SilentScreamer's grote 'Kooiverbouwing-maar-heb-nog-een-hele-hoop-advies-nodig' topic!

SilentScreamer

Beginnend
Lid
5 jul 2018
Reacties
50
Aantal Cavia's
3
Beste Cavialiefhebbers,

Ik ben Jip, 27 jaar en sinds juli 2018 in het bezit van twee hele leuke opvang Cavia's van Flappus: Lisa en Fenna. Toendertijd gekocht met mijn toenmalige vriendin, maar uiteindelijk heb ik de beestjes geadopteerd en tot op de dag van vandaag even blij mee. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of ze mij nou ook zo leuk vinden, maar net zoals bij mensen liefde door de maag gaat.... andijvie en erwtenvlokjes gaan erg hard. Ze piepen enorm als

656192

Ik heb eerst ooit een Ferplast Casita 100 gekocht en vond het een immense kooi. Toen ik erachter kwam dat de beestje daar niet erg gelukkig van werden is er een vaste uitloopren gekomen. Toendertijd discussie over gehad maar ik vond hun geluk belangrijker dan het uitzicht. Ik heb de ren verbonden met een loopplank die ik gebouwd heb van resthouten stellingplank, 2 schuttingsplanken en heel veel gewikkeld touw, verbonden met schroeven in de zijkant, met een handdoek erover.

Ik begon met hennepvezelbedding, maar dat gaf veel troep en opruimwerk, en toen ik zag hoe Squeak Dreams op YouTube dit verving door fleece met handdoeken, dacht ik er hetzelfde over. Sindsdien alleen maar fleece!

656195

Toen uiteindelijk alles uitgebouwd was zag het er zo uit:

656194

De oppervlakte van de ruimte is:

Ferplast Casita 100: 0.54 m2
Ren: 1.32 m2
Loopplank: 0.15 m2

Totaal +- 2,02 m2

Nu weet ik dat ik niet alle ruimte zou mogen rekenen, maar even voor het idee.

Ik heb kleine hardplastic opbergbakken gevuld met kranten en hennepvezel, om het hooi op te zetten. Tegenwoordig is mijn kooi veel schoner (!) en heb ik minder schoon te maken!

MAAR! Nu weet ik ook nu de vriendin de deur uit is er ook een hoop interieur de deur uit gaat, en ben nog zeker niet helemaal tevreden met mijn opstelling.

Ik heb nu de kans om mijn ruimte veel efficiënter in te delen dan voorheen, en heb ik iets meer geld besteden. Ik heb nu de Ferplast op een tafeltje maar ik wil eigenlijk gewoon 1 grote rechthoekige ruimte, zodat de cavia's zoveel mogelijk kunnen rennen en ravotten als ze dat willen. Ik zat te denken aan een rechthoekig houten hok met plexiglas ervoor, net zoals Little Adventures het gedaan heeft op YouTube.

656193

Daarnaast wil ik hem op hoogte brengen met steigerpijpen om het wat industrieels mee te geven (de wand erachter is kaal beton!). Ook metalen kettingen naar de muur lijkt me vet. Ook wil ik zorgen dat ik opbergruimte heb voor alle essentials voor de cavia's, stijlvol onder het hok in een kast. En ten slotte wil ik natuurlijk dat het praktisch is om schoon te maken.

Mijn idee qua oppervlakte ligt op ongeveer 1,7 m2 en heuphoogte (80cm?). Dan zijn de caafs ook minder bang als ik in de buurt kom. De hoogte van de wanden denk ik tussen 40cm en 50cm, dan vallen ze er niet zomaar uit, breken ze niet uit (dan zouden ze het niet overleven), maar kan ik ze wel makkelijker benaderen en zijn ze minder bang. Ook is het eventueel kopen van een castraatje in de toekomst geen probleem qua ruimte (alleen qua oppas?).

Maar nu wou ik daar advies over, want ik merk dat ik nog een aantal dingen lastig vind, en daar wil ik wat mee, dat zijn de volgende dingen:

1: Ik ben geen goeie schoonmaker, maar sinds de cavia's er zijn merk ik dat het echt een puinhoop is. Ik verschoon ze elke week, maar letterlijk de hele woonkamer, tuin en schuur liggen VOL met hooi. Dit moet je kunnen voorkomen. Ik zou dit onder mijn hok bewaren maar hoewel de weg (het ligt nu in de schuur) naar de kooi korter is, denk ik dat het zich nog verspreid. Waar en hoe bewaren jullie hooi? Kan dit in de kamer en kan je dit makkelijk in de kooi krijgen zonder te prutsen? En hoe scheppen jullie dit in de kooi?
2: Hoe houd je je kooi goed schoon? Ik was de hooibakken tegenwoordig met verdund schoonmaakazijn in een spuitfles, maar ik heb echt het idee dat het nog veel hardnekkiger is. Ik zoek nog een goede manier om te poetsen en te schrobben.
3: Wat vinden jullie uberhaupt van het plan? Denken jullie dat het minder drukke uitstraling heeft, praktisch is, en het geld waard is? Hebben jullie nog algemene tips? Ik heb ook gekeken naar C en C cages maar dit was me eigenlijk ook te druk, ik vind het wel fijn om de beesten door een raam te kunnen zien, maar tegelijkertijd zorgen dat ze het niet te warm krijgen, niet op de tocht staan, en niet bang zijn als ik in de buurt kom. Ik wil ze een voltallig gedeelte van het huis geven :)

Alvast bedankt voor al jullie tips! (er komen vast nog uitbreidingen voor dit topic).

Groeten,

SilentScreamer