• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Geen cavia maar toch twijfels, vragen over ziekte, tijd etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joycee

Gevorderd
Lid
25 aug 2012
Reacties
98
Hoi allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier ben geweest. Jullie hadden me destijds zo goed geholpen met mijn vragen over vanalles en nog wat. Ik twijfelde destijds over konijnen of cavia's. Uiteindelijk heb ik gekozen voor konijntjes buiten omdat mijn dochter huisstofmijtallergie heeft. Nu was dat voor de zekerheid omdat een huisdier gerust mag, haar slaapkamer is het belangrijkst.

Nu is het een heel vervelende toestand geworden allemaal. Uiteindelijk hadden we twee superleuke konijntjes uit de opvang in Zwolle gehaald, met de trein opgehaald samen met mijn dochter, helemaal geweldig dus toen we met de kleintjes weer naar huis gingen. Het ging vier dagen goed en dag vijf lag één van de twee plat, direct naar de dierenarts die wist het niet, nou 's avonds heb ik dwangvoer gegeven had zelf ff potje Olvarit gehaald, volgende dag naar een andere dierenarts en zij heeft een spuitje gehad. Dat was vreselijk natuurlijk, voor mij was de 'lol' er ook even af. Het andere konijntje heb ik preventief moeten behandelen tegen die rotziekte en toch voor hem besloten een nieuw konijntje op te halen, dus wederom met de trein naar Zwolle, zijn zusje opgehaald. Was een leuk stel nadat ze waren gekoppeld maar toen had de een weer wat aan zijn oogje, ging al snel beter hoor (niet door de zalf, daardoor ging zijn oog helemaal dicht zitten). Maar ik had me er zo op verkeken allemaal. Slechte start, veel werk, ze hadden een ren aangesloten aan hun hok, veel geld (ze waren ook verzekerd tegen ziektekosten). Toen heb ik ze na een half jaar besloten terug te brengen naar de opvang. Vind dat nog steeds vervelend om te zeggen omdat ik echt van plan was er de rest van hun leven voor te zorgen. Schaam me hier dan ook een beetje voor.
Toen ik het koppeltje buiten had was ik me wel aan het oriënteren voor een hamstertje binnen. Binnen ben je tenslotte bijna altijd, en nu hebben we onze lieve dwerghamster al bijna een jaar.

Ondanks dat mis ik een dier dat rondloopt door de kamer. Mijn gevoel zegt jaaaa, een cavia. Maar mijn verstand zegt absoluut, nee niet doen!
Eigenlijk wil ik misschien reacties van mensen die zeggen doe het niet na mijn konijnenverhaal (of die misschien vinden dat ik het niet meer verdien).
Eerlijk gezegd weet ik zelf het antwoord wel, het is al fijn om het even op te schrijven.

Mijn grootste nee waarom niet is het volgende:
- ben als de dood dat ze ziek worden (kan een hamster ook natuurlijk, maar na destijds mijn vragen op het hamsterforum te hebben gesteld, gebeurt dit niet gauw, daarbij leven ze ook niet zo lang als cavia's).
- ik heb geen auto dus zal mocht er wat zijn ze op mijn fiets of scooter moeten vervoeren naar de dierenarts (ik heb een dierenarts op loopafstand maar daar vertrouw ik geen knaagdier aan toe na mijn konijnenervaring). De konijnen had ik ook mee op de fiets destijds goed ingepakt). Ik weet dat ik tot half 11 's avonds ongeveer de dierenambulance kan bellen en zij brengen ze dan naar een dierenarts en weer terug tegen betaling.
- het werk, nee, eigenlijk is dat geen nadeel. Een dier binnen is totaal anders dan buiten. Je bent al binnen meestal, dus om even die keutels bij elkaar te rapen is geen moeite.
- nadeel, zij moeten ook met twee (ben dus als de dood dat ik straks met twee zieke cavia's zou zitten). Is er misschien een cavia die geen andere cavia's accepteert en toch een huisje zoekt?
- kosten? tja, weer bij ziekte dus hoog, verder weet ik van de vit. C tabletjes en van de vele groente, en uiteraard de hooi maar dan zou ik denk ik een baal inslaan en in mijn tuinkussenbox stoppen ofzo.
- werken en dwangvoeren gaat bijna niet samen, vrij nemen om voor je zieke cavia te zorgen? ook al heb ik nu geen werk.

- voordelen, zo gezellig dat gepiep en ze zijn gewoon zo cute
- naast mijn dochter en hamster nog twee wezentjes om voor te zorgen;-)
- zo gezellig dat gepiep in huis
- ze zouden veel mogen rondlopen in huis nadat de kamer caviaproof is gemaakt
- mijn dochter zou het ook geweldig vinden (is niet mijn hoogste prio, mijn dochter wel uiteraard, maar ik weet dat kinderen sommige dingen na een tijdje vanzelfsprekend en dus minder interessant vinden).

Tja, wat wil ik eigenlijk met dit bericht? Ik weet het niet, kan me voorstellen als je geen zin hebt om zoveel te gaan lezen hoor;-). In ieder geval fijn dat ik het voor mezelf nog even kan opschrijven.

Zijn er misschien mensen die goede raad voor me hebben? Is het terecht dat ik zo bang ben voor het ziek worden van de beestjes? Laatst las ik alweer iets over satijnziekte, dus dat je misschien beter een bepaald soort cavia niet kan nemen.
Maar gebeurt het vaak dat een cavia ziek wordt en dat je er in het holst van de nacht mee naar de dierenarts moet? Of dwangvoeren bijvoorbeeld?

Ik weet van konijnen nu dat ze best wel heel gevoelig zijn, maar als je cavia's gewoon genoeg groente en een paar keer per week zo'n vit c tabletje geeft gaat het dan meestal wel goed? uitzondering daargelaten natuurlijk.
En zijn er cavia's misschien wat oudere die niet meer gekoppeld kunnen worden die blij zouden zijn met hun pensioen ergens waar ze lekker los zouden mogen lopen?

Stel, ik ga uiteindelijk overstag dan zou ik het liefst twee caafjes uit de opvang willen, maar dan weet je weinig van de achtergrond en dan tja, het wordt eentonig, die ziektes weer he. Met een fokker heb je denk ik eerder kans dat ze gezond zijn of zie ik dit verkeerd?

Nou alvast bedankt voor het lezen, wie zin heeft;-)

Elleen

Liefhebber
Lid
6 jul 2012
Reacties
61
Aantal Cavia's
3
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

sabine skinny

Gast

sabine skinny

Gast

Petradhd

Gast

Petradhd

Gast

Susan

Gast

Josje

Gast

Status
Niet open voor verdere reacties.