Gedrag

• Bekeken Bekeken: 464
  • Laatste update Laatste update:
  • Geluiden
    Cavia’s zijn groepsdieren, ze doen het liefst alles samen. Cavia’s praten voortdurend met elkaar en maken dan ook allerlei verschillende geluiden. Ze piepen, knorren, brommen en klappertanden. Zacht piepen doen ze meestal als ze met elkaar in gesprek zijn of als ze op schoot zitten en ze worden geaaid. Dit betekent dat het dier op zijn gemak is. Als de cavia lichtelijk geïrriteerd is dan piept hij harder en als hij boos is op een andere cavia, dan gaat hij klappertanden. Knorren doen ze als ze een vreemd geluid horen. Ze zitten dan met z’n allen stokstijf te luisteren of er gevaar dreigt. Als het zeugje (vrouwtje) bronstig is, of als het beertje (mannetje) een zeugje tegenkomt maken ze een zacht brommend geluid. Het beertje waggelt brommend om het zeugje heen om haar aandacht te trekken. Ook maken cavia’s nog een hard en hoog piepend geluid, dat op fluiten lijkt. Dit doen ze meestal als ze elkaar kwijt zijn. Zo kunnen ze elkaar makkelijk terug vinden. Ook maken cavia’s dit geluid als hun verzorger er aan komt. Ze leren te reageren op geluiden die ze in verband brengen met eten. Als ze vaak groenten krijgen uit de ijskast, dat in een plastic zakje zit, dan kunnen ze al gaan piepen als de koelkast open gaat of er een zakje ritselt.

Bokkensprongen
    Als cavia's blij zijn, gaan ze als een gek door het hok rennen. Vooral als ze met meer zijn kunnen ze elkaar aansteken. Ze maken daarbij de vreemdste sprongen. Ze kunnen zomaar ineens recht ophoog springen (rug horizontaal), alsof ze als het ware gelanceerd worden. Bij het rennen of springen maken ze piepgeluidjes. Vooral jonge cavia's doen dit. Ze moeten dan hun energie kwijt. Ze voelen zich dan heel goed en zijn erg tevreden dus dit is heel gezond gedrag! Mijn cavia's gaan vaak zo rondrennen als ik binnen kom in mijn caviaschuur. Ze zijn dan blij dat ik er ben want dan volgt er vaak iets te eten!

Zintuigen
    De zintuigen van cavia’s zijn zeer goed ontwikkeld. Ze kunnen honderd tot duizend maal beter ruiken dan mensen en ze kunnen ook veel beter horen. Ze kunnen hoge tonen waarnemen, die mensen niet kunnen horen. Het gezichtsvermogen is bij cavia’s goed ontwikkeld en ze kunnen kleuren waarnemen. In tegenstelling tot andere knaagdieren kunnen tamme cavia’s niet klimmen. Het graven van holen doen ze ook niet.

Ontlasting eten
    Net als veel knaagdieren eten cavia’s regelmatig hun eigen uitwerpselen op. In de darmen worden onder andere vitamine B en K gevormd die met de uitwerpselen naar buiten komen. Deze stoffen zijn heel belangrijk voor een cavia.

Wetenswaardigheden
    Lichaamstemperatuur38,3 - 40°C
    levensverwachting gem. 5 jaar
    Optimale omgevingstemperatuur20-22°C
    Hartslag230-320/min.