• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Subcutaan oedeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dustfire

Beginnend
Lid
10 mei 2013
Reacties
2
Website
dustyzoo.nl
Aantal Cavia's
2
Hee iedereen,

Een van mijn cavia's werd steeds kwabbiger en kwabbiger. Ze was altijd al de grotere, stevigere van de twee maar ze werd nu wel erg dik, vooral in haar nek. Op gegeven moment hing dr nek gewoon tot aan de grond. In eerste instantie dacht ik gewoon dat het vet was, dus ik ben haar gaan wegen en minder brokjes gaan voeren. Ze bleef echter zwaarder worden terwijl ik haar minder voerde. Vreemd. Na een weekje o.i.d. was ik haar aan het bekijken en toen viel me op dat haar botjes heel makkelijk voelbaar waren. Ze was mager en tegelijkertijd kwabbig. De kwabben zitten onder haar nek, achter haar voorpoten en voor haar achterpoten. Ik heb meteen rond gegoogled want dit klopte niet. Ik kwam er uit dat het vocht moest zijn, in plaats van vet. Om er zeker van te zijn heb ik de onderkant van haar nek aangeprikt met een speldje, en toen ik drukte kwam er helder vocht uit. Ik zette haar terug in haar hok en na een paar uur zag je precies waar ze allemaal gelegen had, allemaal natte vlekken in het hok. Ik heb haar een paar keer 'uitgeknepen' en toen stond er geen spanning meer op haar nekje. Verder heb ik weer meer voer gegeven, waardoor ze nu ongeveer weer normaal is qua spek op haar ribbetjes.

Nu ben ik vandaag naar de dierenarts geweest en de dierenarts heeft gevoeld aan de dikke plekken, ze heeft haar hart beluisterd, haar longen beluisterd, temperatuur opgenomen, gewogen, in het bekje gekeken.. Resultaat was dat het hart normaal klonk, de longen klonken normaal, ze heeft geen koorts (dus geen ontsteking), ze eet normaal, ze drinkt normaal, ze plast en keutelt normaal, ze gedraagt zich normaal... Ze lijkt er vrijwel geen last van te hebben behalve dan dat ze zichzelf moeilijk schoon kan maken door dat vocht. Het lijkt me ook niet aan haar nieren te liggen want dan zou ze zich wel ziek, of in ieder geval wat minder vrolijk te gedragen. Dus waarschijnlijk heeft ze hartfalen gehad. Ze was 1,42 kg, wat al minder was dan voordat ik haar een paar keer geprikt heb (ze was ruim 1,5 kg op haar zwaarste). Ik heb besloten om het symptomatisch te laten behandelen en te kijken of dat werkt. Ze heeft furosemide ingespoten waardoor ze vaker vocht gaat lozen door te plassen. Plaspillen kon niet omdat de pillen te sterk zijn voor zo'n klein dier. Als de furosemide werkt dan kunnen ze misschien een substantie maken speciaal gedoseerd voor mijn cavia. Ik hoop dat het werkt. Aan de oorzaak van oedeem doe je toch vaak niks (hart-lever of nierfalen). Ze heeft om 10:30 de furosemide gekregen en in de trein naar huis ging ze als een gek plassen. Ze was om half 7 vanavond 1,325 kilo dus ze is al bijna 100g/ml aan water kwijt. Maandag belt de dierenarts zodat ik verslag kan doen van hoe het gaat met de furosemide.

Een foto van Trust, voordat ze oedeem had (in de zomer)
2rgkv0z.jpg

En een foto van haar mét oedeem, op haar ergste punt. Het oranje haar komt doordat ze een wortel had gegeten :p De kale plek komt doordat ze haar nek als een kussen gebruikt.
33wnnrd.jpg

Ik zal morgen wel weer een foto maken, ze ziet er al een stuk beter uit dan hier boven.
Heeft iemand anders ervaring hiermee? De dierenartsen hadden het nog nooit gezien, niet in deze vorm. Heb ik weer. :confused:

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.922
Aantal Cavia's
2+
Landen vlag
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Dustfire

Beginnend
Lid
10 mei 2013
Reacties
2
Website
dustyzoo.nl
Aantal Cavia's
2

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.922
Aantal Cavia's
2+
Landen vlag

Dustfire

Beginnend
Lid
10 mei 2013
Reacties
2
Website
dustyzoo.nl
Aantal Cavia's
2

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.473

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2

Dustfire

Beginnend
Lid
10 mei 2013
Reacties
2
Website
dustyzoo.nl
Aantal Cavia's
2

Mandy1983

Gevorderd
Lid
30 mrt 2011
Reacties
325
Aantal Cavia's
2

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
8.922
Aantal Cavia's
2+
Landen vlag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Subcutaan oedeem Ziekten 29

Vergelijkbare onderwerpen