• Welkom op het énige échte Nederlandse en Belgische Caviaforum! Het caviaforum voor liefhebbers en fokkers van cavia's.

Het grootste, mooiste en uitgebreidste Caviaforum van de Benelux. Inmiddels al 18 jaar een begrip in Cavialand. Registreer je nu gratis met je Facebook, Google, Yahoo of Microsoft account en maak deel uit van onze informatieve, gezellige cavia community.

Ongelukkige cavia?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
www.lightsthroughtherain.nl
Aantal Cavia's
2
Gisteren heb ik bij de lokale kinderboerderij een heel leuk caafje gehaald, als vriendje voor Mack. Wat informatie: het is een gecastreerd beertje van 2,5 jaar oud. Hij is een Teddy maar hij ziet er wat vreemd uit vind ik. Ik moet wel zeggen dat ik nog niet zo vaak Teddy's gezien heb, maar goed, dat terzijde. (Mack is overigens een gladhaar van bijna een half jaar oud, ongecastreerd beertje.) Bij de kinderboerderij hebben ze gezegd dat de cavia vrij onderdanig is. Hij kwam binnen met nog een ander mannetje, maar op de kinderboerderij heeft hij ook een tijdje bij een vrouwtje gezeten en dat ging allemaal goed. Zijn vorige eigenaren hebben afstand van hem gedaan omdat ze gingen verhuizen.

Ik heb ze gisteren dus samen in een hok gezet maar m'n nieuwe caafje lijkt het niet zo naar zijn zin te hebben. Hij heeft zich in het huisje verstopt en hij komt er nauwelijks uit. Er zijn momenten dat ze gezellig met z'n tweeën hooi zitten te eten, maar er zijn ook momenten dat Mack heel langzaam en 'rillend' door de kooi heen loopt en dat Rascal (zo heb ik Teddy genoemd) in z'n huisje verstopt zit.

Als ik hem uit het hok haal en op schoot heb, zit hij heel stilletjes op mijn benen. Hij zit liever niet op mijn armen zoals Mack wel graag wil. Ook hangt zijn koppie helemaal naar beneden. Het kan zijn dat hij zo gebouwd is, maar het komt op mij over alsof hij vrij weinig levenslust heeft. Daarnet had ik beide caafjes naast elkaar op een krukje gezet voor een foto, maar Rascal liet zijn koppie helemaal over de rand hangen. Mack keek vrolijk rond en wou alles zien en vooral proeven... Ook als ik het hok open zet zodat ze door de kamer kunnen lopen, blijft hij in het huisje zitten. Heeft iemand hier een idee? Ik wil uiteraard graag dat ze vriendjes worden en een fijn leven leiden, maar als m'n nieuwe ventje niet happy is wordt het niet wat en weet ik niet wat ik hiermee aan moet...

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.255
Aantal Cavia's
00
Mijn advies is geef ze de tijd om aan elkaar en om de nieuwe caaf aan jou en de nieuwe omgeving te laten wennen. Ook elke caaf is weer anders qua persoonlijkheid dus je kan ze niet 1 op 1 vergelijken.. Zo te horen gaat het niet fout en laat Mack zien door het brrten (rillen door jou genoemd) dat hij de baas is in de bak.

Gaby

VIP
Lid
23 mrt 2014
Reacties
1.162
Website
caviastalgabriel.weebly.com
Aantal Cavia's
50
Inderdaad geef ze de tijd om aan elkaar en de omgeving te wennen. Maar dat koppie jangen bevalt me niet. Doet hij dat ook als hij in de hok zit? Wil je daarvan toch wat foto's laten zien?

Verstuurd vanaf mijn SM-T315 met Tapatalk

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Ik geef ze inderdaad de tijd om te laten wennen. Bij de kinderboerderij hebben ze gezegd dat hij een maand proeftijd heeft, dus ze hebben best de tijd. Gisteren hebben ze een paar keer door de bak gerold met z'n tweeën, en vandaag (voor zover ik weet) maar één keer dus er zit progressie in. Toen ik thuiskwam vanmiddag zaten ze met z'n tweeën in één huisje gepropt. Rascal leek daar alleen niet zo heel blij mee te zijn...

Ik zal morgen wat foto's maken en uploaden, het licht in mijn kamer is nu te slecht daarvoor, helaas.

Simphony

Gevorderd
Lid
20 aug 2009
Reacties
87
Website
www.caviastal-simphony.be
Aantal Cavia's
51
Eerst en vooral een dikke pluim voor jou omdat je een cavia geadopteerd hebt uit de kinderboerderij.
Weer eentje die lekker in de watten zal liggen. :)

Op termijn komt het wel in orde.
Het is ook nog maar heel kort dat hij bij jullie woont.
Hij moet zich aanpassen aan zijn omgeving, aan je andere cavia en aan jullie.
Plus nog eens wennen aan andere geluiden rondom hem.
Ik denk dat je eerder over een 14 tal dagen eens moet kijken hoe hij het doet.
Voorlopig kan je niet veel meer doen dan hem rustig observeren, af en toe eens eruit halen zoals je al doet en lekker verwennen met allerlei fruit en groentjes.
Samen eten sterkt nl de vriendschapsbanden ;)
Meestal komen ze voor iets lekkers wel tevoorschijn, daarom niet meteen als je erop staat te kijken, maar uiteindelijk komen ze wel.

Het kopje laten hangen lijkt me ook wel iets vreemds...
Kan zijn dat hij dat gewoon doet omdat hij erg bang en onzeker is, maar ik heb het nog nooit gezien bij een cavia.
Maar het kan ook zijn dat er ergens in zijn lijfje iets mis is waardoor hij zijn kopje laat hangen, je weet maar nooit.
Wat niet wil zeggen dat het verder wel een "normale" cavia kan zijn.
Benieuwd hoe het eruit ziet.

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Ik heb hier twee foto's van hem. Hij houdt zijn kopje vrijwel altijd zo!

IMG_5717.JPG IMG_5718.JPG

Dory

Gevorderd
Lid
7 aug 2014
Reacties
145
Aantal Cavia's
2
Hoi,

Heb net even de foto`s bekeken en ligt het aan de foto of heeft hij een erg lange nek voor een caaf?

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Dat idee had ik inderdaad ook ja... Of het komt gewoon door zijn vacht, dat het lijkt alsof hij een lang nekje heeft? M'n andere cavia heeft veel meer haar dan hij heeft.

Dory

Gevorderd
Lid
7 aug 2014
Reacties
145
Aantal Cavia's
2
eet en drinkt hij wel goed?

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Ja! Eerst niet echt, maar dat kwam omdat m'n andere cavia een bitch was. Nu hebben ze allebei een apart voerbakje en drinkflesje en sindsdien gaat het beter, ook onderling. Hij eet ook gewoon z'n hooi op enzo.

Dory

Gevorderd
Lid
7 aug 2014
Reacties
145
Aantal Cavia's
2
Mooi zo! dat is zeker bij een caaf heel erg belangrijk. Ben benieuwd wat de experts hier over de foto`s zeggen. Dat ben ik namelijk niet;) Had snel even bij mijn eigen caafs gekeken maar dat zijn shelties dus wordt het beeld enorm vertekend door al hun haar.

Lid
15 mrt 2012
Reacties
1.879
Website
www.instagram.com
Aantal Cavia's
5
Ik denk dat hij zijn voedingsstoffen nog moet bijwerken of iets dergelijks. Dat hij vitamines mist en wel wat vet kan gebruiken.
Ik heb geen idee hoe die kinderboerderij werkt, maar mijn ervaring is dat ze geen groenten krijgen.

Qua gedrag, moet je het nog aan kijken ;)

Simphony

Gevorderd
Lid
20 aug 2009
Reacties
87
Website
Aantal Cavia's
51
Ik vind hem ook een lang nekje hebben, maar kan aan de foto liggen.
In elk geval vind ik zijn vachtje er niet goed uitzien.
Goede voeding met voldoende vit C en veel groentjes en fruit zal na een tijdje een groot verschil maken.
Ook even in het oog houden of er niets schuilt onder dat rare vachtje.
Misschien last van luisjes of mijtjes, of mogelijk ook pas gehad en nog herstellende.

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Ik ga morgen even bij de dierenwinkel kijken of ze iets van een kammetje hebben waar ik z'n vacht mee kan doorkammen. Het ziet er inderdaad best vreemd uit, maar voor zover ik kan zien heeft hij geen luisjes oid. Volgens mij heeft hij op de kinderboerderij vooral in z'n hokje gezeten, want hij is ook bang voor mij, maar dat gaat helemaal goedkomen.

Volgens mij zijn ze zich ook gewoon een beetje aan het aanstellen, want toen ik net weer boven kwam zaten ze gezellig met z'n tweetjes in een hoekje van de kooi. Tot Rascal mij zag, toen schoot hij snel een huisje in. En op het moment dat ik dit typ hebben ze weer ruzie. (Vooral klappertanden)

Simphony

Gevorderd
Lid
20 aug 2009
Reacties
87
Website
Aantal Cavia's
51
Het is nog vroeg om nu al te weten wie de baas is, dus moeten ze nog wat klapperen.
Af en toe verbroederen ze toch al, dat is al goed nieuws.

Luisjes zijn heel moeilijk te zien.
Maar je kan hem wel observeren om te kijken of hij vaak/regelmatig krabt.
Of anders als je spul in huis hebt even preventief behandelen.

Ik ben heel benieuwd hoe hij er over een aantal weken uit zal zien, waarschijnlijk stukken beter.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.255
Aantal Cavia's
00
Ik vind hem ook een enorm lange nek hebben, maar het kan inderdaad ook komen door de hoek van de foto's. Kan je voor ons een goede foto van de zijkant maken?

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Ik begin het idee te krijgen dat het komt doordat z'n vacht echt slecht er aan toe is. Heb net een borsteltje voor hem gekocht, maar toen ik heel zachtjes over z'n vachtje heen ging piepte hij wel. Vooral bij een paar plekjes waar z'n vacht wat korter lijkt te zijn. Komende weken ga ik m iig genoeg vitaminen bijvoeren zodat hopelijk z'n vachtje wat beter wordt. Zoals hij nu zit lijkt z'n nekje in ieder geval normaal.

Het gaat steeds beter tussen die twee. Ik zat net naar ze te kijken, en volgens mij vinden ze zichzelf super stoer maar zodra de ander iets doet, zijn ze allebei toch niet zo heel stoer.

Hittepit

Ervaren
Lid
26 aug 2010
Reacties
196
Hij ziet er sowieso verschrikkelijk uit, dus dat kan vertekenen. Dat arme beest. Gered op het nippertje als zijn vacht en postuur een indicatie geven van zijn gezondheid. Zien de overige cavia's van die kinderboerderij er ook zo uit?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Marleen

Beginnend
Lid
21 jan 2016
Reacties
2
Website
Aantal Cavia's
2
Nee, de rest zag er normaal uit. Ik heb geen idee hoe lang hij op de kinderboerderij heeft gezeten, maar hij was de enige herplaatsingscavia die ze op dat moment hadden. Hij wordt steeds minder bang voor me. Toen ik net de kamer in kwam bleef hij zitten waar hij zat, eerder schoot hij zo snel mogelijk een huisje in.

Tieske

VIP
Lid
12 okt 2011
Reacties
6.255
Aantal Cavia's
00
Een draadje per dag is een hemdsmouw in een jaar dus zolang de kleine stapjes blijven komen kan je genieten van hoe alles zich ontwikkelt. Dat hij zo snel al even blijft zitten is een goed teken. Cavia gehad die hier ook eerst het huisje in schoot, maar nu des te graag even komt kijken en een knuffeltje halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
TS Titel Forum Reacties Datum
PiggiePalace99 Ongelukkige cavia Gedrag en Verzorging 3
moffeltje Maak je een cavia ongelukkig door hem weinig te knuffelen? Gedrag en Verzorging 13
Khydra Ongelukkig na verhuizing Algemeen 4
Meccie 2 beertjes samen, 1 ongelukkig Gedrag en Verzorging 8
Ik ben heel erg verdrietig en ongelukkig Babbelbox 76
Meraviglia Is Jade ongelukkig? Algemeen 9
Twinckle Ongelukkige caafjes Gedrag en Verzorging 18
Milou Hagenaars Cavia jongen groeien niet goed Fokken 2
TimWetzels Cavia vermaak Algemeen 4
Fenna.Broek Cavia minder actief door antibiotica? Algemeen 0
Fenna.Broek Ademen cavia Algemeen 2
TimWetzels Inactieve cavia Gedrag en Verzorging 9
2204stef Cavia mannen in buurt van vrouwen Gedrag en Verzorging 4
Caviameisje_88 Inslapen cavia Regenboogbrug 8
julie.canters Rood buikje Algemeen 8
puck en knofje droge cavia pootjes Algemeen 5
julie.canters Natte keutels Algemeen 13
Fenna.Broek Shampoo cavia? Algemeen 6
Raluca Zieke cavia Voorstellen 4
Evalin Cavia voelt zich alleen? Algemeen 17
Milou Hagenaars Zwangere cavia hoest Fokken 1
Fenna.Broek Cavia muur! Show je huisvesting 1
Fenna.Broek Oogje cavia Algemeen 40
Fenna.Broek Oogjes dicht baby cavia Algemeen 5
Rutger Mijn vrouwtjes cavia bromt Gedrag en Verzorging 8
DanielleTL Hele lichte cavia Algemeen 7
Ronald Van harte gefeliciteerd, Cavia Carla Verjaardagen 0
Fenna.Broek Is cavia ziek? Ziekten 7
isabelstm Cavia even naar buiten Huisvesting 6
Tamisamson Dode cavia met bloed aan vulva Ziekten 2
Evalin Cavia witte afscheiding bij oog Gedrag en Verzorging 7
Anne_R Is mijn cavia zwanger? Draagtijd 4
Rutger Cavia zwanger, wat moet ik doen? Algemeen 2
Rutger Is mijn cavia zwanger? Fokken 7
Jenn_ Nieuw cavia verblijf Huisvesting 13
Cherique Havens c 4000 anti stress volledig cavia super voer. Voeding 7
Cherique Zieke cavia gekocht Ziekten 20
Danjella Cavia lijkt afwezig Ziekten 17
Decavialiefhebber Cavia loopt op 3 poten Gedrag en Verzorging 48
caafjes vd zonnehoeve Cavia naambordjes Hokken, kooien & toebehoren aangeboden 4
Roxy2020 Zwangere cavia Algemeen 45
Llollo1106 Eindelijk 2e cavia! Algemeen 6
DanielleTL Cavia met blaasproblemen? Ziekten 30
Elsss Cavia wassen ivm natte kont Gedrag en Verzorging 29
Didi.vn Schoolopdracht rex cavia Rassen en Kleurslagen 1
Witte Cavia beertjes te Koop Knuffelcavia's aangeboden 4
kimkb Transportbox voor 4 cavia`s Algemeen 13
CaviaFan Hoe cavia bij fokker vandaan halen Algemeen 3
Evalin Cavia beertjes vechten Gedrag en Verzorging 64
annie262 Longontsteking bij cavia Ziekten 7

Vergelijkbare onderwerpen