• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hera

Beginnend
Lid
19 jan 2015
Reacties
2
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Hallo allemaal,

Ik heb heel lang getwijfeld of het niet zo stom zou zijn om een topic aan te maken, maar ik weet het gewoon niet ....

Ik heb twee cavia's.
Tessa, geboren in oktober 2016 en Lotus van oktober 2014. Ik vraag me af of Lotus met grote onregelmatigheid bronstig is in extreme mate en dit uit naar Tessa of dat het dominantie betreft. Er zit geen regelmaat in.

Tessa is een jonge, nieuwsgierige cavia met grote bewondering voor Lotus. Ze lijkt de grond te aanbidden waarop Lotus loopt. Ze loopt graag (vooral in grotere gebieden) achter Lotus aan, zoekt haar graag op en als ik Lotus uit het hok vis voor een half uurtje knuffelen, gilt Tessa de eerste 10 minuten dat ze in de steek word gelaten (ook als ze zicht heeft op Lotus). Nou zit ze sowieso niet graag alleen, ook niet voor een paar seconden, dan laat ze zich ook horen. Ze is, hoewel verschrikkelijk vrolijk en ondernemend, eigenlijk een beetje watje (en hoewel ik het niet graag toegeef, ook niet zo intelligent).

Lotus kan heel lief zijn voor Tessa - ik heb haar twee keer betrapt op het likken van Tessa's oor (echt likken, daarna niet bijten/aggressief gedrag). Lotus vind haar echter niet altijd even leuk. Tessa komt graag snuffelen, om vervolgens regelmatig door Lotus uit Lotus' persoonlijke ruimte te worden gebannen; Lotus hapt dan (echt bijten niet).
Lotus is echter ook met grote regelmaat (maar een patroon valt niet op te merken, maar de laatste maand is ze het vaker gaan doen) aan het ... tsja, het lijkt op klappertanden/ratelen. Vaak schud/schommelt daarnaast ook ze met haar kont. Tessa zoekt haar niet op tijdens dit gedrag, maar Lotus zoekt Tessa dan wel vaker actief op. Ook in de ren van 180x90 waar ze nu vaak in zitten en dus meer persoonlijke ruimte hebben. (Er komt een hok van 210x70 cm met verdieping van 70x70). Gebeten word er niet, en happen vind dan ook niet plaats.
Ze doet het soms ook willekeurig voor kortere periodes. Dan zit Tessa een stuk verder en begint ze met wiegen/ratelen.
Een enkele keer bestijgt ze Tessa ook, en Tessa laat horen dat ze dat echt niet wil. Ik maak me zorgen in hoeverre dit leuk is voor Tessa en daarnaast ben ik heel bang voor een hernia - Lotus is 300 gram zwaarder.

Lotus laat ook regelmatig weten door happen e.d. dat Tessa in haar persoonlijke ruimte zit als zij en Tessa in een bak van 45x35 cm zitten, op weg naar de dierenarts of tijdens het verschonen van het hok. Tijdens het verschonen zitten ze er max. 10 minuten in, maar ik ben soms echt bang dat ze elkaar in de haren vliegen. Een grotere bak is helaas niet echt praktisch, ik ga lopend naar de dierenarts die een straat verderop woont (geen auto) en ik moet de bak dan wel kunnen dragen.

1. Is Lotus' gedrag dominantie of is er iets mis met haar hormonen?
2. Moet ik tussenbeide komen of de cavia's hun issues onderling laten oplossen?
3. Is de 'dierenarts-bak' te klein? Moet ik mijn heil gaan zoeken in een grotere bak (wellicht opklapbaar, ik woon klein) voor zover ik deze nog kan dragen?

Ik vind het echt jammer dat de koppeling/samenleving niet ideaal is. Konijnen laten echt blijken bij koppelen dat ze hun maatje leuk vinden, cavia's hebben dat een stuk minder.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.094
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.346
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Hera

Beginnend
Lid
19 jan 2015
Reacties
2
Aantal Cavia's
2
Landen vlag

Ilsevdwoude

Liefhebber
Lid
5 mei 2017
Reacties
61
Aantal Cavia's
4

Hera

Beginnend
Lid
19 jan 2015
Reacties
2
Aantal Cavia's
2
Landen vlag

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.094
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.