• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Wij zijn super blij met ons nieuwe cavia verblijf en onze cavia’s ook!
Dank aan allen hier op het forum want we hebben veel ideeën en informatie hier vandaan gehaald. Hieronder een uitgebreide toelichting, misschien kan ik hierdoor andere weer op ideeën brengen.

Het verblijf hebben we op het dressoir gemaakt welke we al in huis hadden staan. Door het plexiglas en de hoogte, kunnen we de cavia’s heel goed zien vanaf de bank, dat is ontzettend leuk. Eigenlijk hebben we nu nog meer plezier van de cavia’s.

1D6BFA1D-7D33-4E67-8BB3-E3A16C050585.jpeg

39849E8D-B915-486F-9B92-8A5A7B84B663.jpeg
5C30731E-ED46-461C-887B-777F69AB06A1.jpeg
C1893DC4-3503-434C-82C7-9DB210710833.jpeg

Maten
Het verblijf is 2 meter x 55 cm. De boven verdieping is 40 cm breed/diep. Door die verspringing kun je de cavia’s goed aaien of pakken en voer bij geven zonder dat je het plexiglas eruit hoeft te halen. De hoogte van het plexiglas is 25 cm. Met een laagje bodembedekking en fleece is het nog een hoogte van 22,5 cm. Het trappengat is 23x15 cm.

Materialen
Het verblijf is gemaakt van vurenhout, met multiplex als bodemplaat zowel boven als onder. Dat hebben we bekleed met pvc vloerdelen (vastgelijmd), hier hadden we nog een restje van liggen. De hoekjes afgekit zodat er geen vocht tussen kan komen.
We hebben in het hout een gleuf laten frezen (eigenlijk laten zagen, het is de dikte van de zaag) in de plaatselijke bouwmarkt. Hier schuif je het plexiglas in en uit om het verblijf schoon te kunnen maken. Het plexiglas is 2 mm dik, maar is bij een lengte van 1 meter wel wat wiebelig, het rammelt als je er tegen aan komt. Als we het over nieuw zouden doen hadden we dikker gekozen.
Het hout hebben we geverfd met verf op waterbasis.

Het oog wil ook wat
Omdat we zo veel mogelijk rust in huis wilde en niet wilde dat het dressoir weg zou vallen met zo’n enorm hok bovenop, hebben we ervoor gekozen om de achterkant ook met plexiglas te maken en de rest van het hout in dezelfde kleur te schilderen als de muur. Op deze manier oogt het hok niet zwaar en lomp, maar gaat een beetje op in de muur.

Bodembedekking
Als bodembedekking hebben we een laagje houtkorrels kattenbakvulling, met daaroverheen een enkele laag anti pilling fleece. Ik heb gekozen voor bruin fleece zodat de poepjes niet zo opvallen. Boven heb ik puppypads van de action onder het fleece liggen. Gewoon om beide opties eens te proberen, maar omdat ze boven bijna niet slapen is het daar minder snel vies en dus bevalt me deze combi wel. (Hout korrels nemen meer vocht op dan de puppypads is mijn ervaring)

Het fleece is bevestigd met klittenband. In het verblijf heb ik plakbare klittenband gebruikt (de harde kant) en extra vast gezet met nietjes (met een handtacker). Op het fleece heb ik naaibare klittenband gebruikt, de zachte kant zodat het klittenband het fleece niet kan beschadigen bij wassen. Het klittenband is 2 cm breed.

DB71CF4D-524B-4B11-8977-71C472D84B18.jpeg

De trap
De trap is van CagesCubes. We hadden geen idee hoe breed zoiets moest zijn, wilde graag ‘trapleuningen’ en een tapijt ondergrond in plaats van latjes. Dus besloten we de trap gewoon kant en klaar te kopen. De ‘flap’ die bovenaan de trap zit hebben we vast gemaakt met klittenband zodat we de trap eventueel kunnen verwijderen. Sam van 6 gaat de trap niet op, maar Jip en Mus (van 15 weken) vliegen regelmatig heen en weer, zo leuk om te zien.

Tip: slaapzak maken aan je fleece bodembedekker
Ik heb meerdere fleece kleedjes gemaakt zodat ik ze kan verwisselen en wassen. Bij 1 heb ik een soort slaapzakje gemaakt, door deels een extra flap fleece (beetje taps lopend) mee te naaien bij het bevestigen van het klittenband. Door hier een tunneltje half onder te zetten, kunnen de cavia’s hier makkelijk in komen en ze vinden het echt geweldig! Dus echt een aanrader.
De poepjes opzuigen met de stofzuiger is wel wat lastiger in deze ‘slaapzak’ dus bij de volgende die ik maak, zorg ik dat je de flap aan 2 zijdes los kunt halen, voorbeeld door middel van klittenband.
DCECB751-4F16-425C-94FB-A9A2CBC7E953.jpeg

Naambordje en huisnummer
Gewoon omdat we dat zo lollig vinden. Voor het naambordje heb ik plakletters gekocht. Het bordje zelf is een kleur staaltje van jaloezieën die ik ooit aangevraagd had toen we twijfelde welke kleur jaloezieën we online wilde kopen. Ik wil het huisje ook nog een huisnummer geven, ons huisnummer en dan met een ‘a‘ erbij.
C5D14E7A-9C53-4A21-8A54-7DC8AADA0A97.jpeg

gras idee
we hebben een mini grasveldje gemaakt welke we af en toe in het verblijf zetten, zodat ze ervan kunnen eten. Als het kaal is halen we het er uit om bij te laten groeien.
C618F0A4-7138-44FC-B57D-848427E7707E.jpeg

Toiletbak
Eerst had ik een hooi bak gemaakt, geen ruif gewoon los hooi in een bak. De cavia’s vonden het geweldig, gingen er lekker in en onderdoor. Maar ze poepte en plaste er zo veel in dat er niet veel eetbaar hooi meer overbleef. Dus heb ik nu een combinatie. Omdat ze veel tijd door brengen bij de hooiruif, poepen en plassen ze daar ook veel dus heb ik daar de bak gewoon onder gezet. Met een laagje houtkorrels en een dun laagje hooi erop. Soms denk ik echt dat ze daar heen gaan om hun behoefte te doen, blijkbaar zit het lekker 🤷🏼‍♀️.

Waar gekocht?
Anti pilling fleece = budgetstoffen.nl
Trap = caviadraadkubus.nl
Huisje, hooiruiven, drinkfles, toiletbak = dtails.nl
Stoffen tunnel en slaapzakjes = slaaplekkerzacht.nl
Plexiglas hebben we online op maat besteld.
De rest uit de plaatselijke dierenwinkel.
Materialen uit de plaatselijke bouwmarkt.

kimkb

Gevorderd
Lid
27 feb 2020
Reacties
246
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Sam&Door

Beginnend
Lid
10 aug 2021
Reacties
7
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
3
Landen vlag

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
693
Aantal Cavia's
3

Sam&Door

Beginnend
Lid
10 aug 2021
Reacties
7
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
3
Landen vlag