• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Vliezen gebroken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ons eerste nestje is onderweg. Ondanks dat je je goed hebt ingelezen blijft het altijd spannend.
Nu loopt onze zeug sinds vanochtend al niet makkelijk meer (veel ontsluiting te voelen) en een half uur geleden toen ze als pannekoek op de bodem lag :p kwam er een wit vlies uit haar achterste wat tot een doorzichtig balletje van 2/3 cm uit gevuld met vruchtwater? wat vervolgens brak.

Hoelang gaat het nu nog duren? Het is voor deze zeug het eerste nestje.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.988
Aantal Cavia's
2+
Dat worden ze vandaag of vannacht waarschijnlijk wel geboren :)

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.988
Aantal Cavia's
2+
Gewoon rustig afwachten dus. Ze er uit kijken werkt toch niet ;)

Hilda

Gast
Heeft ze al weeën?

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
Ween denken we gezien te hebben, maar geen idee hoe dat echt eruit moet zien als ze vollop bezig is haha.

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
Inmiddels ligt ze gewoon weer als een pannenkoek op verschillende plaatsen in het hok stil. We blijven dus rustig afwachten haha.
Voorlopig nog niet maar wanneer moet er "ingegrepen" worden als de jongen te lang niet geboren worden? Want hoelang na het breken van de vliezen moeten ze geboren worden?

Lenszel

Beginnend
Lid
29 okt 2015
Reacties
39
Aantal Cavia's
2
Is ze al bevallen? Zo ja, hoe ging het?

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
Nog geen jongen helaas. Ze ligt nu gewoon lekker in haar huisje als een platte pannenkoek en af en toe ligt ze naast haar hok bij de voerbak waar ze dan een klein beetje van snoept.

Hopen dat het niet te lang meer duurt :)

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
Gezien dit ons eerste nestje is heb ik geen idee hoe ik dat zou moeten zien, en verder proberen wij haar ook zoveel mogelijk haar rust te gunnen.

Hilda

Gast
Bewegen de jongen nog goed? En ziet mams er nog fit uit?

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
Jongen voelen we niet bewegen, maar dat hebben we sowieso nooit gevoeld.
Mams zit er wel fit uit maar is wel een stuk rustiger als normaal (niet heel gek als je aan het bevallen bent lijkt mij)

Verder eet ze minder als normaal, maar knabbelt nog wel lekker aan de brokjes en sla.

Hilda

Gast
Ik wil je niet ongerust maken, maar als het daadwerkelijk vruchtwater was (hoe jij het omschrijft kan het haast niks anders zijn), gaan bij mij de alarmbellen rinkelen, omdat er na al die uren nog geen jong is geboren.

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
En zijn er dan nu nog dingen (behalve rust) die we kunnen doen om haar te helpen met bevallen? Want de verhalen over keizersnede etc bij een dierenarts lees ik ook lang niet altijd goede aflopen.

Is er nog bepaald voer wat nu handig is om te geven om de weeën opgang te brengen?

Hilda

Gast
Weet je of ze al op de uitgerekende datum zit?

Het kan zijn dat er een jong niet goed ligt of dat er om een of andere reden geen weeën opgang komen.
Bij de dierenarts kunnen ze weeën opwekkers geven, maar die spuit men alleen als het niet volgens het boekje gaat.
Een keizersnede is het allerlaatste redmiddel.

Gaby

VIP
Lid
23 mrt 2014
Reacties
1.162
Website
caviastalgabriel.weebly.com
Aantal Cavia's
50
De meeste zeugjes worden juist heel onrustig voor de bevalling. Ze gaan dan rondjes draaien en kunnen geen goede positie meer vinden om te liggen. Dat is mijn ervaring. Je kan haar op schoot nemen en je handen op de buik en wachten dat je iet voelt bewegen. Ik ben met Hilda eens. Maar het kan natuurlijk ook dat de vlies wat je zag de slijmprop was. Ik heb het hier ook gehad dat de slijmprop er uit was en pas 2 dagen later kwamen de kleintjes. Je kan zachtjes in de tepel knijpen en als er een klein drupje melk er uit komt zal ze binnen 24 uur bevallen. Ook moet je even kijken of ze bloedverlies heeft. Als je absoluut geen beweging voelt zal ik toch een DA raadplegen. Als het echt vruchtwater was wat je zag dan ben ik bang dat het niet goed gaat aflopen. De kleintjes overleven het niet zonder vruchtwater.

Verstuurd vanaf mijn SM-T315 met Tapatalk

JCB

Liefhebber
Lid
17 dec 2007
Reacties
12
Ze zat dit weekend precies 10 weken bij de man. Maar dekking heb ik niet gezien dus geen idee hoever precies maar dat maakt inmiddels ook niet meer uit.

Ik heb namelijk goed en slecht nieuws... De zeug is inmiddels bevallen van een vierling. Welke alle 4 doodgeboren zijn :( Het zijn compleet ontwikkelde jongen die niks lijken te markeren.)

Het goede nieuws is dat de zeug zich weer door het hok begeeft, alweer goed eet en er veel fiter uitziet. Ik ben erg blij dat ze dit heeft overleeft.

Nu rest alleen de vraag waardoor kan het fout gegaan zijn? Ze is 1 week geleden apart gezet van de groep om rustig te kunnen bevallen. Is inmiddels 8/9 maanden oud en was goed op gewicht.
En hoe lang moet een zeug nu apart blijven van de groep om aan te sterken, en is het verstandig ooit nog een nestje met haar te krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
mandy1987 Breken vliezen? Draagtijd 11
Suusje85 Nare breuk bovenbeen, hoe klein moet het hok worden? Huisvesting 5
straya Cavia gevallen, rug gebroken? Ziekten 8
Nanda Pootje gebroken? Ziekten 17
LadyLilly Half doorgeknipte nagel met bloed.. Ziekten 15
Mandy9297 Cavia heeft tand afgebroken Ziekten 6
Bloempje721 Waarschijnlijk gebroken voetje... Ziekten 18
Century Gebroken snijtand, nu sterft de tand af... Ziekten 92