• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 16 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

Tandbederf - bruine tand

Status
Niet open voor verdere reacties.

TamaraMaria

Ervaren
Lid
28 sep 2009
Reacties
741
Aantal Cavia's
3
Een poosje terug in Januari probeerden we Goofy te koppelen met Prins. Dat ging mis, ze haalden op een gegeven moment fel naar elkaar uit. Nog voor de vechtersbazen elkaar echt te pakken kregen hadden we ze al uit elkaar gehaald, maar desondanks was Goofy een ondertand kwijt.
De ondertand zag er gek bruin uit, dus die was al niet goed.
Gelukkig groeide er al snel weer een nieuwe, mooie witte tand. Alleen... gisteravond zat hij gekke bekken te trekken en die mooie witte tand is nu ook bruin en een stukje ervan afgebroken!
Ik heb er even op gegoogled, bruine tanden schijnt te komen uit een calciumgebrek. Nu had Mickey toen hij nog leefde last van een blaassteen, en Goofy de broer van Mickey is (erfelijke aanleg) ben ik voorzichtig met calciumrijk voer.

Ze krijgen Hugho brok, veel hooi (kruidenhooi, weidehooi) en regelmatig groente en heel af en toe een stukje appel.
Goofy trekt misschien wel een gekke bek bij het eten, maar hij eet er overigens niet minder om, maar wat kan ik eraan doen om zijn gebit in betere conditie te brengen zonder dat zijn blaas stijf gaat staan van de calcium?

Status
Niet open voor verdere reacties.