Vragen over handtam maken

suuut

Beginnend
Lid
17 feb 2019
Reacties
3
Website
www.triskell-bzt.nl
Aantal Cavia's
3
Dag allemaal,
Ik zit met het volgende probleem. Twee meisjes (van links naar rechts Yin en Kwan) begin jan en eind dec geboren en in feb bij de Fokker gehaald die ze duidelijk niet veel had aangeraakt. Ze hebben het hier heerlijk. Een mooie caviaflat, als ik thuis ben een heel stuk vloer om op te rennen.... Ze eten uit mijn hand, laten zich steeds lekkerder aaien (helemaal uitrekken en duidelijk genieten), er wordt in de ochtend volop gepopcorned als het hok weer open gaat en ze mogen rennen.... Kortom twee hele tevreden caviaatjes. Maar.... Als ik er een wil oppakken dan verdwijnt alle gezelligheid. Yin kan ik wel oppakken maar die voert soms een gevecht op leven en dood om te kunnen ontsnappen. Het is een kleine lenige donder dus dat is nog best lastig vasthouden zonder haar fijn te knijpen. Kwan gaat gillen alsof ik met een hakmes op haar afkom als ze maar de indruk heeft dat ik haar wil pakken. Ik heb de stappen van de 'grote cavia' geprobeerd maar het was elke dag zo ongezellig met allebei en ik had zo het gevoel dat ik ze juist meer bang maakte, dat ik dat los heb gelaten. En heb gedacht dat als ze uit zichzelf naar me toe komen (wat ze doen) en uit mijn hand eten (wat ze doen) en gezellig reageren op mijn stem en zich laten knuffelen (wat ze doen) het oppakken wel de volgende logische stap zou zijn. Maar vanochtend wilde ik even de tandjes van Yin controleren en het werd weer een gevecht van jewelste. Ik moet natuurlijk uiteindelijk wel tandjes kunnen controleren, nageltjes knippen etc. Ik heb al vaker cavia's gehad maar dit heb ik nog nooit zo aan de hand gehad. Wie heeft tips?