• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige Cavia Community.

Note: Kun je niet meer inloggen als bestaand forum lid? Stuur ons dan via contact een berichtje.

Show je huisvesting

Show hier de (toekomstige) woning van jouw cavia's

Show je Ikea hok Zet hier foto´s van je IKEA CAVIAFLAT OF -BAK (of -REN) PAX CAVIA, IVAR CAVIA, BILLY CAVIA of ander IKEA meubel dat je voor je cavia's hebt omgebouwd. Heel veel mensen hebben Pax kasten omgebouwd tot Caviaflat en om anderen te inspireren die dat ook willen doen lijkt het me leuk om ze allemaal in 1 topic te zien. SHOW JE PAX CAVIA, Je IVAR CAVIA je BILLY CAVIA of ander IKEA CAVIAMEUBEL. Kijk ook eens op deze website voor inspiratie - Schwedisch
Hoi iedereen! Plaats hier allemaal foto's van hoe jullie cavia's wonen bij jullie thuis. Dus laat hun mooie cavia flat of hokken maar zien! Ik ben erg benieuwt! Groetjes Nancy :) (De foto die ik erbij gedaan heb das de kooi van mijn cavia's daar heb ik er dan twee van. In elke kooi zitten 2 cavia's. Op deze foto is Anaika nog een baby en Dotje begroet haar haha)
We hebben al een verzameltopic voor Pax-flatten en theemutsen, maar ik ben ook wel eens benieuwd welke nachthokjes we allemaal hebben :) Dus showen maar! Ik heb twee van deze witte; En een hoogslaper (kon even geen foto van kortbij vinden :))

C&c

Onlangs hebben we een derde vrouwtje bij ons mogen verwelkomen. Tijd voor een update van het verblijf dus. Ik heb gekozen voor een caviadraadkubus (c&c) van 5x2 (175x70). Voor de bodembedekking gebruik ik al langere tijd fleece. Dit bevalt erg goed. Ik werk met cageliners of met los fleece en puppypads. Bij deze inrichting gebruik ik veel natuurlijke materialen maar vaak richt ik het ook in met theemutsen en tunnels van fleece.
Ik heb de kooi voor m'n 2 cavia's helemaal in elkaar gezet dit is het resultaat: Ik heb een savic suite royal XL als deel waar ze in gaan als ik niet thuis ben. Ik heb daar als bodembedekking hennepvezel. Met krant er onder. Op de plateaus fleece met krant er onder. Voor de kooi heb ik een 5x6 c&c kooi (met bochten). Als ik ze echt heb doe ik daar nog fleece onder. Tips zijn welkom ik hoop dat jullie het mooi vinden.
Onderstaande mijn zelfgemaakte cavia hok. Voorzien van een loopbrug aangezien ruim de helft van de week een uitbreiding van 2 rennen voor het hok staat. Zo kunnen ze in en uit lopen wanneer ze maar willen. Kost even wat tijd maar dan heb je ook wat!
Hoi hoi graag laten wij onze cavia flat zien. Samen met mij dochter zijn op zoek gegaan in een kringloopwinkel, daar kwamen we een grenen tv kast tegen.. mijn dochter was gelijk verkocht die gaan we ombouwen.. thuis vondt papa hem ook mooi en zijn we aan de slag gegaan. Super trots hoe hij is geworden. Nu moeten snoopy en vlekje nog wennen.. Maar dat komt vast en zeker goed. Foto hoe hij was en hoe hij is geworden😊 Moet nog wel verder wat aangekleed worden,maar dat komt nog.
Wij zijn super blij met ons nieuwe cavia verblijf en onze cavia’s ook! Dank aan allen hier op het forum want we hebben veel ideeën en informatie hier vandaan gehaald. Hieronder een uitgebreide toelichting, misschien kan ik hierdoor andere weer op ideeën brengen. Het verblijf hebben we op het dressoir gemaakt welke we al in huis hadden staan. Door het plexiglas en de hoogte, kunnen we de cavia’s heel goed zien vanaf de bank, dat is ontzettend leuk. Eigenlijk hebben we nu nog meer plezier...
Hier zitten onze zeugjes! Komen binnenkort nog plastic platen bovenop tegen de regen. De caafjes vermaken zich hier het hele jaar door. De nachthokjes heb ik zelf geïsoleerd en er zitten curver bakken in die ik makkelijk kan schoonmaken. Was wel even zoeken naar het juiste formaat! Verder een stukje zand voor de afwisseling en boomschors voor wat extra warmte en droogte in dit jaargetijden. Hiervoor zaten ze gewoon op de aarde en dat ging ook prima. Maar ik ben nu echt voor het complete...
Hier breng Ik veel tijd met mijn caafies Met een muziekje erbij Groetjes ursula
Binnenafmeting 156x76cm (buitenafmeting 160x80cm) Trespa in aluminium frame. Laten maken, dus niet goedkoop, maar hopelijk gaat het lang mee. Ik gebruik nu kattenbakkorrels met badmatten, waarbij het de eerste keer is dat ik badmatten gebruik. Aan de achterste hekjes heb ik buigbare snijmatten van de Ikea gehangen. De dames willen nogal eens knoeien met eten en dat kwam dan op de muur, nu zou de muur schoon moeten blijven.
Sinds ik op youtube wat mensen zag die zelf hun caviahok hadden gebouwd wilde ik het ook doen. Vooral omdat ik houten hokken er mooi uit vind zien en twee van mijn cavia's in een veel kleiner hok zitten dan de andere twee. En op dit forum heb ik een hoop voorbeelden en tips gezien die me verder op weg hebben geholpen. Het heeft me bijna een maand gekost en alles is een beetje scheef, maar ik ben er blij mee. :D Wanneer de laatste laag verf droog is mogen de cavia's er in.
Hoi! Ik heb vorige zomer dit verblijf gemaakt voor mijn cavia’s! Het is 60x180 cm. Heb jij ook zoiets?
Joepie onze nieuwe flat is er eindelijk! 140 x 50 cm en dan drie verdiepingen. Hiervoor een kooi van 120 x 60, hierin "zaten" de cavia's altijd maar een beetje voor hun uit te staren. We hebben deze flat nu twee weken en we merken al zoooo veel verschil. Ze zijn lekker aan het scharrelen en spelen (en uiteraard ruzie maken om het lekkerste hooi hihi)
Ik heb twee cavia koppels (beertjes) en dus twee hokken :) Sent from my 5048Y_EEA using Tapatalk
Dit is het nieuwe onderkomen van onze cavia's die vrijdag naar ons komen. Hij 2 meter bij 50 cm
N'a een jaar met een lompe dubbeldekker kooi. Enja werd te klein voor mij 5 cavias... Mijn eigen ontwerp 1,60 m lang en vanonder 60 breed en bovenkant 1,35 breed... Was hard werk maar nu zijn ze gelukkig. Bovenverdieping is afneembaar 😁nu zitten mijn 2 naaktcavia's samen met de andere 3 zeugjes 😄dus heb ik een echte cavia groep nu. De diertjes zijn allemaal nog jong oudste is 8 maand 😁
Hallo iedereen, Ik begin net met het maken van mijn eigen caviaflat. Ik had geen idee dat dit een ding was, maar het is gaaf om alle flats te zien hier. Ik heb een vraagje; heeft iemand ervaring met een flat die uit delen bestaat? En zo ja, hoe heb je dat gedaan en hoe stevig is het? Ik zit met het probleem dat ik een caviaflat wil maken die veel te groot is voor de deuropening van mijn appartement, en aangezien ik hier niet voor eeuwig van plan ben te blijven wonen wil ik hem idealiter...
Waar kopen jullie allemaal de warme huisjes en of mandjes of tunnels voor jullie cavia's? Misschien kunnen we leuke ideeën uitwisselen nu het wat kouder is.
Hai, dit is mijn zelf gemaakt hok voor Robbie en Bobbie. Een kijkvenstertje van plexiglas en op de bodem op het hout ligt ook een plaat plexiglas, met geluk nog kunnen krijgen tijdens de corona plexiglas koop woede :) Hok op pootjes gezet zodat er nog een verrijdbare lade (inmiddels is die zacht geel) onder kan. Alhoewel ik laatst zat te denken of het niet misschien leuker is om van die lade een tweede hok te maken, maar dan moet wel de voorkant open. Naja ik zie nog wel. Het leef oppervlak...
Als het hok verschoond moet worden, mogen onze cavia's lekker in de speelren rondscharrelen. Dit is een stuk tafelzeil met fleece erover heen en een knaagdierenren er omheen. Eerst had ik wat accessoires gekocht voor in de ren, maar al snel gratis een paar zeer succesvolle aanvullende items ontdekt. Misschien een leuke tip voor de mensen op het forum? Een favoriete slaapplek is een oude babyslaapzak die ik toegankelijk maak door de buis uit de kooi in het hoofdgat te doen. Schuilhutje is een...
Mini haar droom komt eindelijk uit. Een lekker zacht huis met tunnels! En het slaapzakje voor Nugget is ook super leuk geworden (zebra print). En tot onze grote verbazing kwam het giraf bedje die ik in november via wish besteld had en ondertussen al mijn geld voor terug had gekregen omdat hij er na 3 maanden nog niet was, vandaag ook! Nu is de ren echt een speelparadijs geworden :)