• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Status
Niet open voor verdere reacties.

• Er zijn verschillende redenen die rode urine bij een cavia kunnen veroorzaken:
  • 1. kleurstoffen in de voeding, zoals carotenen (wortels)
  • 2. bacteriele blaasontsteking
  • 3. blaasstenen
  • 4. urethrasteen
  • 5. uretersteen
  • 6. nierprobleem
  • 7. baarmoederprobleem (ontsteking of tumor)
  • 8. eierstok probleem (tumor of cysteuze ovaria)

Door middel van een urine onderzoek
kan aangetoond worden of er echt sprake is van bloed en niet van een rode urine veroorzaakt door kleurstoffen.

geen%20bloed%20in%20urine.jpg

Wat als er geen bloed in de urine zit ...

Als er een rood verkleuring is zonder dat er bloed wordt aangetoond, dan is er geen reden voor een behandeling, indien de roodverkleuring de enige klacht is.

bloed%20in%20de%20urine.jpg

Maar als er wel bloed in de urine aanwezig is ...
Indien de cavia anorexie heeft (= minder eten), daarbij pijnuitingen heeft bij het plassen en er bloed in de urine zit, dan moet er gedacht worden aan een blaasontsteking. Vaak beginnen we dan met een antibioticum kuur en een pijnstiller.
In een ideale wereld zou er ook een bacteriologisch onderzoek ingezet worden van de urine en een röntgenfoto of echo van de cavia worden gemaakt. aangezien we leven in een normale wereld proberen we eerst met medicijnen het probleem te behandelen, als dit niet aanslaat zoeken we verder.

Als de problemen niet overgaan ...

Indien de behandeling met antibioticum en pijnstiller niet aanslaat dan kan er aan verdere diagnostiek gedacht worden, door middel van een echo of een röntgenfoto. Een steen is op een röntgenfoto goed te zien, doordat er calcium in de stenen zit. Als alternatief kan er een echo gemaakt worden. We laten onze echo's maken door Dierenarts Hans Garretsen van
www.vetecho.nl. Als er een steen aanwezig is, dan is een operatie de aangewezen behandeling.

echo%20blaassteen.jpg

cavia%20bloederige%20uitvloeiing.jpg

cavia%20rode%20urine%20oorzaken.jpg

Bron: Dierenkliniek Wilhelminapark

CaviaHomeMara

Zeer ervaren
Lid
24 jun 2010
Reacties
1.291
Aantal Cavia's
18
Ik heb ook nog ergens een röntgenfoto van een blaassteen van een cavia hier liggen (ergens op zolder :)).
De blaassteen zelf heb ik ook nog een hele tijd bewaard gehad.
Toen ik een jaar of 17-18 was heb ik ooit een beertje van 2 laten opereren die een blaassteen had zo groot als een knikker :icon_eek:. Mijn broers verklaarde me voor gek, want voor dat geld kon ik volgens hen wel 10 cavia's kopen, maar ik wilde geen 10 cavia's ik wilde diegene die ik toen had. Alles is toen ook heel goed verlopen en het beertje is toen nog 9 jaar geworden. Dat is het oudste caafje dat ik ooit gehad heb.
Ik heb het dan ook altijd de moeite waard gevonden.

claudiaatje

Liefhebber
Lid
23 jan 2008
Reacties
30
ik heb het ook ooit eens gehad met een van mijn cavia`s,maar de da wist niet wat het was.verschillende onderzoeken en rontgenfoto.s,maar hij mankeerde niets.
het is na een aantal weken toen vanzelf weer overgegaan.

ik had er ooit nog een bericht over geplaatst,maar kan hem niet meer vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Jong beertje heeft rode urine en piept (kermt) heel erg Ziekten 8
stoetel Rode urine Ziekten 8
ToffeeenMuis Rode urine maar volgens de da niks aan de hand?! Ziekten 10
PiggiePuk Rode urine? Ziekten 16
Liesje Rode urine zonder bloed Ziekten 17
rode urine Ziekten 4
niesje in combinatie met rode urine Ziekten 15
bonny Bruin/rode urine Ziekten 9
Fabienne2 Rood gekleurde urine Ziekten 27
julie.canters Rood buikje Algemeen 8
CS Bonteboel VERKOCHT Rood gladhaar zeugje aangeboden Knuffelcavia's aangeboden 5
Kiek Aangeboden: 2 lieve beertjes Knuffelcavia's aangeboden 8
Roxy2020 Choco of niet Rassen en Kleurslagen 14
caafjes vd zonnehoeve VERKOCHT 2 borstel zeugjes Knuffelcavia's aangeboden 0
Roosje1993 Gezocht!!! Sheltie beertje creme buff rood Fokberen gevraagd 0
RMZ_Wichtelwaldzwerge Peruaanse / Alpaca Magpie & zwart / rood / wit * Fokken * Fokzeugen gevraagd 1
Sijtsma Beginnende caviastal Voorstellen 4
Spoekie18 Zwart rood wit x zwart wit/rood wit Fokken 1
Furry Friends Forever VERKOCHT Rood cali zwart US Teddy Fokberen aangeboden 1
Verenia Rood borstel beertje Fokberen gevraagd 3
Furry Friends Forever Opgroeiende cali US Teddy's Foto en Filmpjes 6
Alida Gevraagd: jong knuffelzeugje goudagouti/wit/rood Fokzeugen gevraagd 3
Furry Friends Forever Zwart rood wit US Teddy Knuffelcavia's aangeboden 2
Furry Friends Forever VERKOCHT Zwart rood wit (lilac goud wit dr) US beertje Fokberen aangeboden 2
Furry Friends Forever 4 mooie baby's voor FFF Sour Cream & CS Ohana's Astro Geboren 16
Mayana Tequila bevallen van een borstel vierling - zwart rood wit en roodbont Geboren 9
Furry Friends Forever Nieuw cali koppel Foto en Filmpjes 10
3caafjes Jong bruin beertje Knuffelcavia's aangeboden 15
Furry Friends Forever Nieuw US koppel; Zwart rood wit x lilac saffraan wit QF Foto en Filmpjes 1
cavia en cavia Rode achterpootjes Ziekten 5
Furry Friends Forever Souzan bevallen van een 3-ling! Geboren 11
cs kalára VERKOCHT 2 beertjes, gladhaar Am. gekruind, 1 driekleur, 1 rood Knuffelcavia's aangeboden 4
Cs Tuttebel Ridgeback goudagouti rood wit Fokberen aangeboden 1
Murphy Bruin beertje, 8 januari geboren Fokberen aangeboden 7
87Jill Gladhaar rood en solid goudagouti Fokberen aangeboden 7
Cs Tuttebel GEVONDEN Roodbont zeugje Fokzeugen gevraagd 1
De brabander Zwart-rood skinny beertje Fokberen aangeboden 2
cs kalára VERKOCHT 2 jonge zeugjes, rood/wit en lemon agouti/crème/wit Knuffelcavia's aangeboden 3
Furry Friends Forever 4 snoepjes voor Candy Girl en Jelly Bean Geboren 8
ninaaaaaaaa Cavia met brandwonden Ziekten 5
Furry Friends Forever Rood California Zwart GH tdd? Fokberen aangeboden 2
Ronald KPSV De Sportfokkers - Roden Shows 1
hjelzerman Gezocht us teddy choco rood witte beertje geschikt voor de fok Fokberen gevraagd 2
fluff Rood/goud langhaar jong beertje gezocht Knuffelcavia's gevraagd 0
Century GEVONDEN CH-teddy zeugje gezocht Knuffelcavia's gevraagd 0
Furry Friends Forever Rood california zwart ami US Teddy (Tiel) Fokberen aangeboden 1
Furry Friends Forever VERKOCHT Rood California zwart Amerikaans Gekruind US Teddy (Tiel) Fokberen aangeboden 1
Furry Friends Forever FFF Vana kreeg een California US Teddy nestje Geboren 7
Furry Friends Forever Mooie 4-ling voor FFF Sour Creme x FFF Too Hot to Handle Geboren 10
Snuffelhonk Engelsgekruind beertje in wit donkeroog, creme , buff of rood Fokberen gevraagd 7

Vergelijkbare onderwerpen