• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community met alleen sponsor advertenties.

Pas op! Kokhalzen kan duiden op kies-problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaluKecil

Liefhebber
Lid
27 aug 2012
Reacties
98
Aantal Cavia's
4
Een hele tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld over ons beertje uit de opvang. Gila was gezond en levendig maar hij maakte af en toe hele rare geluiden - het leek op kokhalzen. Diverse mensen op het forum verzekerden mij: het is gulzigheid en verslikken, geen probleem. Dus ik was gerustgesteld en dacht 'dat hoort nou eenmaal bij hem'. Eind juli viel me op dat hij weinig at. We dachten dat het aan de warmte lag, maar na 1 a 2 dagen werd ik ongerust en gingen we naar de dierenarts. Hij constateerde totaal scheefgegroeide kiezen waardoor het beestje bijna niet meer kon slikken - en benauwdheid, waardoor hij nauwelijks in Gila's bek kon kijken. Hij schatte in dat Gila een narcose niet zou overleven gezien de toestand van zijn longen. En hij kon de kiezen ook niet afknippen terwijl hij bij bewustzijn was, want hij stikte al bijna bij het onderzoek van zijn gebit. Na wikken en wegen hebben we hem de volgende dag laten inslapen, want hij kon echt niet meer eten en we wilden hem niet laten doodhongeren. We missen ons mannetje nog steeds!
Nu mijn waarschuwing: probeer regelmatig de tanden en kiezen te controleren en let goed op bij kokhalsgeluiden - het kan zijn dat je cavia niet goed kan slikken vanwege scheefgegroeide kiezen. Je kunt er dan maar beter op tijd bij zijn als de cavia verder nog sterk en gezond is!

Hilda

Gast
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen bekijken.

Fabienne2

VIP
Lid
31 jan 2005
Reacties
7.474

Ronald

Webmaster
Medewerker
Lid
13 mrt 2003
Reacties
9.052
Land
Netherlands
Aantal Cavia's
2+

Status
Niet open voor verdere reacties.