• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Romana's vetbult/abces is opengesprongen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rosa_

Rosa_

Bekend lid
Romana heeft al zeker een jaar een bult, aan de bovenkant van haar buik. Ik ben, toen ik het merkte, meteen naar de da geweest. Was heel bang voor een kwaadaardige tumor. Deze concludeerde na gevoeld te hebben dat het een vetbult was. Behandeling? We hoefden er niks aan te doen, want zo'n vetbult kun je niet openmaken. Dus voorlopig was er niks te doen. Met Romana is het altijd goedgegaan. Een lief, heerlijk rustig meisje... At goed, dronk goed, kon met iedereen overweg... En bleef zoals altijd een volslanke tante (1450 g). Ik merkte na een tijdje wel dat de vetbult heeel langzaam begon te groeien. En sinds ongeveer een maand is hij echt behoorlijk groot. Ik heb de da nog gebeld, van hè, is dat normaal? Hij zei wel dat dit niet kenmerkend is voor vetbulten, om ineens een groeispurt te krijgen... Dus misschien was het toch een abces? We moesten nog maar even afwachten. :icon_rolleyes: Net tijdens de schoonmaakronde zag ik dat Romana een wit rondje had in haar abces. Eenmaal buiten het hok zag ik dat de bult was opengesprongen! Was ergens wel opgelucht!! Toch fijn als de natuur het zo oplost. Ze leek er zelf totaal geen last van te hebben. Ik heb de bult leeggeknepen, ze had er geen pijn aan (ze keerde wel steeds haar hoofdje om te kijken). Er kwam dikke, grijze/bruine pus uit... Even tanden op elkaar, is echt niet fris!! :icon_confused: Uiteindelijk heb ik de bult nagenoeg leeggekregen. Er zat geen bloed bij. Heb na afloop Roompjes huid even goed ontsmet. Haar hok was een paar dagen geleden al uitgemest en nog schoon, dus dat leek me niet echt nodig... Heb wel even goed gedokterd, al zeg ik het zelf. :icon_wink: Romana zit nu weer in haar hok en is heel kalmpjes en tevreden. Ik hou haar even goed in de gaten. De komende dagen nog even goed ontsmetten.

Vrijdagochtend gaan we alleen op vakantie, dus dat is al snel. Er komt dan wel een oppas. Ik weet verder niet goed hoe we zo'n abces moeten blijven behandelen. Het abces heeft nog zo'n vel over aan de buitenkant, zo'n huidlapje. Trekt dat vanzelf weg? Mijn castratiepatiëntjes met abcessen kregen wel altijd antibiotica van de da... Wat zouden jullie aanraden? Even de da contacteren?

En de da zei dus ook altijd dat het om een vetbult ging (was hij vrij zeker van na het voelen). Maar dit lijkt toch sprekend op een abces, met dat pus.

Tips?

Caviastal Genieta

Caviastal Genieta

Bekend lid
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Clarinde

Clarinde

Bekend lid

Rosa_

Rosa_

Bekend lid

marge

Bezoeker

Clarinde

Clarinde

Bekend lid

Rosa_

Rosa_

Bekend lid

Clarinde

Clarinde

Bekend lid

Osie Dosie en Dumpy

Bezoeker

Mirjam

Bezoeker

Mijati

Bezoeker

Clarinde

Clarinde

Bekend lid

de Caviakolonie

de Caviakolonie

Bekend lid

Rosa_

Rosa_

Bekend lid

Mirjam

Bezoeker

Rosa_

Rosa_

Bekend lid

Caviastal Genieta

Caviastal Genieta

Bekend lid

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Rosa_
Reacties
8
Bekeken
776
Ronald
Ronald
Eeyore
Reacties