• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Haarbijten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

*bonnie*

Gast
Sinds vrijdag zijn er 3 cavia's bijgekomen, 2 langharige Gilina en Wizzy en 1 us-teddy Fiona. Ik had al 2 langharigen Punkie en Pluk sinds een maand.
Nu Gilina en Wizzy waren aan de achterkant redelijk gekortwiekt.
Ik dacht dat men misschien plukken haar had weggeknipt die in de war zaten, dat heeft men nog gedaan toen we ze kwamen ophalen ook.
Vandaag dacht ik dat het toch wel erg gekortwiekt was en begon ik te denken dat ze misschien bij een haarbijter in het hok hadden gezeten. Daarjuist pakte ik Gilina op om te borstelen en ik vond het er nu toch wel erg kort uitzien (enkel de achterkant) en daarna pakte ik Pluk uit het hok om hem te borstelen en zie ik dat ie op zijn rug ook 2 van die korte plukken heeft dus nou heb ik wel een probleem want dat was gisterenavond nog niet.
Meestal lopen de cavia's in hun ééntje ergens rond, ik heb ze nog niet echt op elkaar geplakt zien zitten of rare dingen zien doen naar elkaar. Gilina heeft 1 keer staan klappertanden toen Fiona voor het eerst in het hok kwam, verder zijn er geen incidenten meer geweest bij mijn weten. Ik ben nu met vakantie en ga heel veel naar de cavia's toe op een dag. Er zijn 2 hooiruiven en 3 hooiballen, ze hebben dus ook nog niet zonder gezeten want ik kijk het smorgens en savonds na. Er liggen wat takjes in de ren maar daar kijken ze niet naar. Smorgens krijgen ze een grote plateau voorgeschoteld met wortels, witloof en gras waar ze dus een hele dag van kunnen eten. In hun hok staan 2 bakjes met droogvoer (Versele Laga Cavia Crispy).
Waaraan kan het liggen? Gilina en Wizzy hadden al een kortgewiekt achterwerk en Pluk pas sinds vandaag. Ik ga nu nog even Punkie nakijken, die heb ik vanmorgen gekamt en die had toen nog niets.
Vind ik echt zonde van hun prachtige haren hoor.
Iemand tips voor mij? Ik heb eens gelezen vitamine C maar ze krijgen elke dag vers groenvoer of is dat niet genoeg? Misschien stress?
Als het een haarbijter is, zou dit opvallen of doen ze het dan snachts of zo? Is er een oplossing voor?

Oh dit is echt erg ...
Ik ben net nog naar Punkie gaan kijken en die haren zijn ook afgeknaagd, rond de kruin op het achterwerk zijn allemaal kort en op de rug langs de middenlijn ookal :(

Annechien

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

*bonnie*

Gast

Hilda

Gast

Peruvians Helmond

Gast

*bonnie*

Gast

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.094
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
6
Bekeken
566
  • Gesloten
Reacties
6
Bekeken
536