• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Resorptie & abortus

Lid
6 feb 2010
Reacties
963
Resorptie: 1. opslorping 2. opnemen van vloeistoffen of bijvoorbeeld voedingsstoffen in de lichaamsvloeistof 3. proces waarbij vaste stoffen worden opgelost, en op deze manier worden opgenomen in de lichaamsvloeistof

In de eerste drie weken van de dracht kan resorptie plaatsvinden. De vruchten worden afgebroken en opgenomen door de zeug. Je merkt er meestal helemaal niets van. Het kan komen door plotselinge dieetveranderingen, slecht voer of schurftmijt.

--------------------------------------------------------------------------

Abortus:

Bij abortus tot 40 dagen in de dracht, is bloedverlies het enige wat men opmerkt. De zeug kan wat bloed aan haar snuitje hebben. Verder hoeft de zeug niet ziek te zijn. Wanneer de zeug later in de dracht abortus heeft, kan ze veel bloed verliezen wat fataal kan zijn. De zeug kan ook een deel van haar worp verliezen waarna ze zich herstelt en van de rest normaal bevalt.

Abortus en ook resorptie kunnen onder andere veroorzaakt worden door stress, zwangerschapsvergiftiging, Vitamine C of E tekort, parasieten, en bacterie- of virus infecties. Abortus kan ook worden opgewekt doordat meerdere zwangere zeugjes bij elkaar zitten. Wanneer er een gaat bevallen en de anderen helpen mee met het schoonlikken van de jongen dan kan dit de weeën bij de andere zeugjes opwekken.

Behandeling:

Indien de beer aanwezig is, haal deze weg. Als de zeug erg ziek is, is warmte en goed voedsel noodzakelijk. Voedsel en vocht kan toegediend worden met een spuitje. Als de cavia niet slikt, kan overwogen worden het voedsel toe te dienen met een maagsonde. Een vitamine B12 injectie kan eventueel nodig zijn. Dode vruchten die nog in de baarmoeder aanwezig zijn kunnen uitgedreven worden door het middel oxytocine te geven. Het bevordert de weeën. Wanneer de cavia een infectie heeft, wordt antibiotica gegeven.

Te vroeg geboren jongen:

Wanneer de jongen te vroeg zijn geboren, zijn ze klein en zwak, hebben ze kort heel zacht zijdeachtig haar en witte nagels. De zeug is meestal in slechte conditie. Een bevalling die optreedt voor de 60e dag van dracht is vroegtijdig.

Vroegtijdige bevallingen kunnen veroorzaakt worden door stress, slechte conditie van de zeug of wanneer een zeugje te jong is gedekt (jonger dan vijf maanden).

Behandeling:

Als bij abortus. Als de zeug niet te zwak is, kan ze met de goede verzorging er weer helemaal bovenop komen.

Schakel bij twijfel altijd de dierenarts in!

Rooska

VIP
Lid
14 nov 2007
Reacties
2.210
Website
caviastalroosje.weebly.com
Aantal Cavia's
9
heb even een vraagje

mij zeugje heeft helemaal in het begin van haar zwangerschap schurf gekregen (ik denk dat ze dan zo'n 2 weken ver was) 2 weken later was ze al bijna helemaal genezen en nu is ze er volledig vanaf,
alles gaat super goed met haar en voel veel beweging van de kleintjes!

maar is de kans groot dat ze zwangerschapsvergiftiging of vroegtijdige geboorte krijgt? (van die schurft die ze had) of is dat niet te zeggen?
ze moet nu nog 2 weken ongeveer

caviastal tessel

Gast
heb even een vraagje

mij zeugje heeft helemaal in het begin van haar zwangerschap schurf gekregen (ik denk dat ze dan zo'n 2 weken ver was) 2 weken later was ze al bijna helemaal genezen en nu is ze er volledig vanaf,
alles gaat super goed met haar en voel veel beweging van de kleintjes!

maar is de kans groot dat ze zwangerschapsvergiftiging of vroegtijdige geboorte krijgt? (van die schurft die ze had) of is dat niet te zeggen?
ze moet nu nog 2 weken ongeveer

nee hoor als ze nu helemaal genezen is dan zal ik me daar geen zorgen om maken

Lid
11 dec 2007
Reacties
5.011
Website
sites.google.com
Aantal Cavia's
25
Toch heb ik meegemaakt 2 x dat een zeug veel verder in haar zwangerschap was en er resorptie plaats vond.
Eén was 5 weken de ander 7 weken zwanger en de vrucht was op een gegeven moment verdwenen. Wel was de zeug die 7 weken zwanger was,.. er erg ziek van toen de vrucht nog in haar buikje zat. Toen ik had besloten om de volgende dag naar de dierenarts te gaan, was de vrucht weg?!!!!!
Groetjes,
Natasja van caviastal Kwebbel
http://members.lycos.nl/kwebbel3474

Eva-Joy

Beginnend
Lid
23 okt 2008
Reacties
0
Volgens Jiska (CS Lothlórien) zit het zo;

Miskraam en vroegtijdige geboorte is dus niet hetzelfde.

abortus is officiele benaming voor een vroegtjdige afbraak van de zwangerschap bewust of onbewust, abortus wordt alleen in de volksmond gebruikt als een bewuste afbraak van de zwangerschap, onterecht.

Mandy's Ministal

Beginnend
Lid
20 jan 2009
Reacties
0
Website
www.everyoneweb.com
Onze Snowy was voor de tweede keer zwanger,we hebben heellang getwijfeld of ze wel zwanger was en om er zeker vante zijn zijn we naar de DA gegaan,die bevestigde dat ze inderdaad zwanger was en al bijna uitgerekend,daarna is het misgegaan,op een donderdag at ze niet meer enik heb diverse malen naar de DA gebeld,maar die zei dat de bevalling misschien al op gang was gekomen en we het af moesten wachten,vrijdag was ze zo verzwakt dat we naar een andere DA waren gegaan,die heeft meteen actie ondernomen,foto's gemaakt en voorgesteld om een keizersnee te doen,zo konden we Snowy nog redden zei hij,de kleintjes zouden al dood zijn,het waren er 3,Snowy is de andere dag gestorven want ze was veel te zwak. Ik raad iedereen aan om er eerder op aan te dringen bij de DA om langs te mogen komen,ze had 2 dagen niet gegeten en daardoor erg verzwakt,misschien had ze het wel gered als we die dag ervoor naar de DA waren gegaan.Ze was pas 1 jaar dus veel te jong.

caviastal tessel

Gast
Onze Snowy was voor de tweede keer zwanger,we hebben heellang getwijfeld of ze wel zwanger was en om er zeker vante zijn zijn we naar de DA gegaan,die bevestigde dat ze inderdaad zwanger was en al bijna uitgerekend,daarna is het misgegaan,op een donderdag at ze niet meer enik heb diverse malen naar de DA gebeld,maar die zei dat de bevalling misschien al op gang was gekomen en we het af moesten wachten,vrijdag was ze zo verzwakt dat we naar een andere DA waren gegaan,die heeft meteen actie ondernomen,foto's gemaakt en voorgesteld om een keizersnee te doen,zo konden we Snowy nog redden zei hij,de kleintjes zouden al dood zijn,het waren er 3,Snowy is de andere dag gestorven want ze was veel te zwak. Ik raad iedereen aan om er eerder op aan te dringen bij de DA om langs te mogen komen,ze had 2 dagen niet gegeten en daardoor erg verzwakt,misschien had ze het wel gered als we die dag ervoor naar de DA waren gegaan.Ze was pas 1 jaar dus veel te jong.

kies dan wel een dierenarts die echt verstand heeft ervan
zoals ik het hoor heb jou cavia een zwangerschapsvergiftiging gehad .

Lid
27 mei 2007
Reacties
10.877
Website
furryfriendsforever.jouwweb.nl
Aantal Cavia's
50
abortus is officiele benaming voor een vroegtjdige afbraak van de zwangerschap bewust of onbewust, abortus wordt alleen in de volksmond gebruikt als een bewuste afbraak van de zwangerschap, onterecht.

ik heb er even op gegoogled en vondt dit (bij mensen)
Een miskraam is een spontane afbreking van een zwangerschap tot 20 weken (door de Wereldgezondheidsorganisatie gedefinieerd; in Nederland wordt gesproken van een miskraam tot 16 weken.) De medische term hiervoor is 'spontane abortus', maar omdat "abortus" in de spreektaal wordt gebruikt voor een opzettelijke zwangerschapsafbreking (officieel: abortus provocatus), wordt dat woord vaak met enige voorzichtigheid gebruikt bij ouders die ongewild een zwangerschap verliezen.

Dus miskraam en spontane abortus is idd hetzelfde.

ik had het ook over vroeggeboorte en daar vond ik dit over;
Prematuur ('vóór de rijpheid') is een aanduiding die in de geneeskunde betekent dat een baby te vroeg geboren is. Normaal gesproken duurt een zwangerschap 40 weken, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Als de zwangerschap niet de volle 40 weken duurt, is al naar gelang van het moment van geboorte sprake van een eerdere geboorte, vroeggeboorte, extreme prematuriteit of een miskraam.
Een zwangerschap duurt gemiddeld 40 weken, wanneer een kind geboren wordt tussen 37 en 42 weken heet dit 'op tijd'. In principe is dan, als er geen andere complicaties zijn, een thuisbevalling mogelijk. Als de baby geboren wordt na een zwangerschap korter dan 37 weken, spreekt men volgens de definitie van de WHO van een vroeggeboorte. Wanneer een zwangerschap spontaan voor de 22e zwangerschapsweek eindigt, spreekt men van een miskraam.

Welke term gebruikt wordt heeft er dus wel mee te maken wanneer de zwangerschap beeindigd is/wordt.

Dus dan zou dit kunnen kloppen
Jiksa;
Miskramen komen vroeg in de zwangerschap voor (tot 40 dagen dracht). Laat in de zwangerschap heet het namelijk vroeggeboorte (40 tot 60 dagen dracht).

Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen