Ruzie in de tent

marianne186

Zeer ervaren
Lid
13 feb 2014
Reacties
386
Aantal Cavia's
3
Hoi allemaal,

Deze zomer zijn we helaas héél snel 2 cavia's verloren, waaronder onze castraat. De 2 overgebleven zeugen van nu 2,5 en 9 maanden zijn geen dikke vriendinnen, dus we hebben er een nieuwe castraat bij gezet: Olly, hij is nu 3 maanden...

Hij is hier nu 2,5 week en in het begin verliep het wel goed. Er werd veel ge-prrr't, vooral tussen hem en de oudste zeug. Maar blijkbaar was dat vooral om de hiërarchie, want vorige week rolden ze letterlijk vechtend door hun flat... Dit duurde een paar seconden, maar volgens mij heeft zij gewonnen. Hij was wat plukken haar kwijt en zij had een schrammetje onder haar neusgat, maar niets ernstigs). Sindsdien is het tussen hen vrij rustig, soms knauwt ze hem weg, maar hij is dan ook wel jong en brutaal. Hij accepteert nu dat hij af en toe aan de kant moet.

Maar dan de andere zeug (de jongste van 9 maanden): zij en de castraat klappertandden eerst vooral naar elkaar, maar vanochtend hebben zij ook gevochten (voor zover ik gezien had was dat nog niet eerder gebeurd, maar ik ben er uiteraard niet altijd bij). Heftiger en langer dan het andere gevecht van vorige week. Sindsdien zitte ze elkaar af en toe nog steeds klappertandend achterna, waarbij ze om de beurt een keer opgeven/weghlopen. Geen van twee lijkt dus de baas.

Olly, de castraat is veel te brutaal, Evy het zeugje wil hem op z'n plek zetten, maar hij laat zich niet wegknauwen (waar hij bij de andere zeug nog angstverschijnselen vertoonde, doet hij dat bij Evy niet: hij deinst niet terug en valt zelfs aan...).

Het stomme is, ze zijn duidelijk niet bang voor elkaar en kunnen wel tegelijk van dezelfde groente eten. Ze pesten elkaar niet ofzo (dat hebben we ooit ook een keer meegemaakt na een koppeling). Maar ik vermoed dat ze nog vaker gaan vechten om de rangorde te bepalen. En dat is natuurlijk wel vervelend.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Kan dit nog goedkomen, hoelang zouden jullie dit geven?
Graag jullie advies :)