• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 16 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis en maak deel uit van onze informatieve en gezellige Cavia community.

Schurft/schimmel? En luisjes..Help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marloes89

Beginnend
Lid
28 dec 2011
Reacties
0
Hallo Allemaal,

Ik ben gisteren met 2 van mijn cavia's naar de dierenarts geweest. Yoshi (de oudste: 4,5 jaar) die had een kale plek achter zijn voorpoot met een soort witte velletjes. Castiel (de jongste, nu 3,5 maand) had eigenlijk nergens last van maar moest maar gewoon mee van mij :p

Nu kwam de dierenarts tot de conclusie dat het of schurft of schimmel is (wat ik zelf ook al dacht). Nu wilde ze eerst 10 dagen wachten op de uitslag van de kweek die ze gemaakt had, alleen vond ik dat veel te lang duren dus heb gevraagd of ze niet voor allebei dan behandeld kunnen worden. Ik heb foto's gemaakt van de plek, dus ik hoop dat jullie misschien konden zien wat het was! SAM_1004.jpg

Voor de schurft hebben ze allebei een injectie gehad met dectomax en moet ik dan over 10 dagen terugkomen voor een volgende prik en dan zou dat opgelost moeten zijn.

Daarnaast heb ik Imaverol meegekregen die ik moet verdunnen met water (1 op 40) waarin in ze allebei om de 4 dagen moet wassen tegen de schimmel. Nu vroeg ik me ook af of ik ze alleen nat moet maken daarmee, of dat je ook echt moet schrobben zegmaar..want volgens mij gaan ze me dat niet in dank afnemen. Heb ze gisteren in een teiltje gezet met die oplossing en gewoon met een bekertje ze steeds natgemaakt (alsof je een baby in bad doet) en dan een beetje het water in hun vacht masseren zodat ze overal door en doornat zijn. Is dit goed of niet?

Nu zag ik bij de dierenarts tot mijn eigen afschuw (heb al de hele dag jeuk sinds ik die vieze beestjes zag springen ) dat ze allebei ook luisjes hebben. Nu zei de dierenarts dat de imaveroloplossing daar ook tegen werkt. Ik kan daar alleen op internet niet echt wat van terugvinden dus vroeg mij af of dat inderdaad zo is of moet ik nog wat anders gebruiken tegen de luisjes?

En ik heb nog 2 cavias die in de flat onder deze heren zitten, kunnen die ook besmet zijn of niet? Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Marloes

SAM_1004.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.