• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Erfelijkheidsgraad van vervette ogen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nietah

Nietah

Actief lid
Ik zou graag willen weten wat er zoal bekend is aan de erfelijkheid van de zogenaamde 'vervette oogjes' ofwel 'spekogen'.

Ik heb een cavia verkocht die nu 1 oogje vervet blijkt te hebben, ik heb haar ouders en zus (uit hetzelfde nest) hier wonen en hebben alle 3 nergens last van. Van moeders kant kan ik niet terug kijken naar de ouder dieren, bij vader wel. Zijn oma had een lichte vorm van vervette oogjes. Als ik er over na ga denken weet ik dat weer, toen was ik nog niet zo serieus bezig met de fok dat ik ook niet op de vouworen van die zeug lette en helemaal geen idee had van het bestaan van vervette ogen. Van deze vader heb ik veel nakomelingen zitten die ook geen vervette oogjes hebben.

Kan het zijn dat die vervette ogen zoveel generaties overslaan en dan ineens weer opduiken wanneer het matcht met de zeug? Zeg maar 1 of ander gen dat ze beide moeten dragen en als dat matcht dat er dan zoveel in dat nest vervette oogjes krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.