Tumoren bij cavia´s zelden kwaadaardig

Alida

Beginnend
Lid
4 sep 2015
Bericht
11
Reacties
10
Aantal Cavia's
4
Vorige week ontdekte ik, tijdens het knippen van de nageltjes, dat mijn zeugje van 4 jaar oud een paar bultjes had bij haar tepel. Daar ben ik mee naar de dierenarts geweest. Zij raadde aan om een punctie te doen. Het leken tumoren te zijn. Als deze kwaadaardig zouden zijn, dan zou het weggehaald moeten worden. Als het goedaardig was, kon het blijven zitten, omdat de cavia er geen last van heeft en een operatie risicovol is bij een cavia. Nu kwam er uit de punctie helaas geen duidelijke uitslag (alleen wat erytrocyten en een paar macrofagen (ontstekingscellen). Dus zou ik de punctie nog een keer moeten laten herhalen, afwachten, of de bultjes laten weghalen. Maar, vertelde deze (andere) dierenarts, zij had kortgeleden een nascholing gehad over cavia's. En uit recent onderzoek bleek dat er bij cavia's vrijwel geen kwaadaardige tumoren voorkomen. Uitgezonderd maligne lymfoom, maar dat is hier niet van toepassing. De tumoren kunnen voorlopig dus gewoon blijven zitten! Erg jammer dat de andere dierenarts in deze praktijk hier (nog) niet van op de hoogte was. Ik deel dit bericht met jullie omdat ik hoop dat er dan geen overbodige puncties meer gedaan worden. Het is niet echt prettig voor de cavia en kost veel geld. En nu hoop ik natuurlijk dat de bultjes niet groter worden...