• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Piepen/kermen bij poepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woppy

Ervaren
Lid
9 okt 2010
Reacties
706
Aantal Cavia's
2
Help!
Mijn cavia Woppy piept heel erg bij het poepen,gisteren piepte ze zachtjes,maar sinds vanmorgen is het een stuk erger,echt kermen,zo zielig!
Zo ver ik kan ontdekken is het niet bij het plassen.
ze eet en drinkt goed,is vrolijk,heeft normale keutels,ze stinken alleen heel erg.
heeft iemand een tip,of moet ik gelijk de da inschakelen?

marge

Gast
Ik geef je topic even een schopje kijken wat anderen ervan vinden.
Ze beschrijft via pb dat haar caafje al enkele dagen een rommelende buik heeft en dat de ontlasting stink. Het piepen is vandaag begonnen.
Het lijkt mij een beginnende gasbuik.
Iemand anders nog ideeen?

Martine87

Gast
Ook even een schopje voor dit topic namens mij... Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat ik jou en je cavia heel veel sterkte en beterschap wens!

Selene

Beginnend
Lid
31 mei 2010
Reacties
5
Ik denk ook aan een beginnende gasbuik of een andere spijsverteringsstoornis. Ik zou zeker naar de DA gaan ... Dat ze eet is een goed teken, daarom zou ik zo snel mogelijk gaan, voordat ze misschien stopt met eten.
Veel beterschap!

anniejss

Ervaren
Lid
17 aug 2009
Reacties
14
sterkte met je cavia! Ik hoop dat alles goed komt...

Osie Dosie en Dumpy

Gast
Ik zou echt de dierenarts bellen en vragen wat die er van vinden beter een keer voor niets dan dat je te laat bent Piepen en kermen geeft toch echt pijn aan lijkt mij

Kaatje64

Gast
Zeer zeker de dierenarts bezoeken. Buiten een diagnose lijkt me een injectie met pijnstilling ook wel op zijn plek. Heel veel sterkte met je caafjes en laat je nog even weten hoe het er mee is?

Woppy

Ervaren
Lid
9 okt 2010
Reacties
706
Aantal Cavia's
2
Woppy is weer terug van de dierenarts,jemig zeg,ik wist niet dat ze zo hard kon gillen.
Buik onderzocht,was duidelijk dat ze dat verschrikkelijk vond,hoorde wel haar buik rommelen,maar beslist geen gasbuik volgens de da.
temperatuur gemeten ,was prima
de da houdt het er op dat door teveel suikers uit het hardvoer,woppy's darmen ontregeld zijn,injectie gegeven om de darmen tot rust te brengen en verder 3 dagen alleen water en hooi,dus geen hardvoer en groenten.
ze vond haar buikje wel wat dik,als het maandag niet minder of over is,wil ze een foto maken van haar buikje.
waar ik me nou zorgen over maak,3 dagen zonder hardvoer en groenten,komt dat goed?
volgens de da mag een cavia normaal gesproken maar 1 eetlepel hardvoer per dag.

loutje

Ervaren
Lid
10 sep 2010
Reacties
188
1 eetlepel per dag?
In hardvoer zit toch JUIST de vitaminen etc die ze nodig hebben?
Vooral als ze ziek is denk ik...

Maar durf het niet met zekerheid te zeggen, vooral ook omdat ze adviseren met diaree alleen water en hooi te geven... miss is het dan rustiger voor de darmen?

marge

Gast
Mja, heeft de DA ook uitgelegd waarom ze dan zo'n pijn had bij het poepen?

Woppy

Ervaren
Lid
9 okt 2010
Reacties
706
Aantal Cavia's
2
ze heeft geen diaree,ze heeft normale keutels,wel iets groter dan normaal.

marge

Gast
1 eetlepel per dag?
In hardvoer zit toch JUIST de vitaminen etc die ze nodig hebben?
Vooral als ze ziek is denk ik...

Maar durf het niet met zekerheid te zeggen, vooral ook omdat ze adviseren met diaree alleen water en hooi te geven... miss is het dan rustiger voor de darmen?

Mijn caafjes eten nauwelijks hardvoer. Indra heeft suikerziekte en mag helemaal geen brokjes hebben. Daar wordt melasse aan toegevoegd en dat is daarom niet zo geschikt. Zij eet vnl gras, groenten, hooi en gedroogde kruiden. Daar zit alles in wat een caaf nodig heeft.

Woppy

Ervaren
Lid
9 okt 2010
Reacties
706
Aantal Cavia's
2
ja,goeie vraag,ze moet er wel wat meer moeite voor doen om het eruit te krijgen

marge

Gast
Een caaf kan prima een paar dagen leven op hooi maar daar zal hij niet zo blij van worden.
Ik hoop maar dat je DA gelijk heeft maar ik heb er wat moeite mee.
Heb je probiotica meegekregen?

tbtirza

Ervaren
Lid
24 nov 2010
Reacties
55
Website
mijnus-teddys.webklik.nl
In groenten zitten de vitaminen lijkt me! Hardvoer is er ook deels voor het afslijpen van de tanden.
Ik denk dat alleen hooi en water inderdaad rustiger is voor de darmen zodat ze niet overprikkeld worden.
Veel succes!

Daphne's Cavia Knuffelhuis

Gast
Cavia's kunnen wel een paar dagen zonder hard voer hoor.
zolang ze maar altijd hooi tot hun beschikking hebben en voldoende groente en water hebben.
In de natuur kunnen ze ook nergens brokken vinden die ze kunnen op eten.
Dan leven ze ook van alleen gras en andere dingen die ze tegen komen.
Dit was mij toen verteld dat ik een cavia had met diarree die maar niet over ging.
Medicijnen hielpen niet, ontlasting onderzocht en geen parasieten.
Een vriendin van mij heeft ook cavia's gefokt en die zij probeer eens een paar dagen zonder hard voer.
Ik kon het zelf eerst ook niet geloven dat dit zou werken maar ik zat toen op een punt van ik pak alles aan.
ik heb het geprobeerd en een paar dagen later: diarree eindelijk weg na 2 weken!!
ik geef mijn cavia's ook niet heel veel voer per dag, ze eten maar zo'n 30 gram per dag aan voer.
Als ik een bakje vol geef dan gooi ik een hoop vitamines weg omdat na een paar uur de vitamine al vervliegen.
Ze krijgen bij mij hij 's ochtend en 's avonds een bekertje per cavia en ik heb nooit lege bakjes.
Voordeel hiervan is ook dat ik dan met voeren kan zien wie er eet en wie niet.
Als er eentje niet eet dan wordt die extra in de gaten gehouden.
Maar ze zitten hier nooit zonder voer, ook al geef ik ze dus maar 50 gram per dag.
Sinds ik dit heb ingevoerd ben ik minder snel door me voer heen en gooi ik dus ook minder weg.

Vlindertje

Gevorderd
Lid
8 aug 2007
Reacties
54
Kom ik weer aan met mijn verhaal, maar is haar blaas ook gecheckt? Als ze zo kermt, dan zet ze namelijk druk, en heeft ze pijn van het PLASSEN! Vanwege deze druk kan ze ook poepen, maar dit is dus niet de oorzaak. Ik vermoed dat je caaf een blaasontsteking heeft of een blaassteen/gruis. Dit kan ook een gasbuik veroorzaken, wat weer zorgt voor "scheetjes". Ik zou snel echo's laten maken, want ik herken dit verhaal helemaal en duidt voor mij op blaasprobleem.
Dit is overigens ontzettend pijnlijk voor je caaf, dus snel handelen!!!

Woppy

Ervaren
Lid
9 okt 2010
Reacties
706
Aantal Cavia's
2
Het gaat goed met Woppy,ik denk dat de injectie om haar darmen te kalmeren goed zijn werk heeft gedaan,ze piept niet meer bij het poepen.
Ze heeft net een uurtje losgelopen door de huiskamer en geen gepiep gehoord.
Ze leeft nu op hooi en water en een vitamine c tabletje,dat doet ze goed,ze drinkt en eet prima.
Ik hou haar natuurlijk goed in de gaten.
Ik geef haar normaal gesproken gemengd voer,de da zei dus dat ze daar de lekkere dingen uit eet en de rest laat liggen en wordt weggegooid,dat is ook zo,en dat daar haar buik ontregeld van kan zijn,ze moet dus echt het bakje leeg eten,dat ze dus ook de goeie dingen binnenkrijgt,ze had wel al een poosje een rommelbuikje.
ik heb pas geleden 1 soort voer gekocht,daar at ze dus echt helemaal niks van.

marge

Gast
Zet haar als je weer begint met voeren over op Science selective. Hieraan zijn geen suikers toegevoegd. Alleen de natuurlijke graan en groentensuikers zitten hierin.
Dan is overstappen waarschijnlijk niet zo moeilijk omdat ze dan wel alles zal eten wat je haar geeft. Het zijn makkelijk breekbare brokjes en dat helpt vaak want dat versterkt de geur.
Je zou probiotica kunnen toevoegen. Natuurlijke darmbacterien om de spijsvertering weer op orde te brengen. Dat kun je geven met een spuitje 4x per dag en is meteen weer iets wat je caaf krijgt om zijn buikje een beetje te vullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
Marie Lievecavia Mijn cavia's piepen NIET ! Gedrag en Verzorging 21
KyraEW Piepen tijdens kammen Gedrag en Verzorging 7
Plutostitch Piep Voorstellen 13
Maisie Piepen (en pijn?) bij het poepen; ervaring? Ziekten 3
adgjc Waarom piept mijn cavia niet? Algemeen 18
RutSha Cavia maakt kwetterend/piepend geluid Gedrag en Verzorging 12
Sperziemone Piepen bij ontlasting Ziekten 26
Dreamer85 Piepen tijdens plassen Ziekten 7
Aquilegia Cavia piept schor Ziekten 8
Freddie en Flip Piepen bij plassen Ziekten 39
Nathalia28 Vraag over gedrag.. Gedrag en Verzorging 7
mv2111 Cavia roept/piept soms zomaar Algemeen 16
Dordt Beertje piept heel erg Algemeen 8
CaviaFan Bejaarde caaf blijft piepen Gedrag en Verzorging 4
Popcorn Vreemd gedrag Gedrag en Verzorging 4
Laurens Hoe hard piepen cavia's? Algemeen 5
Merel_K Netflix met Pieps Foto en Filmpjes 8
Nicavanwaas Heeft Rocky pijn? Ziekten 8
Caviahuis Dippies Piepen bij ontlasting... Ziekten 37
Pieps Voorstellen 4
Hummie Wanneer piepen bij eten krijgen? Gedrag en Verzorging 14
MiepsMups Piep Voorstellen 13
xDaniiellee Gepiep van de caafjes Gedrag en Verzorging 4
LoesenLies Anderhalve maand na blaassteenoperatie...piepen bij plassen Ziekten 1
Ronald Waarom piept een cavia? Gedrag en Verzorging 3
Leetje65 Hieper de piep HOERA!!!! Algemeen 7
Christian73 Piepen op schoot (met geluid) Gedrag en Verzorging 13
Flosje Cavia heeft pijn bij plassen Ziekten 30
Daniek Cavia kan niet piepen, maakt blaasgeluid Ziekten 18
koekie & snoepie Hard piepen bij oppakken? Gedrag en Verzorging 56
Piepen Gedrag en Verzorging 13
ans Hieper de piep hoera Babbelbox 14
CS 'T Nijlpaardje Wat de piep is dit!!! Algemeen 27
Bailey2013 Nieuwe cavia piept bij oppakken Gedrag en Verzorging 5
annelies1986 Piepen bij plassen Ziekten 24
Mijn cavia piept niet Gedrag en Verzorging 6
Sylviabriek Piepen bij plassen en wit spul Ziekten 12
Djohn Hoe kalmeer je een cavia als hij hard piept midden in de nacht? Gedrag en Verzorging 23
Cavia piept bij ontlasting Ziekten 31
:Leonie: Keihard piepend geluid, waarom? Gedrag en Verzorging 10
patricia123 S"morgens vroeg wiepen Gedrag en Verzorging 39
wat betekent piepen Gedrag en Verzorging 4
zeug ineens hard en lang fluiten\piepen Gedrag en Verzorging 12
cs itsy-bitsy Ei ...ei.....piep......piep ......piep Foto en Filmpjes 9
Sharon.C Piepen bij horen van krakende zak Gedrag en Verzorging 32
Myrthe Zielig gepiep! Gedrag en Verzorging 3
Rooska Piep! Ik ben er nog steeds! Foto en Filmpjes 14
op hoge pootjes staan piepen Ziekten 9
tbtirza Piepende ademhaling Ziekten 7
Woppy Piepen bij het aaien Gedrag en Verzorging 5