• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Mogelijke beroerte gehad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom Belet

Beginnend
Lid
8 dec 2014
Reacties
7
Aantal Cavia's
2
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar zit met een probleem.
Sinds een aantal dagen vertoont een cavia van mij, Sjoko (een zeugje, 3,5-4 jaar) raar gedrag. Zij zit met een ander zeugje (Tweetey, ~4 jaar) samen en rent normaal rond in de kooi. Ook gaat ze tegen de tralies staan en likt ze mijn vinger. We voeren ze goed, ze zijn niet dik maar ook niet te dun. Ze krijgen gevarieerd en gezond voer. Ze krijgen veel aandacht en lichaamsbeweging.
De afgelopen twee á drie dagen is haar gedrag echter compleet veranderd. Ze loopt moeilijk en rent nauwelijks. Als ik wat lekkers geef (wortel, een caviasnoepje) gaat ze niet zoals normaal tegen de tralies op staan, maar blijft ze heel stil zitten. Als ik dan het deurtje open doe en het voor haar neus hou pakt ze het meteen aan en begint ze het te eten. Ze eet dus nog goed. Ook drinken doet ze (voor zover wij kunnen zien) ook goed.

Zoals al eerder gezegd loopt ze moeilijk. Ze waggelt meer. Gisteravond viel ze, nadat ik haar geaaid had, gewoon op haar zij (op een onnatuurlijke manier). Daar bleef ze even liggen, vervolgens stond ze weer op en waggelde weer verder. Ze loopt onderzoekend rond, dus blijft niet bewust stilliggen. Ook lijkt het alsof ze geen pijn heeft (geen plotselinge bewegingen, geen hoog gepiep). Ze heeft nu ook de neiging om bijterig te doen in plaats van te likken. Haar kop staat echter niet scheef!

Een ander ding wat opvalt is de manier waarop ze ligt. Normaal lag ze als een soort tapijt op de vloer, of ging ze half op haar zij liggen (uit zichzelf). Nu ligt ze meer met gebolde rug, niet meer zo onstpannen. Als je haar optilt ligt ze volledig stil in de hand, vroeger stribbelde ze wat tegen.
Als je haar op een glad oppervlak zet spreiden de pootjes heel erg uit en blijft ze soms ook liggen. Ze krijgt natuurlijk weinig grip dan, maar normaal komt ze dan we vooruit. Nu gaat het heel lastig en glijdt ze heel vaak weg. Ook loopt ze vaak tegen dingen aan en probeert ze die weg te duwen (dit deed ze vaker, maar niet zoals nu).

Het vachtje glanst, evenals de ogen. Ze ziet er gezond uit van een afstandje, maar zodra ze begint te bewegen valt het op.

Ikzelf vond het het meest lijken op een beroerte met een (tijdelijke?) halfzijdige verlamming. Wat denken jullie hiervan? En waar moeten we op letten/rekening mee houden?
Een trip naar de DA is altijd mogelijk, wij hebben echter slechte ervaringen qua operaties met die desbetreffende DA (begrijp me niet verkeerd, ik ben hartstikke bezorgd om het beestje maar dit is de ervaring die spreekt). We kijken het nu even aan, als het slechter gaat gaan we direct naar de DA!

Alvast heel erg bedankt!

marianne186

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

marianne186

Gast

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.475

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.475

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.475

Poppi

Liefhebber
Lid
14 jul 2011
Reacties
133
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.475

Status
Niet open voor verdere reacties.