Het énige échte Caviaforum maakt gebruik van cookies.

Medicijnen geven, wat is de beste "houdgreep"?

Discussie in 'Ziekten' gestart door Celeste04, 5 apr 2011.

onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celeste04

Celeste04 Zeer ervaren

Lid:
    5 mei 2010
    Pluimen:
    1.219
    Website:
    Aantal Cavia's:
    5
    Mijn caafje Roxy heeft een blaasontsteking dus moet ik medicijnen geven. Zij vind het vreselijk! Ik ben dus ook al een aantal dagen aan het worstelen om het haar te geven. AB gaat er het moeilijkst in, ik heb ook het idee dat ze de helft er weer uit gooit. :icon_confused:

Hebben jullie misschien tips om haar op een bepaalde manier vast te houden en tips om haar AB binnen te houden?

Ik twijfelde waar ik dit topic nou moest zetten, als hij verkeerd staat.. Sorry daarvoor :icon_redface:

2. Roos

Roos Gast

Ik zou haar in een handdoek wikkelen en dan rustig vasthouden. zo kan ze niet ontsnappen.

3. *Leonie*

*Leonie* VIP

Lid:
    28 mrt 2008
    Pluimen:
    441
    Website:
    Aantal Cavia's:
    17
    in een handdoek is hier nog nooit gelukt daar wurmen ze zich net zo makkelijk uit. Met mijn hand pak ik ze dan achter bij hun koppie vast en met diezelfde arm druk ik ze met mijn elleboog tegen me aan. Ik weet het, het klinkt zo best zielig maar ze moeten toch hun medicijnen binnenkrijgen. En zo lukt het mij altijd. Maar deze methode doe ik alleen als het echt een gevecht is hoor.

4. krissy

krissy Gevorderd

Lid:
    25 mei 2010
    Pluimen:
    7
    Website:
    daar sluit ik me bij aan zorg dat de pootjes ook voorzichtig in de handdoek gewikkeld zijn dat werkt bij mij wel erg goed.
    succes en beterschap voor Roxy hoop dat ze gauw helemaal beter is

5. *Leonie*

*Leonie* VIP

Lid:
    28 mrt 2008
    Pluimen:
    441
    Website:
    Aantal Cavia's:
    17
    ow en steeds kleine beetjes geven van de medicijnen en hun kopje dan een beetje achterover houden. De medicijnen met iets mengen trappen ze hier alleen de 1e keer in, daarna niet meer.

6. Polle

Polle Gast

Zo doe ik het ook eigenlijk. Met of zonder houdgreep in de elleboog.

Bovendien is het handig ze vanaf jongs af aan te leren dat 'spuitje = lekkers' betekend. Af en toe een spuitje met iets lekkers erin geven. Op een bepaald moment pakken de meeste dat dan aan. Als ze dan aan de medicijnen moeten, valt het wel mee. Uiteraard trappen ze er niet eindeloos in, want opeens is het lekkers vervangen door iets vies, maar werk hier nog altijd prima.

Veel succes!

7. krissy

krissy Gevorderd

Lid:
    25 mei 2010
    Pluimen:
    7
    Website:
    en ik geef al mn dieren een beloning (wat lekkers) na dat ik medicijnen heb gegeven maar zo zie je maar Leonie heeft een heel andere methode ik denk dat je voor je zelf en Roxy moet kijken wat het beste werkt misschien is in een handdoek wikkelen wel niks...

8. Celeste04

Celeste04 Zeer ervaren

Lid:
    5 mei 2010
    Pluimen:
    1.219
    Website:
    Aantal Cavia's:
    5
    Ik ga vanavond de handdoek proberen. En met de elleboog tegen me aandrukken en het kopje vasthouden doe ik nu dus ook, maar toch is het een gevecht. Hou ik haar kopje dan te los vast of dat niet? Jullie kennen het vast ook wel, dat ze met hun kopje heen en weer gaan WEG BIJ HET SPUITJE! :icon_lol:

Mag je de medicijnen mengen dan? Als dat zo is zou ik dat ook wel willen proberen :)

9. Ik zet ze altijd dwars voor me op tafel met de kop naar rechts en sper dan over de kop heen met mijn hand dus achter of boven de kop het bekkie open met mijn linkerhand en spuit met mijn rechterhand hup klaar geen gezeur en een stukje komkommer of zo toe maar die van mij blijven heel braaf staan en krabbelen hoogstens een stukje naar achteren maar dan ben ik al klaar.

Medicijnen mengen hebben ze meestal liever niet.

Voor nagels knippen gebruik ik een echte houdgreep.

10. *Leonie*

*Leonie* VIP

Lid:
    28 mrt 2008
    Pluimen:
    441
    Website:
    Aantal Cavia's:
    17
    Dat gevecht heb ik altijd met de nageltjes knippen van mijn 1e caafje, ruim 5 jaar oud maar een partij sterk!

nou ik probeerde wel eens er wat lekkers doorheen te doen, dus eerst medicijnen in het spuitje en daarna vanuit een ander bakje iets al roosvicee of wortelhapje oid maar de 2e keer hadden ze al snel door dat er nog meer inzat dan alleen dat lekkers.
    Maar ik moet zeggen dat ik dit maar zelden mee maak hoor (gelukkig!).

---------- Bericht toegevoegd om 10:22 ---------- Vorig bericht was van 10:20 ----------

serieus? Jeetje nou dat hoeft hier maar met 1tje (van de 40:icon_cool:). Ik ga altijd zitten praten tijdens het nageltjes knippen en vaak helpt dat best wel, meestal in de trant van: zo even de nageltjes, goedzo, nog maar 4.....:icon_cool::icon_lol:
    Volgens mij denken de andere 39: die spoort niet hoor! Maar het werkt wel hahahahahhaha

11. ciska

ciska Ervaren

Lid:
    1 sep 2008
    Pluimen:
    523
    Website:
    Aantal Cavia's:
    15
    Ik doe het ook net zo als Marjan

Medicijn mengen met lekkers lukt hier ook maar een keer.......
    als je de volgende keer dan met lekkers aankomt kijken ze eerst argwanend en dan zijn ze weg en verstoppen ze zich onder een bruggetje.
    ze zullen wel denken: "we zijn wel goed, maar niet gek.."

sterkte met de worstelwedstrijd!

12. Celeste04

Celeste04 Zeer ervaren

Lid:
    5 mei 2010
    Pluimen:
    1.219
    Website:
    Aantal Cavia's:
    5
    Voor nagels knippen bij Roxy is het makkelijk, ze stribbelt tegen totdat ze kan eten. Lekker een witlof laten eten en ik kan rustig haar nagels knippen, helaas kan je geen witlof geven en tegelijkertijd medicijnen geven, anders had ik het wel geweten, hihi.

13. Century

Century Liefhebber

Lid:
    6 feb 2009
    Pluimen:
    117
    Aantal Cavia's:
    4
    Ik vraag een huisgenoot om de caaf vast te houden, dan kan ik me alleen op het bekje zelf richten. Maar die van mij worstelt ook behoorlijk, helaas! Ik heb hem ook een tijdje moeten dwangvoeren, en dat kwam ook uit een spuit en vond hij heerlijk; helaas snapt hij nu dat er niet altijd wat lekkers uit een spuit komt.

14. ida

ida VIP

Lid:
    2 mei 2006
    Pluimen:
    1.281
    ik woon in rotterdam met 4zeugjes en 2 ahum beren
    Aantal Cavia's:
    6
    ik geef moppie elke dag granberry en dat maal ik fijn en doe ik in een stukje komkommer en dan eet ze het op
    en die cranberry`s vindt ze echt smerig maar zo niet
    maar ik geef het haar wel op schoot en volgens mij is dat het hem lekker kwaliteits tijd met de vrouw extra dus al smaakt het vies ik zit lekker bij de vrouw en ik eet het wel op

15. Cs Huise Pluk

Cs Huise Pluk Gevorderd

Lid:
    18 aug 2010
    Pluimen:
    220
    Website:
    Dat klinkt als een ware strijd hier, als ik mijn caafjes AB moet geven, doe ik dat in een klein spuitje.. Steek mijn hand in de bak en ze komen erop af, vervolgens eten ze de AB zo uit het spuitje en willen hem niet meer loslaten als hij leeg is.. Haha!

16. Toetje

Toetje Liefhebber

Lid:
    5 mrt 2011
    Pluimen:
    0
    Nou, ik heb ook nu 3 maal per dag een partijtje vrij cavia worstelen :icon_sad: Ze heeft al na de eerste keer door dat het heeeeel erg vies is wat er in haar bekje moet.....Het lukt op zich wel, maar daarna duwt ze zich helemaal tegen mij aan, zo van "brrrr wat smerig, maar ik houd nog wel van je..."zo aandoenlijk.

17. Claudia_

Claudia_ VIP

Lid:
    6 jun 2006
    Pluimen:
    2.760
    Aantal Cavia's:
    1
    Tja, ik denk zo

:icon_cool:

Nee, zonder gekheid... als het je veel moeite kost kun je het beste met zijn tweeen zijn. De ene houdt de caaf vast en dan kun jij bijvoorbeeld in kleine beetjes m.b.v een spuitje de medicatie toedienen.
    En hetzelfde met nageltjes knippen als je een 'lastige' caaf hebt ;)

18. piggy

piggy VIP

Lid:
    30 jan 2008
    Pluimen:
    1.955
    Ik zuig eerst de hoeveelheid a.b op met een spuitje , dan doe ik een beetje roosvice in de dop van de fles en zuig daar een beetje van op ,
    Dan geef ik het aan de cavia , de a.b maskeert de vieze smaak van de a.b en zo geven gaat het een stuk makkelijker . Succes !

19. Toetje

Toetje Liefhebber

Lid:
    5 mrt 2011
    Pluimen:
    0
    Bedankt voor deze tip! Ik ga het zomeet ook even zo doen! Wat leer ik toch veel van jullie allemaal.

20. Volgens mij zijn sommige soorten ab erg lekker (bananenluchtje zit er aan) Als ik hier Dosie in de bak terugzette kwam Osie haar bekkie aflikken

Laden...
onderwerpentatus:
Niet open voor verdere reacties.

Sociale Media