Vraag over tam maken

Discussie in 'Gedrag en Verzorging' op www.caviaforum.nl gestart door Jouke, 31 jul 2012.

1. Jouke

Jouke Liefhebber

Lid:
    19 jul 2012
    Pluimen:
    250
    Aantal Cavia's:
    9
    Hallo,

Ik ben redelijk nieuw met cavia's. Vroeger als kind had ik er 1 op mijn kamer en die was al tam toen we hem kregen.
    Nu heb ik een vrouwtje van 9 maanden en haar dochter van 6 weken opgehaald.
    En die zijn dus nog erg verlegen.

Ik zit elke dag met het geven van het eten (3 keer per dag) uitgebreid bij ze en praat dan tegen ze. Ze komen wel vlakbij me om wat lekkers te halen, maar als ik maar heel even beweeg of onverwachts geluid maak (fotocamera ofzo), springen ze weg.
    De cavia's die ik te logeren heb, zijn veel minder schichtig. Die zitten gewoon lekker naar me te kijken als ik het eten kom brengen en zijn niet zo "springerig" zeg maar.

Ik kan mijn caafjes wel oppakken, maar dat vinden ze dus ook eng. Ik moet ze dan ook eerst een beetje in een hoekje drijven met mijn handen, omdat ze liever weglopen voor me. Als ik ze eenmaal vast heb, zien ze er niet echt bang uit. Ze proeven af en toe ook mijn vingers, dus ze zijn brutaal genoeg :)

Hoe kan ik mijn nieuwe caafjes nou het beste tam krijgen?
    Is het nou goed om ze juist niet op te pakken en ze zo rustig mogelijk aan me te laten wennen?
    Of moet ik het contact "forceren" door ze toch te pakken en zo zo te laten merken dat het allemaal niet zo eng is?

Iemand ervaring?

Alvast bedankt!

2. Log in of registreer je om de geplaatste 18 reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Laden...

Sociale Media