• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Slijm bij keutels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2
Dag allemaal,
Ik heb een oudere beer van 5j. Hij had altijd een stevig gewicht van 1,4 kg. Geleidelijk aan is hij gezakt naar een gewicht van 1,3kg. Nu merkte ik de laatste weken echt op dat hij heel wat magerder aanvoelt (nl. 1,047 kg!!). Hij heeft lange tijd diarree gehad maar dit is nu al enige tijd opgelost. Ik moest hem Digestive Support tabletjes geven en misschien heb ik dit te lang gedaan waardoor hij nu misschien verstopt is.

Ik dacht dat het vermageren te maken had met zijn ouderdom. Hij is ook sinds enkele maanden gecastreerd. Hij is ook veel rustiger en vandaar dat ik dit toeschreef aan zijn natuurlijke veroudering.
Echter, naast het felle vermageren zie ik nu ook slijm tussen zijn keutels. Dit stinkt enorm. Ik maak zijn poep dagelijks proper. Zijn keutels zijn erg klein en puntig. Ik heb gelezen dat dit kan komen doordat hij verstopt is. Hij eet nog geweldig veel en ik zie geen echte ziekte verschijnselen. Vroeger zag ik hem nooit drinken maar nu sinds kort dus wel. Aangezien hij nog heel goed eet en nog actief is, weet ik niet hoe ik hem van zijn slijmerige afscheiding kan afhelpen. Als ik aan zijn buikje voel, merk ik wel dat dit gevoelig is. Waarschijnlijk zal hij wat gasvorming hebben.
Ik geef nu sinds kort extra vit. C en Piggy Nurse van de Knoevelshop (om uitdroging tegen te gaan). Zijn dagelijkse groenten bestaan uit: venkel, dille, wortel, witloof, komkommer, rode en gele paprika, soms wat broccoli, basilicum en soms wat peterselie en soms wat witte selder.
Onze Baloe heeft sinds zijn castratie een erg gevoelige spijsvertering gekregen. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Zijn vacht is ook sindsdien veranderd. Vroeger was hij zo zacht. Nu staat zijn haar wat 'open' en is het ruwer. Kan dit een ziekteteken zijn of kan dit te wijten zijn aan zijn ouderdom? En als laatste denk ik misschien aan een ontwormingskuur?

Hopelijk kunnen jullie mij wat raad geven want ik wil dat hij zich terug lekker voelt en samen met zijn oudere vriendje nog een rustig en fijn leventje kan hebben. Ik ben zeker geen voorstander van te veel medicatie want het geeft hem stress als ik een spuitje in zijn mondje moet geven. Zijn er eventueel geen huismiddeltjes die hem van zijn gasvorming en slijm kunnen afhelpen? Ik heb deze week ook een afspraak bij de DA, maar als ik hem zelf thuis, in een niet stressvolle omgeving, kan helpen dan verkies ik dit.

Alvast 1000x dank voor jullie deskundige raad!

Groetjes,
Kelly

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.057
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.326
Aantal Cavia's
00
Landen vlag

Kel

Beginnend
Lid
21 jan 2014
Reacties
8
Aantal Cavia's
2

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.057
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.