• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

2 Beertjes, jodium en slechte ventilatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mirtjuhh

Gast
hallo allemaal,

Ik heb eingelijk 3 vragen:

1. Ik had een jaar lang twee borstelharige beertjes die goed samen konden. Tot mijn grote verdriet is mijn ene beertje Karel aan onverwachte gasbuik overleden. Omdat ik merkte dat kruimel zich alleen voelde heb ik een baby caafje van 4 maanden voor hem gekocht genaamd krispie. In het begin ging het prima en kruimel en krispie konden goed met elkaar overweg. Maar de laatste tijd zijn ze nooit bij elkaar (ik heb een caviaflat) en zit krispie vooral boven en kruimel vooral beneden. Als ik ze ook samen op schoot heb kan krispie soms plotseling uitvallen (als kruimel bijv. Tegen hem aan gaat liggen) naar kruimel, kruimel heeft nu al twee keer een klein wondje gehad bij zijn neus omdat krispie daar uitviel. Nu vroeg ik me af of ze nog wel echt samen kunnen en of ze er wel plezier van hebben? Verder hebben ze nooit echt grote gevechten ofzo wat ik wel eens bij andere cavia's zag. Ook laten ze elkaar verder met rust.

2. Nu komt meteen mijn tweede vraag: kan ik voor een klein wondje op bijv. De neus zoals kruimel wel eens had jodium gebruiken om het te ontsmetten? Zodat ik een ontsteking etc. Voorkom?

3. En de laatste (het spijt me voor al de tekst) ik heb zoals gezegd een flinke caviaflat met drie verdiepingen. Ik gebruik fleece als bodembedekker en de verdiepingen zijn voor de helft afgeschermd met plexiglas zodat de caafjes er niet uit kunnen vallen. Nou heb ik last van slechte ventilatie in het hok zelf. Als ik mijn hoofd er in steek ruik ik een sterke ammoniak geur en ik weet zeker dat dit niet goed is voor mijn caafjes. Ik ga binnenkort misschien verhuizen maar ik heb nu geen ruimte en geld voor een nieuw hok... heeft iemand misschien tips voor betere ventilatie?

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Anne-Mirthe

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.347
Aantal Cavia's
00
Landen vlag
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

mirtjuhh

Gast

Theo Verkerk

Gast

Kavia89

Gast

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.347
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Kavia89

Gast

mirtjuhh

Gast

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.347
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.100
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.