• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Groepje van 3 of 4?

Marlou1983

Marlou1983

Lid
Hallo allemaal,

Ik ben al een poosje lid, heb al heel veel gelezen, maar wilde toch even mijn specifieke vragen stellen.

Sinds 18 december heb ik 2 fantastische cavia's uit een opvang. Een gecastreerd beertje van begin augustus, en een zeugje van begin november. Allebei nog jong dus. Op dit moment zitten ze in een verblijf van 120x80 cm, maar ik heb zojuist alweer een nieuw verblijf voor ze besteld, van 208 bij 78 cm (gekke maten, maar past zo mooi op ikea-tafeltjes, haha!)
Ze houden er enorm van om achter elkaar aan te rennen. Als ik 's ochtends het hok opruim, popcornen ze om mijn handen heen, dus ik ben stiekem best wel trots op wat ik in die paar weken al met ze bereikt heb! :heart_eyes: Maar door al dat rennen merkte ik dus al snel dat ik het huidige verblijf echt veel te klein voor ze vind...

Eind volgende maand is het nieuwe verblijf klaar, en ik zou dan eigenlijk graag mijn groepje willen uitbreiden met een jong zeugje. Dit, omdat ik het idee heb dat een groter groepje nóg leuker voor ze zou zijn, en natuurlijker ook.

Ik heb daarover de volgende vragen:

*Mijn huidige cavia's zijn gekoppeld in de opvang, en dat ging direct goed. Zou ik een jong caviaatje (4-6 weken) gewoon bij ze kunnen zetten, op neutraal terrein, of zouden ze voor de zekerheid mee moeten om te koppelen? Ik lees dat het eigenlijk altijd wel goed gaat met een heel jong beestje erbij. Is dat ook jullie ervaring? Mijn beertje is duidelijk de dominante van de twee trouwens. Het zeugje bijt eigenlijk nooit van zich af.

*Ik twijfel of 3 of 4 een handiger aantal is, of maakt dat niet uit? (Of ben ik stiekem nu al verslaafd, en zou ik het liefst 20 cavia's hebben?)

*Bij die twijfel speelt ook mee dat ik opvang heb geregeld voor aankomende zomervakantie, maar de verblijven bij de opvang natuurlijk niet super ruim zijn. Zou je een groepje van 4 dan bijvoorbeeld kunnen opsplitsen in 2-2, of komt dat naderhand niet meer goed? met 3 cavia's in 1 hok zou voor 2 weken opvang nog wel gaan, denk ik, maar 4 wordt dan echt te veel.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
13
Bekeken
644
Ronald
Ronald
Caviahuis Belle
  • Gesloten
2
Reacties