• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Vermiste cavia...help?

eendje

Beginnend
Lid
22 nov 2020
Reacties
1
Vanmorgen was Julia, één van onze twee cavia's, verdwenen. Heel de buurt afgezocht, geroepen (ze reageert normaal direct op de deur die opent, onze stemmen, enz), maar geen enkel spoor te vinden. Haar vriendje Max zit eenzaam en stil in een hoekje. We proberen uit te zoeken wat er gebeurd kan zijn, om te vermijden dat onze Max hetzelfde kan overkomen. Wie kan ons helpen dit te begrijpen?
- ze zaten sinds een jaar met z'n twee in een buitenhok. Dat hok heeft 3,5 verdieping, de onderste verdieping staat zowat een meter van de grond. Het hele hok staat in de kippen/konijnenwei, die rondom 2 meter hoog afgemaakt is. In die wei wonen twee grote konijnen (Vlaamse reuzen) en vier kippen. We weten dat één van de krielkipjes, die erg goed kan vliegen, tot in twee verdiepingen van hun hok kan raken langs het bovenste open verdiep. In principe kan een roofdier dus ook bij hen komen denk ik, maar aangezien onze tuin rondom afgemaakt is en op andere kleine stadstuinen uitkomt, en aangezien zo'n roofdier dus eerst de kippen en konijnen moet passeren, leek ons dit geen risico. Die dieren, en de eieren, waren trouwens compleet in orde. Buiten een rat nu en dan (moeilijk te vermijden met dierenvoer en een composthoop) hebben we hier nog nooit sporen van roofdieren gezien. Wél de katten van sommige buren, maar die hebben zover we weten nooit eerder naar onze dieren omgekeken. In hun hok zijn trouwens nog wat verdere verstopplekken, buizen, hokjes: moet dan een moedig beest zijn dat zich zover in 't domein van twee andere dieren waagt... Bovenop zit een dak, een roofvogel lijkt me uitgesloten.
- een deel van het hok heeft tamelijk grootmazig gaas. We hebben enkele weken geleden gemerkt dat Julia daar haar kopje hélemaal doorheen stak als je haar een blaadje voorhoudt op die plek. Verder kwam ze echter niet. Als ze op die plek eruit gevallen is (goeie meter hoog), komt ze op het gazon uit en dan kan ze niet terug in het hok raken: 't is vrij goed afgesloten, net voor die ratten die er soms zijn. In theorie hoor ik dat cavia's weinig dieptezicht hebben en dus soms proberen uit te breken vanop hoogtes die niet veilig zijn, maar ze moet dan echt al moeite gedaan hebben om door die draad te kruipen, en 't is normaal net een heel rustig diertje (ook al oud).
Wie weet raad?

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
2.927
Aantal Cavia's
3
Helaas heb ik geen antwoorden voor je... maar ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat jullie Julia weer vinden.

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
1.791
Aantal Cavia's
2
Is moeilijk om hier vandaan te zeggen wat er mis kan zijn gegaan. Ik zou alles goed controleren op gaatjes en overal goed zoeken in alle gaatjes en hoeken. Heel veel sterkte ermee ik hoop dat jullie haar snel vinden

eendje

Beginnend
Lid
22 nov 2020
Reacties
1
Helaas hebben we haar om 8 u vanmorgen dood gevonden. Vreemd genoeg lag ze onder het caviahok, dus in het kippen/konijnehok. We zijn absoluut zeker dat ze in de twee dagen dat ze vermist was niet in hun hok zat (drie mensen hebben urenlang elk hoekje uitgekamd), dus ze moet eruit geweest zijn en teruggekomen of teruggebracht. Haar buikje en nekje zijn opengescheurd, maar het ziet er niet uit alsof er echt van haar gegeten is. Haar lichaampje is nu soepel, wat mij doet denken dat ze dus ook nog geen twee dagen dood is. In 't begin van de zomer hebben we hier ook een dode kip gehad, ook die had een hoofdwond. Wij dachten toen dat die gewoon gestorven was en na haar dood door ratten gevonden. Nu ben ik daar niet zo zeker meer van. Maar dat was onze grootste kip!?!
Dus mogelijkheden voor Julia:
- ze is zelf eruit geraakt en door een kat gevangen. Maar een kat zou haar opeten, toch? En niet terugbrengen, of volgen tot in het hok van zes grotere dieren?
- of er moet een marter in de buurt zijn, maar die heeft haar dan teruggebracht én intussen de eieren en de kippen gerust gelaten
- of het zijn de ratten. Ze kan zelf ontsnapt zijn en in een rattenhol terechtgekomen? En zelf ook teruggekomen maar toch nog aangevallen? Maar zouden ratten een even groot dier aanvallen?
Max woont in elk geval terug binnen tot we dit oplossen...alle tips welkom!

Mirjam1825

Liefhebber
Lid
18 sep 2020
Reacties
30
Aantal Cavia's
6
Oh wat een vreselijk verhaal. Ik durf niet eens aan alle mogelijkheden te denken.
Van marters en ratten weet ik niet veel maar een kat eet niet altijd de prooi op.
Sterkte

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
1.791
Aantal Cavia's
2
Jeetje zeg wat moet dat beestje wel niet hebben meegemaakt. Een kat speelt vaak met de prooi maar brengt het dan vaak naar het baasje als beloning en eet het niet op of niet alles in ieder geval. Raar dat ze eerst niet in het hokje lag en nu dood wel. Ik vind het vreemd en weet niet zo goed wat er kan zijn gebeurd. Je hebt echt op dit plekje eerder gezocht?

eendje

Beginnend
Lid
22 nov 2020
Reacties
1
Ja, waar ze nu lag moest je echt niet erg goed kijken om haar te zien, en we hebben zaterdag echt alles afgezocht. Alles wijst momenteel in de richting van een marter. Dus straks zoek ik uit hoe we het hok beter kunnen beveiligen, en gaan we op zoek naar een nieuw vriendje voor Max want die zit alleen nog maar zielig in een hoekje nu hij alleen is. Tot alles opgelost is woont hij binnen!

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
1.791
Aantal Cavia's
2
Ja dat vind ik wel een nadeel als beestjes buiten verblijven dat er ten alle tijden roofdieren bij in de buurt kunnen komen. Goed dat je nu alles goed gaat bekijken

PDSKS

VIP
Lid
15 jan 2016
Reacties
2.927
Aantal Cavia's
3
Heel verdrietig... sterkte met het verlies van Julia... is niet leuk om haar zo terug te vinden, maar beter dan die onzekerheid

eendje

Beginnend
Lid
22 nov 2020
Reacties
1
Voor alle duidelijkheid: dit is eigenlijk de account van de dochter, maar nu is 't de mama die hulp aan 't zoeken was. Intussen heel wat gebeurd. Opgezocht hoe je een marter buitenshuis kan weren, maar het antwoord is: niet! zorgen dat hij onmogelijk bij je dieren kan, is het enige wat je kan doen. Daarnaast ook ratten ontdekt, dus mogelijk lag daar toch de oorzaak? Het nieuwe vriendje voor Max is een feit, en alles loopt goed, dus zijn we gestart met 'verbouwingen' aan het dierenhok. Het hok zelf is nu een fort, heb heel goede en betaalbare draad gevonden bij 'handelsonderneming kurt peeters' in Oudsbergen (BE). Nu nog op zoek naar een manier om de dieren enkel overdag toe te laten tot het weitje: een luikje maken kan ik zelf wel, maar electronica om het automatisch te laten openen en sluiten moet ik nog vinden. Ik merk dat dat best duur is, terwijl het eigenlijk heel eenvoudige electronica bevat. Volgens mij is dat dus héél eenvoudig zelf te maken/samen te stellen. 'k hou jullie op de hoogte!

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
HELP............VERMIST Algemeen 60
Vermist TOOS !!!!! Algemeen 61
mirretje1974 Mijn buurmeisje vermist UPDATE ZE IS GEVONDEN! Technische forum vragen van leden 36
Vermiste jongens Babbelbox 84
Vermist 14 jarige jongen uit Groningen Babbelbox 10
Shiny Mimi Valkparkiet vermist (Gestolen?) omg Wezep! Babbelbox 2
piggy Japie is vermist !...... Foto en Filmpjes 12
Oh nee....Daphne(de kat) is vermist!!! Babbelbox 9
zoeperzazke Cavia's vermist in België!!! (gestolen?) Algemeen 30
Jellie Het vermiste dametje gevonden!!!! Algemeen 24
combinatie combination dalmation vermiste meisje in dordrecht Milly Boelen dood gevonden Babbelbox 106
marije13051981 VERMIST Milly Boele Babbelbox 53
Astra en Sunny Mijn kat Jive vermist... Babbelbox 14
CaviaFan Hoe cavia bij fokker vandaan halen Algemeen 3
Evalin Cavia beertjes vechten Gedrag en Verzorging 56
annie262 Longontsteking bij cavia Ziekten 7
Teddy&Bolletje Cavia blijft afvallen Gedrag en Verzorging 11
Sasje78 Hoe snel komt een cavia aan? Gedrag en Verzorging 24
Witte Cavia liefhebbers Voorstellen 75
Mirella1975 Mijn ene cavia is veel zwaarder dan de andere, mogelijk te zwaar? Voeding 6
CDTBFS3 Cavia valt af Gedrag en Verzorging 16
CDTBFS3 Chip 'N' Dale Voorstellen 10
Elena Het cavia mandje Cavia Hobbysites 1
Xenaxox Cavia bijt aan tralies Gedrag en Verzorging 9
Cherique Ervaring met echo bij zwangere cavia Algemeen 11
naomi.t Hoe pijnstilling geven aan een opstandige cavia? Gedrag en Verzorging 15
theprincessjoe Cavia flat te koop Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 0
Tieske Gemelde inhoud: Post in onderwerp 'Cavia overdag en 's nachts buiten maar 's avonds even binnen?' Moderator Home 1
suuut Mijn buitenverblijf zo goed mogelijk maken en cavia 's avonds even binnen? Huisvesting 7
Sambol86 Babbel 5,5 jaar oud Voorstellen 11
Renebrax Zelfgebouwde cavia flat Show je huisvesting 3
Caviastal_Absalom Sheltie, coronet en peruvian cavia's Knuffelcavia's aangeboden 0
Caviastal_Absalom Sheltie, coronet en peruvian cavia's Fokberen aangeboden 0
Evalin Ene cavia wel luizen andere niet... Ziekten 3
Mary67 Weer nieuw hier en cavia met chronische blaasproblemen. Voorstellen 11
MarliesdR VERKOCHT 2 lieve cavia beertjes zoeken een nieuw huis Knuffelcavia's aangeboden 1
Sylver Cavia overleden en nu.....? Algemeen 12
Kirstenvdoorn Cavia eet kleine beetjes na slijpen tanden en kiezen Voeding 17
sabina198 Van tv kast tot cavia verblijf Show je huisvesting 2
yasminalove Mag een cavia goudiep takken eten? Voeding 3
MightyOwl Cavia heeft de hik ?! Gedrag en Verzorging 8
islam.mutaliyev Grotere kooi Huisvesting 5
Bink79 Mijn cavia site op facebook Algemeen 0
Jadepeters17 Cavia spray Ziekten 2
maxime dhondt Cavia buiten in de winter Gedrag en Verzorging 3
Mirjam1825 Hoe ver zijn jullie bereid te gaan om je cavia te redden / genezen ? Zowel emotioneel als financieel. Algemeen 18
Bink79 Cavia flat bouwen Huisvesting 2
Bernie Hoogzwangere cavia; kan haar zusje bij haar in het hok blijven? Fokken 6
ShannaDaniels-11 Cavia villa Huisvesting 8
Xenaxox Heeft mijn cavia hartproblemen? Ziekten 15

Vergelijkbare onderwerpen