

Bezoeker

Hilda

Bezoeker

Pien

Bezoeker

Mariëlletje

Mariëlletje

Lid

Pien

Bezoeker

Mariëlletje

Mariëlletje

Lid

Pien

Bezoeker

Hilda

Bezoeker

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Tana
Reacties
34
Bekeken
2.677
Ronald
Ronald
Ouafa
Reacties