• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 17 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Pas gecastreerde beer nog 5 weken alleen?

Annekdotes

Beginnend
Lid
7 okt 2018
Reacties
1
Hoi allemaal,

Ik kijk al een poosje mee op dit forum, maar heb nog nooit wat geplaatst. Ik zit nu echter een beetje met een dilemma, dus ik zou toch graag wat advies inwinnen!

In november 2018 hebben mijn vriend en ik twee cavia's geadopteerd uit de opvang in Bakkeveen. Allebei ongecastreerde beertjes van ongeveer twee jaar, Arthur en Ziggy. Ze waren ontzettend leuk en lief samen, maar helaas is Arthur op 22 juli overleden. Hij was echt mijn knuffelbeertje, dus ik was er flink kapot van (nog steeds), maar we wisten natuurlijk dat we Ziggy niet alleen konden laten zitten. Ik heb toen weer contact opgenomen met Bakkeveen, en verteld dat we graag een beertje van vergelijkbare leeftijd (nu ongeveer 4 jaar, of iets jonger) bij Ziggy zouden willen zetten, en of dat überhaupt mogelijk was. Zij zeiden dat twee oudere beertjes koppelen bijna altijd misgaat, dus dat we Ziggy het beste konden laten castreren er dan een zeugje bij konden zetten. Ik vond dat nogal wat, een cavia van bijna 4 jaar laten castreren, maar uiteindelijk heb ik het (ook na overleg met de dierenarts) toch gedaan. Die operatie is morgen een week geleden, en deze is heel goed verlopen! De wondjes zijn al zo goed als dicht en Ziggy was ook al snel weer de oude na de narcose.

Het punt is nu dat we nu natuurlijk nog ruim vijf weken moeten wachten tot we hem aan een zeugje kunnen koppelen (aangezien ik niet echt zit te wachten op een nestje, en dat voor een ouder zeugje ook bepaald geen goed idee is, lijkt me). Het idee is nu om op 3 oktober naar Bakkeveen te gaan om daar een zeugje voor Ziggy uit te zoeken, en ze te koppelen. Dat lijkt alleen nog zo ver weg, en ondertussen heb ik wel het idee dat Ziggy een beetje eenzaam is. Hij is op zich actief en eet gewoon prima, maar hij laat zijn groente wel wat langer liggen voor hij het opeet (misschien door gebrek aan concurrentie?), en is wel wat rustiger (al kan dat wellicht ook nog met de operatie te maken hebben?).

Ik maak me een beetje zorgen dat 5 weken misschien te lang duurt voor Ziggy en dat hij erg gaat vereenzamen voor die tijd, al doet hij het nu een maand best goed in z'n eentje. Eerder een zeugje er bij zetten is natuurlijk gewoon geen optie, maar ik vroeg me of het een goed idee is om al eerder een zeugje te adopteren en deze dan in een kooi/ren naast die van Ziggy te plaatsen? Of bemoeilijkt dat het koppelen op een later moment?

Ik hoor graag wat jullie denken!

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
1.521
Aantal Cavia's
2
Je moet eerst inloggen of je registreren om dit antwoord te kunnen zien.

kimkb

Liefhebber
Lid
27 feb 2020
Reacties
55
Aantal Cavia's
3

MarLui

Zeer ervaren
Lid
16 okt 2009
Reacties
426
Aantal Cavia's
6

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.240
Aantal Cavia's
00

Annekdotes

Beginnend
Lid
7 okt 2018
Reacties
1

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
1.521
Aantal Cavia's
2

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
*bonnie* Pas gecastreerd en hooi: hoe doen jullie dat ? Gedrag en Verzorging 7
Furry Friends Forever 3 cali kleindochters van de pas overleden Friar Tuck Foto en Filmpjes 10
Ronald Gezellige paasdagen Algemeen 6
Ronald Pasen - let op met chocola! Algemeen 2
Caviaforum Fotowedstrijd Fotowedstrijd Maart 2016 - Pasen! Foto en Filmpjes 16
Ronald Pas op voor ziekmakend knaagdier Ziekten 1
MaluKecil Pas op! Kokhalzen kan duiden op kies-problemen Ziekten 4
Booowtjeee GEVONDEN Opzoek naar 2 leuke mannetjes (pas rond september) Fokberen gevraagd 12
Saskia Paas avontuur met goede afloop Babbelbox 9
Furry Friends Forever Paas cupcakes gemaakt Freubelhoek 19
Humpey Ch teddy zeugjes gereserveerd, pas 2 dagen oud maar toch even showen! Foto en Filmpjes 11
Anita Solo droogfoto's van de Huize Salmon Royal geboren Ukkie's deel 4 PAS OP TOETSENBORD Geboren 12
Hallo, ik ben iris:) en pas op cavia's Voorstellen 8
Nanoe Pas op!! Smelt gevaar! Foto's en filmpjes andere (huis)dieren 24
Dit is pas een caviabed! Huisvesting 24
Caviastal Marieke Paas babies een prachtige vierling geboren vanmorgen om kwart over zes Geboren 16
Freubelfriends wenst iedereen vrolijk pasen Babbelbox 18
esthercavia Mijn konijn Pluisje pas geborsteld Foto's en filmpjes andere (huis)dieren 16
de Caviakolonie Oops Goede vrijdag Gezellig Pasen? Foto en Filmpjes 25
Pientuttelien Dit jaar met Pasen..... Foto en Filmpjes 12
Paas-caaf Foto en Filmpjes 32
Pas op! Deze persoon reserveert overal dieren maar haalt ze nooit op! Algemeen 94
esthercavia mijn mooie pluisje pas gekamd en los in de keuken Foto en Filmpjes 14
Weet iemand hoe dit komt??(pas op,minder prettige foto's) Ziekten 47
whiepje mama caaf niet goed te pas. we hebben haar laten gaan..... Ziekten 32
Caviastal Genieta moeder cavia trapt pas geboren ukken dood Geboren 23
Dit is pas een missie Foto en Filmpjes 34
woezeltje Pas op met hitte! Babbelbox 50
steffen pasen Algemeen 18
Pas op voor de loslopende Zoef Foto en Filmpjes 6
Pas op! Myiasis! Ziekten 13
Amore_ Pas op! Een hoog 'aaaaaahh' gehalte :-) Foto en Filmpjes 17
Khydra Dit was een héle vrolijke Pasen Foto en Filmpjes 10
Pasen 2010 en 2011 Foto en Filmpjes 7
oschin victoria pas 4 dagen oud en al problemen Ziekten 8
Zaterdag pas?! Foto en Filmpjes 33
(hihihi) PAS OP... ONTPLOFFINGSGEVAAR! (Ontploft op 22-01) Foto en Filmpjes 34
't Zonnetje Zwanger zeugje bij pas bevallen zeugje? Fokken 7
Guinea Palace Ik pas ook in een caviamandje hoor! Babbelbox 21
Ronald Pas op voor knaagstenen en likstenen! Gedrag en Verzorging 59
Rosa_ Heel bizar!! Amélie is al heel dik, maar pas 3 dagen zwanger? Draagtijd 15
sammi 8 april geholpen en nu pas ziek Ziekten 63
Twee dames bevallen, pas op lieve foto's Geboren 28
c.s.AlpaCasa Ongelooflijk, pas 4 mnd !!! Foto en Filmpjes 18
ans Hihi zie het nu pas Babbelbox 46
Dino De Poll van: Pasen! Foto en Filmpjes 29
*bonnie* Woehoeeeee een vrolijke pasen ! ! Huisvesting 4
tony Vrolijk Pasen! Foto en Filmpjes 8
marije13051981 Paas eieren zoeken bij zoo plus Algemeen 60
Vrolijk pasen allemaal! Babbelbox 21

Vergelijkbare onderwerpen