• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

pinda pompoenpitten zonnebloempitten voor cavia's

Status
Niet open voor verdere reacties.

pebbles

Expert
Lid
7 dec 2008
Reacties
575
Website
www.caviastalpebbles.webs.com
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Een klant van mij geeft als ze haar cavia's op schoot heeft pompoenpitten en zonnebloempitten aan hen. Ze vinden het erg lekker. Nu wil ze hen ook pinda's gaan geven. Ze knabbelen dat dus uit haar hand. Mijn vraag is kan dat kwaad, want bij mij is niet bekend of cavia's dat mogen hebben.
Hiervoor gaf ze hen als versnapering vogelvoer, wat haar cavia's ook erg lekker vinden.

marge

Gast
Even voor je gekopieerd;
Een cavia is een herbivoor. Het dier eet alleen plantaardig voedsel. Als basisvoedsel kan kant-en-klaar caviavoer gegeven worden. Een goed basisvoer bevat weinig zonnebloempitten, geperst gras en pinda's. Zonnebloempitten en pinda’s bevatten namelijk te veel vet. Geperst gras wordt door de cavia’s niet erg gewaardeerd en blijft daarom ook (te) lang liggen. Naast een goede kwaliteit basisvoer eet een cavia ook graag wat groente en fruit, zoals witlof, wortel, boerenkool, andijvie en appel. Koolsoorten en sla kunnen beter in hele kleine hoeveelheden gegeven worden en alleen aan volwassen dieren. Cavia’s hebben namelijk een heel gevoelig spijsverteringsstelsel en te veel kool of sla leidt tot diarree. Zorg ervoor dat de cavia geen groenvoer krijgt dat niet vers is. Geschikte natuurlijke voedselbronnen zijn o.a. klaver, bladeren van paardebloemen, varkensgras en herderstasje. Cavia’s hebben veel behoefte aan ruwe vezels. Daarom dient er in de kooi altijd voldoende vers hooi aanwezig te zijn. Geef dit hooi altijd in een ruif en leg het niet op de bodem van de kooi, omdat het daar snel vervuilt. De cavia mag ook af en toe een schoon, onbespoten wilgentakje. Hier kan het dier aan knagen. De dagelijkse behoefte aan droogvoer is ongeveer 30 tot 35 gram per cavia en de behoefte aan water is ongeveer 50 tot 100 ml per dag.

Martine87

Gast
Pitten kunnen vast blijven zitten aan de tanden, dus daar zou ik wel voorzichtig meezijn. Welke noten wil ze gaan geven? De "menselijke" noten? Die zou ik niet geven aan cavia's, mensen voer is geen caviavoer.

pebbles

Expert
Lid
7 dec 2008
Reacties
575
Website
www.caviastalpebbles.webs.com
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Ik dacht precies hetzelfde als jullie. Ik zou ze ook geen noten geven, ik had het haar al gezegd ook vanwege het vetgehalte en stel dat ze erin blijven stikken. Ik zal het stukje van marge aan haar door mailen.

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.010
Aantal Cavia's
2+
Hallo @pebbles,

We hebben de status van dit topic veranderd naar gesloten omdat het al meer dan een jaar oud is. Voel je vrij een nieuwe topic over dit onderwerp te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen