• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Guusje overleden aan cushing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bammie

just reading
Lid
30 jun 2013
Reacties
320
Aantal Cavia's
2
Eergisteren is ons kleine beertje Guusje overleden hoogstwaarschijnlijk aan cushing, een ziekte die in principe niet bij cavia's voorkomt, maar in zeldzame gevallen dus wel.
Ik wil mijn verhaal met jullie delen, zodat er wat meer over bekend wordt.
Guusje is altijd een erg klein beertje gebleven, hij woog tussen de 800 en 900 gram en ondanks dat hij bijna 4 jaar is geworden, zag hij er altijd uit als een jonge cavia, zo klein. Guusje was een teddy die we liefkozend ons ADHD-ertje noemden. Altijd druk in beweging en luidruchtig. Een pittig ventje. Hij heeft altijd wel wat last gehad van zijn huid, korstjes en kale plekjes, maar deze herstelden steeds om ergens anders weer op te duiken. Hij is altijd kerngezond geweest, kreeg alleen preventief eurologist en lysium omdat hij soms last had van blaasgruis.
Twee jaar geleden is zijn witte vacht in een paar maanden tijd van kleur veranderd, er kwam een beige glans over (het leek vuilwit). Ik heb toen wel even gedacht aan een stofwisselingsstoornis, maar kon nergens info vinden over spontane vachtkleurveranderingen en omdat Guusje gewoon gezond was, heb ik het verder zo gelaten. Afgelopen zomer werd Guusje met periodes ineens magerder, terwijl hij voor 10 at, om vervolgens weer lekker aan te komen. Hij bleef even vrolijk als altijd. Afgelopen winter werd zijn achterlijf en buik helemaal kaal en vermagerde hij weer. Naar de dierenarts gegaan, die afgezien van huidproblemen niets kon vinden. Pipetje in zijn nek tegen schurftmijt en in een paar weken had hij weer een prachtig vachtje en werd hij weer zwaarder. Toen kreeg hij een bumblefoot, die ik gelukkig kon verhelpen met vetramil. Een tijdje terug waren zijn achterlijf en buik binnen een week weer helemaal kaal, zelf geprobeerd te behandelen met antiparasietspray. Dit had geen effect. En toen was daar weer een bumblefoot en toen de tweede bumblefoot. En toen verloor hij zijn kracht in een van zijn achterpootjes, die viel steeds naar buiten en kon hij niet goed meer gebruiken. Maar nog steeds eten als een tierelier en actief en blij. Met zijn lamme pootje hupte hij gewoon als een konijn door het hok en hij kwam overal waar hij wilde zijn. Vorige week weer naar de dierenarts, dit keer was er een nieuwe arts in de praktijk en zij dacht direct aan cushing. Dit is een ziekte in de bijnierschors waarbij er teveel adrenaline wordt geproduceerd. Voor mij vielen toen alle puzzelstukjes op hun plaats: te veel adrenaline verstoort een gezonde groei, de huid wordt dunner met als gevolg allerlei huidproblemen en ontstekingen, er ontstaan witte pigmentvlekjes op de huid, kaalheid op het achterlichaam, de vetverdeling op het lichaam verandert: bolle buik, magere ledematen, die steeds meer kracht verliezen in een laat stadium van de ziekte. En een cavia met cushing schijnt enorm graag en veel te eten en drinken. Alle kenmerken waren van toepassing op onze Guus.
Guusje is helemaal onderzocht, maar er waren verder geen voelbare problemen aan buik en pootje. Toch nogmaals behandeld tegen schurftmijt, in de hoop zijn huid weer rustig te krijgen en verder heb ik met de dierenarts afgesproken om hem vooral lekker te verwennen, zolang hij nog happy was.
Zes dagen later is hij toch nog onverwacht overleden. De hele dag nog lekker zitten eten aan zijn groen en hooi, 's avonds verloor hij steeds meer kracht in alle pootjes en viel hij steeds om. Hij is in zijn huisje gekropen en is een paar uur later daar heel rustig ingeslapen.
Ik hoop dat mijn verhaal anderen kan helpen om bij bepaalde verschijnselen te kunnen zoeken in de juiste richting. En wie weet zijn er hier meer mensen die toch ook al ervaring hebben met deze ziekte bij hun cavia's....

Daann

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

-Eline-

Gast

Bezoeker

Gast

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.094
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Century

Gevorderd
Lid
6 feb 2009
Reacties
128
Aantal Cavia's
4
Landen vlag

mirthe vaes

Gast

Dreetje

Zeer ervaren
Lid
3 nov 2016
Reacties
978
Aantal Cavia's
2

Cs ‘de Wetterpoarte’

Gast

Silvia67

Gevorderd
Lid
5 jan 2014
Reacties
116
Aantal Cavia's
4
Landen vlag

Kim Cavia

Gast

Kim Cavia

Gast

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.094
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.