• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Informatie - Fleece als bodembedekking

Veronica092

Bezoeker
Voor iedereen die vragen of informatie zoekt betreft fleece als bodembedekking, heb ik deze onderwerp aangemaakt. Bij nieuwe informatie zal dit toegevoegd worden.

Informatie over fleece bodembedekking

Ik zie het al vaker langs komen, vragen betreft fleece bodembedekking en of het wel werkzaam is. Deze vragen heb ik namelijk zelf ook gesteld. Met jullie wil ik de informatie delen die ik tot nu toe heb verzameld betreft fleece. Voordat ik met alle informatie begin, zet ik eerst de voor- en nadelen van fleece op een rijtje voor jullie.

Voordelen
Scheelt in de kosten op langer termijn, herbruikbaar, duurzaam, makkelijk te maken, makkelijk op te bergen, droogt snel, minimale geurtjes door dagelijks keutels op te ruimen en te wassen met azijn, zacht, vocht gaat er doorheen na een plasje, verschillende kleuren en prints mogelijk, stofvrij, makkelijker schoon te maken (cage liners oprollen, uithalen en nieuwe in de kooi leggen) en gemakkelijk te wassen.

Nadelen
De aankoopkosten kunnen hoog zijn, minimaal 1x per dag keutels opvegen, kan qua gewicht zwaar zijn voor de wasmachine en wasdroger (bij cage liners), haren en gras blijft erin vast zitten wat achter blijft in de machines, moet goed uitgeschud worden en het vochtdoorlatingsproces kan lang duren.

Wat ik vaak voorbij heb zien komen, is dat caviabaasjes moeite hebben met het verwijderen van de haren en gras uit de fleece. Vaak is het zo erg dat ze de fleece na paar keer gebruiken alweer weggooien. Zonde! Het is juist de bedoeling dat je eenmalig fleece koopt om in de kosten te besparen! Er zijn verschillende manieren om haren en gras uit de fleece te halen. Heb je hier geen geduld voor? Dan is het beter om bij je reguliere bodembedekking te blijven.

Na het lezen nog steeds geïnteresseerd in fleece als bodembedekking? Lees dan verder!

De fleece bodembedekking kan je op twee manieren gebruiken. In de losse vorm, waardoor je bij iedere verschoning de lagen een voor een van elkaar moet halen en een voor een op elkaar moet stapelen. In de vaste vorm, waardoor je bij het verschonen de lagen in een keer kan verwijderen en in een keer terug kan plaatsen. De laatste vorm wordt ook wel cage liner genoemd.

Beide soorten hebben hun eigen voor- en nadelen. Belangrijkste is dat je je niet moet laten afschrikken door de nadelen. Het blijft je eigen keus welke methode je wil gebruiken en wat het beste voor jou werkt.

Losse variant voordelen
De lagen zijn apart te wassen en apart te drogen op hoge temperatuur (handdoeken en matrasbeschermer) en het is qua gewicht dragelijk voor de machines.

Losse variant nadelen
Het is tijdrovend omdat de lagen een voor een verwijderd of geplaatst moet worden, de lagen kunnen gaan verschuiven, meer kans dat de cavia’s tussen de lagen gaan kruipen en fleece mag niet op hoge temperatuur in de droger.

Vaste variant voordelen
Alle lagen zitten aan elkaar vastgenaaid. Dit scheelt tijd bij het verschonen en verschuift niet.

Vaste variant nadelen
Doordat de lagen aan elkaar vast zitten, kan dit zwaarder qua gewicht voor de wasmachine. De tussenlaag kan krimpen in de was en/ of in droger als dit op hoge temperatuur gebeurt.

Materialen

Voor de bodembedekking heb je verschillende materiaal nodig. Het advies is om anti piling fleece te gebruiken. Deze fleece is laagpolig en pluist minder tot niet. Zelfs niet na wat wasbeurten. Let op dat bij het gebruik, de minder pluizige kant boven ligt. Daarnaast zorgt deze soort er ook beter voor dat de vocht gelijk door de fleece zakt. Straks wat meer info hierover. Gras en haartjes blijven minder snel in deze soort zitten dan de hoogpolige soort.

Om ervoor te zorgen dat het vocht door de fleece heen gaat, moet de fleece voorgewassen worden om de 'chemische' laag te verwijderen. Dit kan je doen door de fleece in de week te zetten in water en (schoonmaak)azijn. Je kan dit ook overslaan en gelijk beginnen met het wasproces. Dit doe je door de fleece te wassen met verfloze wasmiddel (neutral) en (schoonmaak)azijn als wasverzachter te gebruiken. Tussendoor laten drogen en testen met warm water of het water door de fleece zakt. Wanneer dit niet gebeurt, dient de fleece opnieuw gewassen te worden. Drie keer zal ongeveer genoeg zijn.

Ik heb mij laten vertellen dat het verstandig is om de materialen eerst apart van elkaar te wassen voordat je de liners maakt. Dit zorgt ervoor dat de materialen individueel krimpen en voorkomt dat het op een later moment zal krimpen.

Als tussen materiaal kan je gebruik maken van de volgende materialen:

- Gerecycled katoenen verhuisdekens
- Matrasbeschermers
- Handdoeken
- Quilt wadding 8 oz
- Etc.

Ieder persoon heeft zijn eigen voorkeur. Per materiaal zal het ook verschillen hoeveel vocht het opneemt, maar ligt ook vooral aan de hoeveelheid cavia’s je hebt. Je kan kiezen voor één laag of twee lagen. Het allerbelangrijkste is dat de tussenlaag vocht goed opneemt! Let er wel op, hoe meer lagen je neemt, hoe zwaarder dit voor de wasmachine en droger zal zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Amdw14
Reacties
4
Bekeken
214
Amdw14
Caviagekkie
Reacties
12
Bekeken
640