• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Advies gevraagd: Antibiotica/longontsteking

Status
Niet open voor verdere reacties.

CAVY

Gevorderd
Lid
26 nov 2006
Reacties
0
Een van onze cavia's ademde heel zwaar en moeizaam. Had diarree en was heel mager.
We zijn toen met haar naar de dierenarts geweest en ze heeft meteen antibiotica(Enrofloxoral) gekregen, protexin meegekregen en omdat ze niet goed at en dronk gaf ik haar critical care. Van de dierenarts kreeg ze een prik antibiotica en ook vocht en een hormoonspuit.
Daarna ging het een stuk beter, ze eet en drinkt weer en was heel levendig, ik moest stoppen met de Enrofloxoral na een week.
Ook de protexin is opgemaakt en de critical care was niet meer nodig omdat ze zelf goed eet.
Ze is ook wat aangekomen.
Maar ondanks dat de ademhaling rustiger is geworden gaat het toch moeizamer dan normaal.
Dus gisteren weer naar de dierenarts geweest en hij heeft een spuit prednison gegeven. Hij zegt dat het misschien wel vanzelf overgaat verder
of misschien zijn de longen ook wel beschadigd. Dan valt er niks aan te doen.
Maar aan misschien heb ik niks, want er is dus een kans dat ze niet beschadigd zijn en ik vind dat ze dan behandeld moet worden.
Andere antibiotica wou de dierenarts niks van weten, hij zei dat het eigenlijk alleen maar nadelen heeft voor de darmen.
Nu vond ik sinds vandaag dat ze weer meer moeite met ademen heeft.

Ik heb over meerdere soorten antibiotica gelezen, en ik zou eigenlijk toch alles willen proberen om haar er weer helemaal bovenop te krijgen. Ik ben namelijk bang dat de enrofloxoral misschien niet aangeslagen heeft.

Ik hoop dat iemand hier advies zou kunnen geven wat ik zou kunnen doen. Afwachten? Of naar een andere dierenarts en die om andere antibiotica vragen?
Ik heb ook nog Astricycline thuis, zou ik dat ook kunnen proberen? Ik las namelijk net op een site dat het erg slecht is voor cavia's en nooit gegeven moet worden. :confused16:

Ik weet dus even niet precies wat ik moet doen, ze is zo lief en levendig dus wil ik zeker voor haar vechten. Ze is ook nog herstellende van een bevalling, door de dracht en zogen was ze behoorlijk afgevallen.
Hopelijk heeft iemand goed bruikbaar advies voor mij.

Jennas

Beginnend
Lid
20 jun 2007
Reacties
0
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

CAVY

Gevorderd
Lid
26 nov 2006
Reacties
0

Isabel

Gast

Jennas

Beginnend
Lid
20 jun 2007
Reacties
0

CAVY

Gevorderd
Lid
26 nov 2006
Reacties
0

Brunnie

Liefhebber
Lid
22 jul 2006
Reacties
72
Aantal Cavia's
15
Landen vlag

CAVY

Gevorderd
Lid
26 nov 2006
Reacties
0

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.093
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen