• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Schimmel of gewoon droog?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc-Vandewiel

Gast
Hi allemaal. Sinds een weekje maak ik me een beetje zorgen om één van mijn twee gladhaar zeugjes. Eén van de dames bleek onlangs een witte uitslag op één oortje en een wondje bij haar oog te hebben. Ze lijkt wel af en toe wat jeuk te hebben, maar niet heel erg. Ik kan niet echt ronde plekjes zien, is meer uitgestrekt. Mijn andere cavia heeft nergens last van. Op advies van de hobby fokker waar ik haar vandaan heb gehaald ben ik een kleine week geleden begonnen met smeren van anti-schimmelcrème van Kruidvat eigen merk (met micoazonitraat). Preventief heb ik ook het andere oortje steeds ingesmeerd, omdat ik las dat het erg besmettelijk is. Maar het probleem lijkt alleen maar erger te worden. Vanochtend wilde ik haar oortje weer insmeren en zag ik dat nu ook het andere oortje wit uitziet.

Persoonlijk denk ik dat het geen schimmel is, maar gewoon een droge huid. Ik kan alleen nergens op internet iets vinden over een cavia met droge (witte) oortjes, ik zie alleen maar websites over schimmel en schurft. Na het delen van close-up foto (hieronder) vertelde de fokker overigens dat ze nog steeds denkt dat het schimmel is, maar dat ik kan stoppen met anti-schimmelcreme en dat ik kokosolie kan smeren om te zien of dat beter is. Mijn dame is nog aan me aan het wennen (bijna 11 weken oud en ik heb haar pas een kleine 5 weken), en vindt het echt verschrikkelijk dat ik haar steeds ergens mee insmeer. Dus wil haar eigenlijk niet te veel belasten. Overigens lijkt bij het wondje boven haar oog wel al weer wat meer haar te komen. Heeft iemand wel eens een cavia gehad die gewoon een droog wit oortje had, of betekent dit altijd schimmel? Of misschien is de schimmel al weg?

Onderstaand twee before fotos (onderste twee) en twee foto's van vanochtend (bovenste twee).

1.jpg

2.jpg

before.jpg

before2.jpg

Bezoeker

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.057
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Marc-Vandewiel

Gast

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.057
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.