• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Roeien met de riemen die we hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jenny

Bezoeker
Hallo caviá-fans!

Sinds kort zijn we lid van dit forum. Het is erg interessant om te lezen wat jullie allemaal aan de cavia's voeren. Het is wel een luxeprobleem hoor: kiezen wat je zult voeren. Dat is wel iets wat ik me nu realiseer. Wij wonen namelijk sinds één jaar op Aruba (met onze honden en cavia's).

Hier zijn bijna geen cavia's en dus is er (meestal) ook geen cavia-voer. Onze cavia's aten in Nederland Gerty en daar gaven we paprika, wortel, witlof, rozenbottel, appel, komkommer, bloemkool (klein stukje) etc. bij en uiteraard elke dag vers hooi en bij mooi weer stonden de cavia's ook wel in het gras (elke voorjaar bouwden we dat op; ze stonden 's nachts niet buiten). Ze kegen geen extra vit. C pilletjes. Wel eens van die cavia snoepjes van Vitakraft (sinasappelsmaak etc. daar zit dan extra vit. C). Ze vonden het erg lekker.

Hier moeten we roeien met de riemen die we hebben. De cavia's krijgen elk 's morgen een 1/4 groene paprika (rood en geel zijn hier erg duur). Dat vinden ze heerlijk! Helaas kunnen we dus geen caviavoer krijgen en dus kopen we in de supermarkt meestal een zak Best konijnenvoer en daar gooi ik dan 2 zakjes Best hamstervoer doorheen. Daar zit een klein beetje vit. C in. Ook het hooi is van Best. Of dat altijd even vers is... ik kijk wel naar de kleur. Ook is het al wel gebeurd, dat er van die kleine zwarte beestjes in het voer zaten (die zie je soms ook wel in pasta's zitten). Verder geven we ze elke dag wel gras uit de tuin en baby-carrots (worteltjes). Soms krijgen ze stukje (aard)appel, klein stukje watermeloen, broccoli, witlof, stukje mango, simaruku (een vit. C rijk vruchtje wat hier in juni groeit), komkommer etc.

Nu heb ik gehoord, dat wij ze dan een tabl. vit. C moet bijvoeren, omdat en 1/4 parika weleens net niet of net wel genoeg vit. C op zou leveren. Ik neem aan dat ze die zelf moeten opeten. Ik las ook iets over vermalen en dat dan op een stukje fruit doen.

De cavia's zien er overigens wel goed uit. Hun vachtjes zijn mooi egaal en glanzend en ze zijn levendig! Hun gebitje is ook goed. We denken dat we dus aardig op de goede weg zijn, maar als jullie nog waardevolle tips voor ons hebben, waarbij we een beetje creatief moeten zijn.... laat maar horen!

Hartelijke groeten vanaf een zonnig Aruba,

Jenny & co

P.S. In de winter komen we 3 weken naar Nederland, dus dan kunnen we ook nog een paar spulletjes meenemen.

hannie

hannie

Lid
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Jenny

Bezoeker

hannie

hannie

Lid

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Jenny

Bezoeker

wjea

wjea

Actief lid

Jenny

Bezoeker

pigpen82

pigpen82

Actief lid

CS de Vandaaltjes

Bezoeker

nethanja

nethanja

Bekend lid

CS de Vandaaltjes

Bezoeker

Wenche

Wenche

Actief lid

CS de Vandaaltjes

Bezoeker

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.