• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Hoe snel slaat antibiotica aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bjarne

Bjarne

Lid
Hoi allemaal,

Wij hebben een cavia van 4 jaar oud, Bjarne genaamd. Sinds een paar weken gaat het met haar gezondheid een beetje minder. Het begon met een oorontsteking aan beide kanten, deze is gelukkig over gegaan door het gebruik van oorreinigingsdruppels. Ook heeft ze inmiddels weer 4 injecties tegen schurft gehad (wat steeds maar terugkomt op dezelfde plek).
Maar sinds een paar dagen is er ook nog eens een blaasontsteking & verstopping bij gekomen.:( Toen ik het idee kreeg dat het wel eens blaasontsteking zou kunnen zijn (kleine beetjes plassen, zo nu en dan rood gekleurd, piepen/kreunen tijdens het plassen) heb ik haar elke dag een flinke dosis vitamine C gegeven in de vorm van tabletjes. Na een paar dagen leek de ontsteking bijna over te zijn. Maar sinds gisteren is het weer erger teruggekomen. Hoe kan dat?

Gisteren bij de dierenarts heb ik antibiotica meegekregen in de vorm van druppels: Doxoral aqua drops. Hier zit het medicijn doxycycline in. Ik moet haar elke dag 1 ml toedienen mbv een spuitje. Dit gaat wel redelijk, dat krijgt ze goed binnen. Ik moet de kuur afmaken, wat zo'n 10 dagen zal duren. Mijn vraag is: Hoe snel slaat antibiotica aan, wanneer zou de blaasontsteking over moeten zijn of wanneer zou er in elk geval verbetering te zien moeten zijn. Ik ben gisteren dus begonnen, en tot nu nu lijkt ze vandaag juist meer last te hebben bij het plassen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen. Onze vorige cavia had namelijk last van chronische blaasontsteking en is ook meerdere keren geopereerd aan blaasgruis/stenen. Uiteindelijk is ze hier ook aan overleden. En nu heeft deze cavia ook al blaasontsteking gekregen. Ik vind het een beetje vreemd, vroeger thuis hebben we altijd cavia's gehad en daarbij heb ik het nog nooit meegemaakt dat ze blaasontsteking hadden en die twee cavia's van onszelf hebben het nu beide gekregen... Is dat toeval of zou het een reden hebben? Ze krijgen elke dag andijvie, wortel, gemengd knaagdiervoer (niet veel), appel en hooi. Ik geef haar elke dag een Vitamine C tablet van 50 mg. Wel is het zo dat ze bijna niets drinkt en er hangt een zoutsteen in de kooi, waar ze zo nu en dan aan likt. Al het eten is vers, en ze staat niet op de tocht. Heeft iemand misschien tips?

En ik heb hier ook op het forum gelezen dat als je een cavia te veel vitamine C geeft, dat ze dan juist last kunnen krijgen van blaasgruis/nierstenen. Is dit zo? Misschien heb ik het probleem nu juist wel verergerd door haar heel erg veel vitamine c te geven de laatste dagen... Ik hoop het niet!

Het is een beetje een lang verhaal geworden.
Maar in elk geval alvast bedankt!

Groetjes,
Bjarne

Caviastal'tBrugje Els

Bezoeker
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

Audrey

Bezoeker

Bjarne

Bjarne

Lid

Caviastal'tBrugje Els

Bezoeker

Mirjam

Bezoeker

o0debbiej0o

o0debbiej0o

Bekend lid

Bjarne

Bjarne

Lid

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
37
Bekeken
2.252
Ronald
Ronald
Reacties
28
Bekeken