Melkziekte

• Bekeken Bekeken: 58
  • Laatste update Laatste update:
  • Melkziekte is vooral bekend bij koeien. Google er maar eens op en je komt enkel koeienlinks tegen, maar kan dus wel degelijk ook bij Cavia's voorkomen. Meestal bij dieren die te dik waren bij dekking, te rijk zijn bijgevoerd. Komt voor eind zwangerschap/begin zoogperiode.
    Het calcium- en/of magnesiumgehalte in het bloed wordt te laag, omdat de explosief groeiende dan wel zogende jongen enorm veel calcium/magnesium van hun moeder absorberen. De dieren gaan minder eten, minder drinken, komen niet meer aan of vallen zelfs af, vervolgens worden ze slomer en vertraagt de stofwisseling zodanig dat de bloedvoorziening zich gaat concentreren op vitalere delen (zodra de Oren van een slomere zwangere zeug dan ook koud worden ben ik altijd direct in alarmfase rood). Ze krijgen spierzwakte, komen uiteindelijk helemaal niet meer 'in de benen' en als het niet behandeld wordt zullen ze sterven. En als de jongen er nog in zitten, kan door de spierzwakte de bevalling ook niet goed gaan: de baarmoeder kan zich niet meer genoeg samentrekken om jongen uit te drijven.

Al met al reden genoeg om zwangere zeugen niet te rijk bij te voeren, maar ook al vlak voor of tijdens de periode van de verparing direct schraler te zetten! Hou vooral je 'vettere' zeugen in de gaten. Ik ben er altijd alert op en dan nog ben ik al 2x een dier eraan verloren. Als je symptomen van sloomheid ziet, kan het soms al 24 uur later afgelopen zijn....

Bij koeien schijnt het ook te helpen om dieren niet af te zonderen voor de bevalling maar in de groep te laten, en niet van hok te wisselen aan het eind van de zwangerschap. Ik heb dat bij cavia's nog niet getest. Toch ben ik voorzichtig genoeg geworden om dieren, die ik apart wil laten bevallen (bv. vanwege nerveus karakter, de laagste in rang zijn of omdat ze vorige keer moeite had, dat soort redenen) dan zet ik ze vaak al met 7 á 8 weken apart....

Ik denk dat regelmatig mensen die dieren verloren zijn eind dracht of begin lactatietijd stomweg niet door hebben dat melkziekte ook bij cavia's bestaat. Ik ken iemand die standaard haar zeugen eind dracht een injectie calcium-magnesium geeft. Daar ben ik dan ook wel weer wat huiverig voor, omdat bij overdosering de spiersamentrekkingen weer over-gestimuleerd kunnen worden en dat kan Vroeggeboorte veroorzaken, Diarree, of zelfs hartkloppingen of erger! Zelf geef ik het daarom liever vloeibaar, in de bek, in plaats van via injectie. Calcium magnesiumdrank is vrij te koop in de Boerenbond in het runderschap. Let wel erop dat je de dosering omrekent naar caviagewicht.
    Bij meer acute gevallen kan de Dierenarts het ook als injectie geven, dit werkt sneller dan de drank.