• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Ontsluiting voelen bij hoogdrachtige zeugen

Caviastal Lothlórien

Gast
Dit is het bekken van een zeugje, als röntgenfoto.
Waar de achterpoten aan het lijf vastzitten is het bekken. Onderaan het bekken zie je dat er twee ovaaltjes aan het bekken zitten, die min of meer tegen elkaar aan liggen. Bij dit zeugje is er nog wat 'speling' in, omdat ze ooit jongen heeft gehad, maar bij zeugen die nog nooit jongen hadden en bij beren zit dit strak tegen elkaar.
onys;uiting1.jpg

Als een cavia hoogzwanger is, gaan die twee delen van elkaar wijken. Dit is een hoogzwangere zeug met vrijwel volledige ontsluiting. Je ziet meteen dat de twee ovale bekkenbeenderen hier veel verder uit elkaar staan (groene cirkel). De kopjes van de jongen die je hier in de buik ziet zitten, horen er nu nét door te passen.
ontsluiting.jpg

Maar waar voel je dat nu precies?
ontsluiting.jpg

De rode cirkel staat bij de twee laatste foto's om de bekkenkammen (crista iliaca) en die staan altijd al uit elkaar. Dat zijn de harde dingen die je bij jezelf voelt als je je handen in de zij zet.
Je moet dus sowieso bij de groene cirkel zijn, maar omdat een röntgenfoto een 2D-beeld maakt van een 3-D dier, moet je ook nog bekijken of deze cirkel de rug of buik aanwijst.

Er zijn 2 manieren om te voelen.
Je kan je vinger over de ruggengraat naar beneden laten glijden. Daar waar eigenlijk de staart zou zitten bij andere knaagdieren voel je bij een niet zwangere zeug twee knobbeltjes dicht op de ruggengraat (wat bij ons de zitbeenknobbels zouden zijn, de tuberositas os ischii). Bij ontsluiting van een zwangere zeug gaan die uit elkaar wijken.

Ik vind die methode, hoewel makkelijker als je niet weet waar te voelen, zelf nogal onnauwkeurig en ik voel liever of de schaambeenvoeg (symfyse) al wijkt bij ontsluiting. Glij met je vinger vanaf de blauwe cirkel over de buik richting de schaamstreek. De eerste harde botstructuur die je tegenkomt is het schaambot (os pubis) en die komt exact middenvoor samen in de symfyse. De symfyse is de plek waar die twee 'ovaaltjes' tegen elkaar aan zitten.

Soms voel je al 2 weken voor de bevalling daar de eerste ruimte tussen komen, maar vaker begint het 1 week voor de bevalling, en bij een enkele uitzondering zelfs pas een paar dagen vooraf. Het wijken van de symfyse gaat langzaam, zodra je je duim (zonder forceren!!!) plat ertussen kan leggen kan je ervan uitgaan dat het nest binnen een dag of 2, hooguit 3 geboren wordt.

Let wel, niet elke zeug werkt 'volgens het boekje'. Zo is een bekend fenomeen dat sommige zeugen ongeveer een dag voor de bevalling ineens weer potdicht zitten. En sommige zeugen gaan niet netjes langzaam open, maar gaan open, stukje dicht, wat verder open, weer wat dicht, en zo verder tot ze volledig ontsloten zijn. Toch zullen ze allemaal, stuk voor stuk, volledige ontsluiting moeten hebben vóór ze kunnen bevallen.

Lisa249950

Liefhebber
Lid
6 aug 2015
Reacties
20
Aantal Cavia's
4
beste. Ik ken dit forum nog maar net dus weet niet goed hoe ik je een privé berichtje kon sturen dus doe ik het even zo. Ik zit op de tuinbouwschool te Melle en doe voor mijn gip voortplanting bij cavia's en was op het internet informatie aan het opzoeken en kwam hier in dit forum uit. Ik vind jouw foto's heel erg duidelijk en zou deze graag willen gebruiken in mijn gip als dat mag.
mvg Lisa

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.255
Aantal Cavia's
00
CS Lothlorien is niet meer lid van dit forum. Zij zit wel op Facebook waar zij een groep heeft met zelfde naam maar dan satijnopvang ipv cs ervoor.

Lisa249950

Liefhebber
Lid
6 aug 2015
Reacties
20
Aantal Cavia's
4
Bedankt en idd vond hem niet meer tussen leden dus vroeg ik het me af
Mvg

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.255
Aantal Cavia's
00
Haar en daarom staat er gast onder de naam.

Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
cavia zwanger.. maar hoe voel je de ontsluiting Draagtijd 5
Kaat Leven voelen bij 't meten van ontsluiting? Fokken 16
caviastaldeboefjes Hoe voel je de ontsluiting? Fokken 8
Milou Hagenaars Ontsluiting, maar geen weeen. Fokken 2
Indy mink Voorstellen Voorstellen 6
Caviastal Citi Weeën, maar geen ontsluiting Draagtijd 2
ilsekuiper Ontsluiting Fokken 4
shrn Ontsluiting? Draagtijd 4
suzyquzy Ontsluiting? Fokken 10
Jessica Zwanger zeugje eet niet, zit in een hoekje en verliest bloed (volledige ontsluiting) Draagtijd 19
iriscaviameisje Ontsluiting? Fokken 10
hoelang ontsluiting? Fokken 5
Rooska Persen begonnen met weinig ontsluiting Fokken 19
tanja82 ontsluiting Draagtijd 2
jolanda71 hoelang rondlopen met ontsluiting? Fokken 8
mamacavia Ontsluiting Fokken 6
Kaat Ontsluiting meten, doe ik 't wel goed? Fokken 7
Caviastaldemaatjes Help, zeugje heeft ontsluiting Fokken 26
Geen ontsluiting Fokken 41
CS The Mounties ontsluiting ? Draagtijd 12
Jellie HELP! Zeugje bloed maar heeft nog bijna geen ontsluiting! Draagtijd 215
ontsluiting Fokken 6