Pasgeboren jonkies

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste allemaal,
Allereerst wil ik me verontschuldigen dat ik nog niks in het 'voorstellen' topic heb geplaatst. Ik zal dit, omdat ik nieuw ben, zeker later nog doen.
Ik zit dus met een '' probleem''
Afgelopen jaar heb ik een jonge cavia(6 weken) opgehaald bij een cavia stal. Deze heeft mij verteld dat het een beertje was. Ik introduceerde de cavia dus onwetend in mijn beren groep. Nu werd ze dikker, maar ik dacht dat dit gewoon kwam omdat ze groeide. 2 weken later voelde ik echt dingen bewegen in haar buik en jawel hoor, net zijn er 4 levende jonkies geboren.

De moeder is van eind augustus 2018, dus waarschijnlijk gedekt rond begin december. Ze was toen natuurlijk nog te jong, maar zoals ik al zei. Het is super stom, maar ik heb gewoon vertrouwd op het geslachtsoordeel van de caviastal.

De moeder wil echter niks van de jonkies weten. De moeder zit aan de ene kant van het hok, terwijl de kinderen helemaal aan de andere kant zitten.
Is dit normaal, of is het omdat ze gewoon jong is? Ik heb nog nooit een nestje gehad en wilde dit ook niet.
Is er iets wat ik nu kan/moet doen?
Ik vond dit op de grote cavia:

Als ze nog niet toe is aan het moederschap, kan het zijn dat ze niets wil weten van de jongen. Ze zal ze dan negeren, of juist naar hen bijten en happen. Je kan haar helpen door haar en de jongen op schoot te nemen en ze onder een doek of kleed te doen; op die manier is het donker(der), wat geruststellend werkt en als ze jou vertrouwt, zal ze eerder geneigd zijn dingen van je aan te nemen. Op deze manier kan je ook proberen de jongen aan te leggen bij haar zodat ze gaan drinken. Als ze jou niet vertrouwt, kan je het uiteraard alsnog proberen door de kooi donker(der) te maken omdat donker altijd geruststellend werkt. Meestal is het een kwestie van tijd en zal de moeder na een dag of twee doorhebben wat ze moet doen.

Is er iemand die weet of dit werkt? Of dat het inderdaad zo is dat ze er later wel naar om gaat kijken. Ik ben max. 2 uurtjes beneden geweest, dus ze zijn nog niet ouder dan 1.5 uur. Waarschijnlijk stress ik door onervaring gewoon te veel, maar ik zou het erg op prijs stellen als jullie mij advies konden geven.

Hartelijk bedankt alvast

Cavia4ever

Bezoeker
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Dordt

Bezoeker

Cavia4ever

Bezoeker

Dordt

Bezoeker

Aquilegia

Aquilegia

Bekend lid

Cavia4ever

Bezoeker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Rooska
Reacties
13
Bekeken
937
Ronald
Ronald
Reacties
7