abces; wat te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nora

Lid
Hallo

Een tijdje geleden merkte ik bij een van mijn zeugjes, Arwen, een bult ter hoogte van het schouderblad. Ze is half gladharig, half borstelharig, dus de bult valt niet echt op en daar komt nog eens bij dat mijn 3 zeugjes buiten leven (binnenhok in schuur verbonden met hele grote buitenren) en niet vaak worden vast gehouden (ik bekijk liever hun gedrag vanop een afstand dan ze te knuffelen), waardoor ik kan dus ook niet met zekerheid kan zeggen hoe lang ze daar al mee rondloopt. De bult is ongeveer 2 cm in doorsnede, voelt hard aan en de huid is op die plaats haarloos. Toen ik het net gemerkt had, was er bovenop de bult een klein litteken te zien, dus ik vermoed dat ze een abces heeft gekregen na een of andere verwonding.

Ze lijkt er geen last van te hebben. Ze eet en drinkt goed, is vrolijk en ziet er ook voor de rest gezond uit. Een paar dagen later had ze blijkbaar toch aan het krabben geweest op die plaats en was de huid geschaaft. Sinds die dag verzorg ik het abces 2 keer per dag met isobetadine. Nu (5 dagen later) is de bult niet groter geworden (sommigen zeggen zelfs dat hij aan het verkleinen is, al ben ik daar toch niet zo zeker van). De 2 andere dames hebben nergens last van.

Nu is mijn vraag: wat kan ik doen? Gewoon verder ontsmetten met isobetadine (zo heb ik bij mezelf ook eens een abces weg gekregen)? Ik heb niet de indruk dat het gaat openbartsen ofzo; tis niet zo groot en voelt nog steeds erg hard aan.

Jullie gaan waarschijnlijk zeggen dat ik best naar een dierenarts ga. Maar dat is nu juist het probleem: ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Even wat uitleg. Ik heb deze cavia in vreselijke omstandigheden in een dierenwinkel aangetroffen: deze meid was max 4 weken oud, en zat samen met een volwassen beer en een hoogzwanger zeugje in een kooi die niet groter was dan de oppervlakte van twee schoendozen naast elkaar.... Echt vreselijk! Nu, deze nare ervaring heeft ervoor gezorgd dat ze erg wantrouwig was. Met veel moeite lukte het me om haar vertrouwen een beetje te winnen. Nu bleek echter dat het diertje ook nog eens schurft had, en heb haar toen naar de dierenarts gebracht. Toen de dierenarts een beetje huid van haar rug schraapte voor onderzoek, was ze echt helemaal in shock. Ze kwam amper nog buiten. Het heeft me een jaar gekost om haar op haar gemak te doen voelen als ik of iemand anders in de buurt kwam. Ze is het laatste half jaar echt opgevrolijkt, terwijl ze daarvoor echt een trieste cavia was(Ze leek wel depressief). Ze laat zich momenteel ook zonder probleem verzorgen door mij, terwijl dat een tijdje geleden een grote ramp geweest zou zijn. Kort gezegd: ik wil haar niet opnieuw zo triest maken, door een bezoek aan de dierenarts.

Daar komt dan nog eens bij dat ik student ben, en het betalen van de dierenarts om verschillende redenen echt niet zo evident is. Moest de situatie nu plots slechter worden, zou ik meteen een afspraak maken hoor, maar nu het eigenlijk stabiel is en ze er eigenlijk geen last van heeft, twijfel ik erg...

Hebben jullie advies voor me?

Alvast bedankt, en sorry voor de lange uitleg (eens ik begin te typen, komt er vaak geen eind aan :wink: )

Groetjes, Nora

Hanneke-E

Hanneke-E

Actief lid
Je moet eerst inloggen of registreren om dit antwoord te kunnen zien.

lissy

lissy

Actief lid

T&T

Bezoeker

Ronald

Ronald

Moderator
Medewerker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Marisarocky
2
Reacties
21
Bekeken
430
Linda5
Linda5
Century