• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Status
Niet open voor verdere reacties.

caroline

Gevorderd
Lid
12 mrt 2004
Reacties
1
Website
www.caviastal-rusthoff.tk
Ik word al een tijdje getergd door een mijt-plaag... dit omdat een nieuw dier het waarschijnlijk mee naar binnen genomen heeft en zo wat dieren heeft aangestoken. Een aantal maanden geleden begon er dus opeens een mijt-epidemie op te laaien in mijn fokhok (moeders met jongen) en dat was eindelijk over. De hele medische molen heb ik er doorheen gehaald en uiteindelijk waren de korstjes weg en begon al het haar weer terug te groeien... het was gelukkig niet zo ernstig. Ik heb ze vorige week allemaal nog preventief extra behandeld, ook de pasgeboren nestjes!
Tot mijn grote schrik zag ik gister dus dat er een tweetal (van de 13) jonkies dus enorme mijtplekken hadden... dat is echt heel snel gegaan, want ik controleer ze vrij vaak. ik heb dus 2 nestjes en de moedertjes mee naar huis genomen, want dan kan ik ze beter behandelen....
Ik zit te twijfelen wat ik moet gaan gebruiken, ik heb hier eigenlijk alles wel staan qua behandeling ongedierte, omdat ik de kinderboerderij heb.
Ik heb staan (niet alleen op de cavia gericht, want ik heb ook schapen, geiten en varkens)>
- Ivomec Pour on
- dectomax (rund en varken)
- anti-mijt spray
- neocidol
- imaverol
- pipetjes diagnos anti-parasiet 150
- noromectine
- oramec
Neocidol vind ik te heftig, dus die gebruik ik liever niet. Zou wel kunnen in een hele lage vermenging.
Wat gebruiken jullie? Waarom? Wat zouden jullie uit dit rijtje gebruiken voor cavia's?
Ik heb gister de moederdieren alvast een pipetje gegeven en de kleintjes gedeeld met een aantal pipettjes..... maar dat wil je niet bij al je dieren doen, zou een hele dure aangelegenheid worden!

Guinea Palace

Professioneel
Lid
20 sep 2007
Reacties
22
ik gebruik ivomec of oramec tegen schurft. op de plek druppelen en goed vethouden.
Imaverol gebruik ik alleen bij schimmel.

Ik gebruik preventief een keer in de zoveel tijd anti-mijt spray

faith

Gast
Ik gebruik Ivomec ..en smeer uierzalf op de plekjes..

De Lieverdjes

Gast
Heb het nog maar 1 keer gehad... toen kreeg het caafje 3 keer een spuitje met dectomax bij de dierenarts.

Super cavia fan

Ervaren
Lid
10 sep 2007
Reacties
39
Website
www.debeestebende.nl
Ik heb echt geen idee wat ik zou gebruiken, heb het nog nooit meegemaakt.
Moet ik nu Ilye ook goed in de gaten houden of is hij helemaal vrij van mijt ?

Lid
27 nov 2007
Reacties
6
Website
www.freewebs.com
Aantal Cavia's
0
ik heb geen uierzalf wel vasaline mag dat ook op de plekken en ze hebben het ook over echinaceazalf
moet er zalf op ook als de plekken rustig zijn?? en hoe lang ga je daar mee door dan met dat smeren. het is zo'n vieze bedoeling met al dat hooi etc.

Emmyvanaken

Liefhebber
Lid
6 dec 2007
Reacties
0
Website
www.achterhoekseknagers.nl
Dectomax!!! Je gebruikt het gewoon als pouron in de nek, een flinke druppel en dat na 2 weken herhalen. Het is gewoon een broertje van ivermectine n.l. doramectine! Echt superspul ook tegen ander ongedierte. Bij hele hardnekkige uitbraken evt. een 1/2 cc inspuiten. Enneh misschien een ander hooi???? Het komt n.l wel ergens vandaan.
Vaseline helpt ook wel, maar dan is het de bedoeling dat de mijt verstikt. Nadeel is dat de mijt zich diep in de huid graaft en soms bereik je hem niet, of het lijkt alsof het weg is, maar komt toch weer gauw terug. Lastig probleem, maar als je een poos ook preventief iedere 4 weken die dectomax gebruikt gaat het echt goedkomen!
Succes!

caroline

Gevorderd
Lid
12 mrt 2004
Reacties
1
Website
Ik heb echt geen idee wat ik zou gebruiken, heb het nog nooit meegemaakt.
Moet ik nu Ilye ook goed in de gaten houden of is hij helemaal vrij van mijt ?
Ilye heeft niet bij die cavia's gezeten, want hij is van de nesten daarvoor...dus hij zit wel veilig denk ik! Anders had je al wel wat gezien!

caroline

Gevorderd
Lid
12 mrt 2004
Reacties
1
Website
Dectomax!!! Je gebruikt het gewoon als pouron in de nek, een flinke druppel en dat na 2 weken herhalen. Het is gewoon een broertje van ivermectine n.l. doramectine! Echt superspul ook tegen ander ongedierte. Bij hele hardnekkige uitbraken evt. een 1/2 cc inspuiten. Enneh misschien een ander hooi???? Het komt n.l wel ergens vandaan.
Vaseline helpt ook wel, maar dan is het de bedoeling dat de mijt verstikt. Nadeel is dat de mijt zich diep in de huid graaft en soms bereik je hem niet, of het lijkt alsof het weg is, maar komt toch weer gauw terug. Lastig probleem, maar als je een poos ook preventief iedere 4 weken die dectomax gebruikt gaat het echt goedkomen!
Succes!
okay dat was ook mijn eerste ingeving.... het is begonnen toen er een nieuwe zeug in het hok kwam, dus dat is de bron geweest. We hebben nooit hetzelfde hooi, ligt eraan waar we afnemen. Maar ik ben begonnen om kleinere groepen te maken (ik heb een hok jonge zeugen en een hok met bejaarde dieren.... de jonge zeugen heb ik nu opgesplitst in 3 groepen + de dieren die ik thuis heb wonen), dan kan ik het wat sneller uitroeien hoop ik en natuurlijk goed behandelen

Super cavia fan

Ervaren
Lid
10 sep 2007
Reacties
39
Website
www.debeestebende.nl
OK dat is mooi !
Sinds vandaag heb ik echter wel schurft gevallen (van nieuwe caafjes)
Ik heb dectomax en antischurft spray staan. De nieuwe zijn op vorig adres al behandeld maar als het hier toch uitbreekt, kan ik dan dectomax gebruiken ?

Snowdonia

Ervaren
Lid
13 mrt 2007
Reacties
10
Website
communities.zeelandnet.nl
Ik lees ff dit topic mee, interessante info staat erin (heb zelf ook 3 schurft/mijt gevallen). Maar die middelen als Ivomec en Dectomax, kun je dat bij een DA kopen of bijv ook bij een goede dierenwinkel?

Lid
27 nov 2007
Reacties
6
Website
www.freewebs.com
Aantal Cavia's
0
het lijkt op dit moment wel overal te zitten pfffffffff je leest en hoort het overal zal het door de slechte zomer komen die we gehad hebben of zo
maar het is misschien wel intressant om alles aan medicijnen en waarvoor te gebruiken en hoe vaak nog een keer apart op te schrijven in een topic over dit soort dingen zou dat kunnen??

Emmyvanaken

Liefhebber
Lid
6 dec 2007
Reacties
0
Website
Uiteraard, en ook nieuwe caafs eerst even een weekje apart en behandelen en dan bij je groep, zo hou je ze ook buiten de deur. Als de caaf al ergens mee behandeld is, doe je alleen pouron, hoewel je ivermectine aardig over kunt doseren voordat je er echt verschijnselen van merkt, doe ik liever pouron (op de huid), want teveel lijkt me niet goed. Poosje volhouden en het komt dan echt goed. Degene die het gehad hebben en er helemaal vanaf komen, krijgen het minder snel. Die bouwen een stukje weerstand op. Heel vaak zie je mijten als eerst bij je jonge dieren n.l.
Succes!

Emmyvanaken

Liefhebber
Lid
6 dec 2007
Reacties
0
Website
Ik lees ff dit topic mee, interessante info staat erin (heb zelf ook 3 schurft/mijt gevallen). Maar die middelen als Ivomec en Dectomax, kun je dat bij een DA kopen of bijv ook bij een goede dierenwinkel?

Dectomax en ivomec zijn kanalisatiestatus VRIJ, d.w.z. dat je het eigenlijk zonder recept kunt verkrijgen. Het is alleen jammer dat niet iedere dierenartspraktijk dit doet.

Emmyvanaken

Liefhebber
Lid
6 dec 2007
Reacties
0
Website
Op www.fidin.nl kun je alle medicijnen die er maar te verkrijgen zijn vinden bij repertorium, dan naar beneden scrollen en op het groene repertorium klikken. Er opent dan een nieuw venster waar je op productnaam, werkzame stof, fabrikant etc. kunt zoeken! Ook zijn bijsluiters zo altijd te verkrijgen en staat ALLES erop.

caroline

Gevorderd
Lid
12 mrt 2004
Reacties
1
Website
bedankt goede tip! Bij de dierengroothandel waar ik mijn spullen haal voor de boerderij, kan ik veel anti-parasiet krijgen. Vandaar dat ik ook wel veel heb staan. Ik heb net ook het topic van truffeltje gezien> daar staat een mooie berekening! Ik verdun het ook altijd 1 deel ivermectine en 3 deel water!

Ik baal er wel enorm van, want de diertjes zijn net allemaal in de leeftijd dat ze mogen gaan verhuizen... de vorige keer was dit ook zo en dan blijf je naast de ellende met de schurft ook nog eens zitten met dieren die al besteld waren. Ik heb nu de groepen wat kleiner gemaakt, dan kan ik wat betere controle houden. Ik heb 4 nesten en maar 1 daarvan heeft op dit moment zichtbare mijt. Dus ik hoop zo dat de rest is overgeslagen, ik heb ze wel allemaal behandeld.... dus ik ga hard hopen dat het bij 1 nest blijft. Hiervan zouden de beiden zeugjes hier blijven tot het voorjaar, dus dat is op dit moment eigenlijk wel lekker. Het beertje is net gespeend (dat zal misschien ook helpen) en moet zaterdag verhuizen, dus ik ga even overleggen wat ze wil. Hij heeft een klein plekje bij zn oogje en onder zn oortje... maar het lijkt al wel beter te gaan!

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.988
Aantal Cavia's
2+
Hallo @caroline,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Karins cavia kudde Talgbult dilemma, wat zouden jullie doen? Ziekten 8
Welke kooi zouden jullie kiezen? Huisvesting 10
mahican Ff offcavia. Maar zouden jullie.... Babbelbox 4
Zouden jullie willen stemmen? Babbelbox 6
mientje Wanneer zouden jullie beertje weg halen van moeder??? Fokken 10
Timothé Wat voor mannetje zouden jullie er bij zetten? Rassen en Kleurslagen 7
:Leonie: Wat zouden jullie doen? Algemeen 24
wat zouden jullie doen????? Algemeen 10
Hedense Cavia Midgaard Wat zouden jullie doen? Huisvesting 18
Djohn Zeugjes steriliseren zouden jullie dat doen? dierenarts kosten normaaltarief? Algemeen 40
zouden jullie kunnen kijken als het goed is zijn de foto's nu groter Fokken 23
Rooska Wat zouden jullie doen? Fokken 7
Hindin Niet met en niet zonder elkaar - wat zouden jullie doen? Gedrag en Verzorging 14
Annemickey Wat zouden jullie in dit geval doen...... Ziekten 24
tanja82 Wat zouden jullie doen Gedrag en Verzorging 20
Mirj@m Zouden jullie willen stemmen? Babbelbox 9
yvonne's villa Zouden jullie deze vragen voor mij willen beantwoorden? Huisvesting 38
patricia123 Wat zouden jullie doen??? Huisvesting 12
Hedense Cavia Midgaard Wat zouden jullie doen? Ziekten 17
decaafjes wat zouden jullie doen ?? Fokken 13
Caviastal Un Allegra Zouden jullie deze jongen al laten verhuizen? Fokken 12
verkoper op de markt met cavia die een wond heeft, wat zouden jullie doen Algemeen 12
decaafjes wat zouden jullie doen ?? Fokken 5
Rosa_ Wat zouden jullie doen? (Dakota) Fokken 4
Meagan Wat zouden jullie doen? Genetica en erfelijkheidsleer 8
foxyforever zouden jullie willen stemmen op deze twee kanjers????? Babbelbox 4
de Caviakolonie Wat zouden jullie doen? Fokken 10
nesco zouden jullie willen tekenen Babbelbox 1
decaafjes hoe zouden jullie dit oplossen? Fokken 23
caviastal wyatt Wat zouden jullie doen? Fokken 1
Jessica Wat zouden jullie doen? Ziekten 22
Hoe zouden jullie het vinden als ik... (welke kleur achtergrond is het leukste?) Babbelbox 30
Elke Wat zouden jullie doen ???? Fokken 15
caviastal charobe Wat zouden jullie doen? Algemeen 13
daisy-randone Zouden jullie alsjeblieft op onze Harley kunnen stemmen voor Man bijt Hond? Babbelbox 10
caviastal mojito Wat zouden jullie doen ? Fokken 16
Wat zouden jullie doen? Gedrag en Verzorging 7
caviastal wyatt Wat zouden jullie doen? Fokken 7
Rosa_ Wat zouden jullie doen? Getraumatiseerde cavia koppelen... Gedrag en Verzorging 21
Wat zouden jullie doen? Dilema is niet meer aan de orde \ blijken mannen ipv vrouwen Algemeen 6
Wat zouden jullie doen? Afrka/Caviakooi Babbelbox 39
Dino Wat missen jullie nog en zouden jullie graag op forum 4 zien! Algemeen 16
Koppelen twee groepen zeugjes - hoe zouden jullie dat doen? Fokken 25
foxyforever wat zouden jullie doen??? Ziekten 25
Wat kan hieruit komen/Wat zouden jullie doen ?? Rassen en Kleurslagen 12
Caviastal Un Allegra Wat is wijsheid en wat zouden jullie doen? Algemeen 18
EllenNic Zouden jullie de caafjes buiten zetten of niet? Algemeen 12
hoe zouden jullie deze kleur noemen????? Rassen en Kleurslagen 9
cavia alleen verkopen? HELP Wat zouden jullie doen??? Algemeen 39
biara Zouden jullie me even kunnen helpen? Rassen en Kleurslagen 8

Vergelijkbare onderwerpen