• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Vaarwel Donsje - je hebt genoeg gevochten ..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Seline

Gevorderd
Lid
27 dec 2011
Reacties
151
Vandaag om 12.15 is mijn lieve Donsje ingeslapen.
De laatste jaren was de gezondheid van Donsje op en neer geschommeld.
Sinds 3 jaar geleden bleek dat ze aan Snot leed, in haar geval was het ook nog eens chronische snot.
Dit kenmerkte zich onschuldig door middel van een klein verkoudheidje en wat opgezwollen oogjes. Toen haar eetlust minder werd, waren we meteen naar de dierenarts gegaan en kregen we dwangvoer mee en medicijnen. Kort daarna knapte ze weer goed op. Ze rende actief in de tuin, ze knabbelde aan alles wat los en vast zat, speelde veel met L'amour en had gewoon een lekker lui leventje! Tot afgelopen jaar. Ze begon een snotneusje te krijgen en kreeg steeds meer moeite met ademhalen. Tijdens het ademhalen hoorde we elke keer gepiep. Aangezien dit natuurlijk niet goed was, waren we weer naar de dierenarts gegaan. Daar kregen we het medicijn enfloraxal drops mee. Een diepgaande medicijn wat vaak helpt, ook tegen luchtwegenproblemen. Hoewel het in het begin leek alsof het medicijn werkte, ging het algauw weer bergsaf met Donsje. Dan had ze dagen dat ze weinig at en piepend ademhaalde, dan had ze dagen dat ze weer heerlijk actief was en lekker rondrende in de tuin. Ook bleef ze goed eten. Maar sinds 2 maanden geleden ging het helemaal mis. Donsje hapte zelfs naar adem. Ze was dus behoorlijk benauwd. Ze at ook niet veel meer van haar droogvoer. Weer naar een andere dierenarts gegaan, maar volgens deze was Donsje kerngezond en had ze alleen wat ademhalingsproblemen. Ik bleef haar dwangvoederen en daar knapte ze weer eventjes van op. Maar een week daarna begon ze dikke klodders snot te verliezen. Haar buikje en kontje begon ook helemaal onder de urine te komen. Daarbij vermagerde ze in rap tempo. We gaven haar vanalles wat ze wel nog at - wortels, komkommers, brood etc. Toch bleef ze vermageren. Als ik haar aaide, voelde ik haar botten op haar rug en kont. Het naar ademhappen werd ook steeds erger. Soms had ze dagen dat ze in de tuin nog actief bleef rennen, maar andere dagen lag ze in een beschut hoekje naar adem te happen. Haar kontje raakte ook steeds meer voller met slijm. Ik heb haar elke dag moeten schoonmaken. Ook het hok, want de stro werd elke keer erg vochtig door zowel slijm als urine. De laatste dagen at Donsje niet meer. Zelfs de lekkernijen als wortel, appel, komkommer of brood (waar ze dol op was!) liet ze liggen. Ze lag ook erg veel. Wanneer ze in de tuin rondliep, kon ik haar zo pakken! Vandaag had ik weer een afspraak met de dierenarts - na een tevergeefse afspraak gisteren met een dierenarts. Ze werd gewogen en bleek 811 gram te wegen, dit terwijl ze eerst 2.8 / 3 kilo woog. Zij was altijd de dikzak. Maar nu was er niet meer over dan een dun velletje wat slapjes over haar botjes hing. Ook bleek ze een beginnende gasbuikje te krijgen. Dit kwam doordat ze de laatste tijd weinig tot niks had gegeten. Kennelijk beginnen de gasprocessen dan te werken. Haar buikje was ook erg gespannen. Daarnaast was ze al aan het uitdrogen, wat geen goed teken was. Ik had een keuze. Ik kon of beginnen met een heel intensieve behandeling, waar de kans op overleving gering was. Of ik kon haar de rust geven die ze toch inmiddels verdiende. Ik heb voor het laatste gekozen. Eng om te zien hoe het rode spul in haar werd gespoten, en weten dat het nog een kwestie van een paar minuten was. Voordat ik naar de dierenarts ging, had ik Donsje in een doos gedaan. Met de energie die ze nog had brak ze elke keer de doosklepjes open om naar buiten te kijken - zo nieuwsgierig ze was. Toen ik haar naast de passagierstoel had gedaan, sprong ze uit de doos om op een uitstulpje van het raam te zitten. Het zag er geinig uit. En het deed me meer verdriet om te bedenken dat dit misschien de laatste keer was dat ze deze omgeving zag. Dat Donsje niet wist dat ze binnen een uur er niet meer zou zijn.. Bij de dierenarts was Donsje erg onrustig. Toen ze haar spuit kreeg, heb ik op een stoel gezeten met haar in mijn armen. Het is pijnlijk om te voelen hoe het leven uit haar verdwijnt naarmate de medicijn werkt. Hoe ze steeds stijver werd... Maar dit was het beste. Ze lijdt geen pijn meer nu. Ze heeft hard gevochten, maar het heeft helaas niet mogen baten. Ze heeft een prachtig leventje gehad. Heerlijk rondrennen in de tuin. Heerlijk van de bladeren kunnen eten. Maar toch, dat het zo moest aflopen. Als ik niks had gedaan en de situatie betreffende Donsje zo had gelaten, dan was zij hoogstwaarschijnlijk aan een verstikkingsdood gestorven. De slijm die ze immers uitspuugde, zat waarschijnlijk vast in haar longetjes. Op een gegeven moment zou ze de slijm niet meer kunnen wegwerken en zouden haar longetjes dichtgeslibd worden. Een dood dat je geen enkel beestje wenst.

Vaarwel Donsje. Je hebt hartstikke goed je best gedaan. Je hebt gevochten voor je leven. Maar je was te zwak geworden. De verschillende kwalen die je had overheerste je. Een pijnlijke dood resteerde je als we er niks aan hadden gedaan. Nu ben je ingeslapen. Je zieltje heeft de rust gevonden die je nodig had.
Helaas blijft jouw grootste vriendje - en mijn lieve kamerdaadje - L'amour achter. Ik vraag me af hoe L'amour je afwezigheid zal verklaren. Vergeet een konijn vlug een kameraadje waar hij jarenlang mee heeft gezeten? Ik heb geen idee. Het enige wat ik weet was dat Donsje de enige konijn was die L'amour accepteerde. Tegen alle andere konijnen was L'amour onverdraagzaam. Het heeft ook geen zin om een nieuw konijntje bij L'amour te zetten, aangezien L'amour zelf inmiddels 8 jaar oud is. Maar het blijft moeilijk om te zien hoe de ene achterblijft.

Hier een foto van Donsje:

En hier een foto van L'amour, de achtergeblevene konijn

Axe

Ervaren
Lid
29 nov 2011
Reacties
190
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Kaatje64

Gast

RenateB

Ervaren
Lid
19 apr 2012
Reacties
414
Aantal Cavia's
1

Lucienne

Gast

:Leonie:

VIP
Lid
15 aug 2011
Reacties
2.276
Aantal Cavia's
4

Lotus

Expert
Lid
14 nov 2011
Reacties
1.943
Aantal Cavia's
16

ans

VIP
Lid
4 jan 2009
Reacties
1.660
Aantal Cavia's
3

TofDob

Gast

Ria Claassen

Gast

CS Kaya

Gast

kitten

Professioneel
Lid
5 nov 2010
Reacties
828
Aantal Cavia's
12

MiDi

Liefhebber
Lid
2 jun 2011
Reacties
48

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.920
Aantal Cavia's
2+
Landen vlag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Suzan Willems Vaarwel knappe Aries! Regenboogbrug 15
Cavia4ever Vaarwel lieve Witje (1-9-2014 t/m 19-09-2017) Regenboogbrug 18
Khydra Vaarwel Xin Shëng Regenboogbrug 14
MarLui Vaarwel mijn Luigi. Regenboogbrug 10
Khydra Vaarwel Ljöni Regenboogbrug 14
Dieter Lion Vaarwel vlekje Regenboogbrug 23
Anita Dit zal velen doen schrikken...Comb:Salmon-Royal zegt vaarwel.. Caviastallen en Combinaties 35
annelieke7 Vaarwel lieve Nela Regenboogbrug 20
Cavia home Timberly Vaarwel mooie, bijzondere Molgi Regenboogbrug 35
Cavia home Timberly Vaarwel lieve, lieve Shailo... Regenboogbrug 39
Cavia home Timberly Vaarwel Dora... Regenboogbrug 25
Cavia home Timberly Vaarwel Lilly.... Regenboogbrug 33
cavialady Vaarwel vriend Regenboogbrug 35
Cavia home Timberly Vaarwel lieve Missy Regenboogbrug 25
indy's caviastalletje Vaarwel lieve Lanza Regenboogbrug 16
cavialady Vaarwel vriend Regenboogbrug 17
indy's caviastalletje vaarwel lieve milow Regenboogbrug 18
indy's caviastalletje vaarwel stoere jack Regenboogbrug 18
Seline Vaarwel Zwartje / Flappie Regenboogbrug 13