• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Oogje cavia

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Hey allemaal ik vroeg mij af hoe het gaat met het oogje van mijn caaf.. ze heeft haar hele leven al slaapjes gehad bij haar oog en die kan je er zo vandaan halen zo niet met je vinger dan met een lauw water doekje maar ik heb het idee dat het onderste deel van haar oogje soms iets van een beetje hangt dit heeft ze niet altijd maar op dit moment vind ik wel dat ik er iets aan moet doen als er iets is het witte in de binnenkant van haar oogje is slaap dat perongeluk daar is gekomen dus dat is er alweer uit weet iemand of ze er last van kan hebben en of ik er iets aan kan doen?
611766B8-3FFD-4812-9411-075B91B8E8FE.jpeg
2BF07640-E6DA-4D45-BA6D-8FB9F3A6A4FA.jpeg

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
Lijkt op ontstoken bindweefsel. Dierenarts is een goed idee.

Voor noodgevallen kan je een tube met zalf in huis halen met vitamine A erin. Beaphar heeft die bijvoorbeeld.

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Bedankt allemaal! Even een bezoekje later hebben we dit tubetje meegekregen (rechts) de linker had ik nog van een keer dat ze ook een ontstoken oogje had er blijkt niks ernstigs te zijn en na een paar dagen zou dit alweer weg moeten zijn 😀
image.jpg

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Update:

het is achteruit gegaan maar ik heb zo het idee dat het spulletje een beetje agressief is voor haar oogje daarom gaan we het nu 2/3 keer per dag doen ook (zoals we al dachten omdat ze aan elkaar zijn verbonden) is het andere oogje ook niet helemaal meer zoals eerst maar dit is nog niet zo heftig weet iemand wat we moeten doen afwachten of ingrijpen?
33AB982F-9CB2-4EF9-A518-8869B8EF08FB.jpeg
52EBD9E2-6FB2-45C4-BB92-2D89A88D216E.jpeg

Zephyr

Ervaren
Lid
29 jul 2019
Reacties
532
Aantal Cavia's
2
Je kan voor de zekerheid de dierenarts bellen, maar dat andere oogje moet je ook gaan behandelen.

Ik zou ook wat water koken, laten AFKOELEN, en dan met dit (lauw /warm) water het oogje schoonpoetsen zodat de zooi eraf is voordat je medicatie geeft.

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Je kan voor de zekerheid de dierenarts bellen, maar dat andere oogje moet je ook gaan behandelen.

Ik zou ook wat water koken, laten AFKOELEN, en dan met dit (lauw /warm) water het oogje schoonpoetsen zodat de zooi eraf is voordat je medicatie geeft.
Dank voor je snelle reactie! Ze heeft altijd al wel wat slaap bij haar oogjes en dat proberen we altijd weg te halen nu is het ook in haar oog ik heb ook het idee dat ze door de medicatie wat vager gaat zien dit ga ik zeker proberen 2 uur ga ik de medicatie inbrengen dan zal ik nog een update geven

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Update:

het spulletje is denk ik een beetje TE agressief wat moet ik doen?

dit is dus nu ook op het andere oog o_O

(er zit ook een blauwe glas overheen)
57775D85-3FDE-4D0A-8D19-30973483AACC.jpeg
B2066B61-7990-4E02-9B2F-252E6389EB4D.jpeg

Anna 1973

VIP
Lid
24 aug 2018
Reacties
2.052
Aantal Cavia's
2
Landen vlag
Stoppen met die zalf dit is niet goed een blauwe waas is een beschadiging maar kan ook zo weer over gaan met de goede zalf. Ik zou het eerst gewoon schoonmaken twee keer per dag met water en een wattenschijfje

MartijnvanOord

Ervaren
Lid
2 apr 2018
Reacties
890
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Ik haak nu pas aan in deze topic dus met sommige dingen ben ik nu misschien wat laat. Maar wat was de diagnose van de DA? Dat lees ik namelijk niet, enkel dat het niet ernstig zou zijn. Waar is precies naar gekeken? Zover ik aan de eerste foto's kan zien en wat je schrijft (en eigen ervaring), kreeg hij een hangend ooglid, en daar is in principe niks ergs aan. Verder dat er poetsspul in de ooghoek blijft hangen doet mij denken aan een beschadigd oogje wat een caafje van mij laatst ook had. Daar hebben we ook een zalfje op gedaan met VitA (weet naam niet meer) 3x daags een klein druppeltje op het oog. Het was iig niet de zalf die jij nu gebruikt, dus daar weet ik niks vanaf. Verder zorg ervoor dat je maar een klein druppeltje gebruikt, te veel is ook uiteraard niet goed.
Naar de huidige situatie zou ik echt weer met de DA overleggen want dit ziet er niet prettig uit. Ziet er ontstoken uit denk ik, dan zou je eventueel voor isathal kunnen gaan, dat is oogzalf met VitA en antibioticum volgens mij. De blauwe waas geeft wel aan dat het aan het helen is, maar het lijkt wel een reactie te veroorzaken op het ooglid.

MartijnvanOord

Ervaren
Lid
2 apr 2018
Reacties
890
Aantal Cavia's
6
Landen vlag
Ah ik besprak nu met mn vriendin (paraveterianair) en die zegt chlooramfenicol is ongeschikt voor cavia's want ze reageren daar meestal heel sterk op. Dus dat zalfje stoppen, bij DA langsgaan om het te laten bekijken en dan om isathal vragen. Eventueel nog laten aantikken met een fluorstripje om eventuele beschadigingen te kunnen zien/vinden indien dit nog niet is gedaan.

Linda5

Liefhebber
Lid
22 okt 2018
Reacties
83
Aantal Cavia's
5
Landen vlag
Waarom heb je dan nog geen contact gezocht met de da? Donderdag vond je het er al niet goed uitzien

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Waarom heb je dan nog geen contact gezocht met de da? Donderdag vond je het er al niet goed uitzien
Dat heb ik wel ik ben meteen donderdag gegaan en zei heeft oogzalf gegeven het lijkt ook wat minder rood te worden maar de blauwe waas is er wel

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Ik haak nu pas aan in deze topic dus met sommige dingen ben ik nu misschien wat laat. Maar wat was de diagnose van de DA? Dat lees ik namelijk niet, enkel dat het niet ernstig zou zijn. Waar is precies naar gekeken? Zover ik aan de eerste foto's kan zien en wat je schrijft (en eigen ervaring), kreeg hij een hangend ooglid, en daar is in principe niks ergs aan. Verder dat er poetsspul in de ooghoek blijft hangen doet mij denken aan een beschadigd oogje wat een caafje van mij laatst ook had. Daar hebben we ook een zalfje op gedaan met VitA (weet naam niet meer) 3x daags een klein druppeltje op het oog. Het was iig niet de zalf die jij nu gebruikt, dus daar weet ik niks vanaf. Verder zorg ervoor dat je maar een klein druppeltje gebruikt, te veel is ook uiteraard niet goed.
Naar de huidige situatie zou ik echt weer met de DA overleggen want dit ziet er niet prettig uit. Ziet er ontstoken uit denk ik, dan zou je eventueel voor isathal kunnen gaan, dat is oogzalf met VitA en antibioticum volgens mij. De blauwe waas geeft wel aan dat het aan het helen is, maar het lijkt wel een reactie te veroorzaken op het ooglid.
Er werd naar blijde oogjes gekeken en ze zei dat het hoornvlies niet beschadigd is en dat we een weekje met het zalfje moeten aankijken en als het dan niet weg is terugkomen

Fenna.Broek

Liefhebber
Lid
8 feb 2021
Reacties
88
Aantal Cavia's
4
Landen vlag
Ah ik besprak nu met mn vriendin (paraveterianair) en die zegt chlooramfenicol is ongeschikt voor cavia's want ze reageren daar meestal heel sterk op. Dus dat zalfje stoppen, bij DA langsgaan om het te laten bekijken en dan om isathal vragen. Eventueel nog laten aantikken met een fluorstripje om eventuele beschadigingen te kunnen zien/vinden indien dit nog niet is gedaan.
Oké bedankt! Ik zal kijken of ik een afspraak kan maken

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
BaasjevanSummerEnLente Oogje van de “geredde” cavia Ziekten 14
wit oogje jonge cavia Ziekten 10
cavia jong heeft wit oogje Ziekten 5
mefa Cavia knijpt haar oogje steeds dicht. Ziekten 5
snoes Help, baby cavia heeft een oogje dicht. Ziekten 5
Nemesea Blauwe waas op oogje.... Ziekten 11
mikeD Ontstoken/vet oogje Ziekten 12
Krugiexsabie raar plekje bij oogje Gedrag en Verzorging 5
Caviavlok Tumor in oog; oogje verwijderen Ziekten 8