Luchtweginfectie

Discussie in 'Ziekten' op www.caviaforum.nl gestart door Ilsevdwoude, 16 mei 2017.

1. Ilsevdwoude

Ilsevdwoude Beginnend

Lid:
    5 mei 2017
    Pluimen:
    59
    Aantal Cavia's:
    4
    Wie heeft er ervaring met een luchtweginfectie bij cavia's? Ik heb alle tips & adviezen nodig!!

Onze kleine Guusje van 3 maanden heeft een luchtweginfectie. De dierenarts kan niet zeggen of het een virale of bacteriële infectie is. Waarschijnlijk heeft ze dit altijd al onder de leden gehad - vanaf het begin dat ze bij ons woonde, nieste en hoestte ze al en er kwam ook prut uit haar neus. De andere cavia's hebben er ook heel even last van gehad, maar zijn daar nu helemaal overheen.

Natuurlijk zijn we naar de dierenarts geweest, die haar uitvoerig heeft onderzocht, en constateerde dat ze nog best klein was voor haar leeftijd - ze kwam uit een groot nest en woog 250 gram toen ze 6 weken was - en dat het een kwestie was van weerstand opbouwen, gecombineerd met een stofallergie en schurftmijt waar je je ook belabberd van kunt voelen. Ze vond haar ook nog te jong om meteen met antibiotica te behandelen - daar was ik het helemaal mee eens.

Schurftmijt behandeld, andere bodembedekking genomen, dagelijks multivitaminedruppels gegeven naast voeding die voornamelijk bestaat uit vers hooi, Supreme Selective brokken en groenten (oa een dagelijkse flinke portie paprika) en het leek de goede kant op te gaan. Mevrouw at goed, groeide goed, was lekker druk en aanwezig...

Tot vanochtend, toen ik haar zwaar ademend en in elkaar gedoken aantrof in het hok. Ze wilde niks eten, maar keultelde nog wel - in zo'n geval is snel handelen heel belangrijk! Meteen de dierenarts gebeld, waar we net geweest zijn. Ze heeft nu Sulfatrim en Carprofen gekregen - 2 x per dag geven, goed in de gaten houden of ze voldoende eet & drinkt, dagelijks wegen. En verder: HEEL hard duimen dat ze er weer bovenop komt. Duimen jullie mee?

De dierenarts merkte nog wel op dat kleine Guus heel veel geluk heeft gehad dat ze bij ons terecht gekomen is. Bij mensen met minder verstand van cavia's had ze al lang niet meer geleefd. Mijn hart breekt als ik er aan denk...

2. Log in of registreer je om de geplaatste 38 reacties in dit onderwerp te kunnen lezen.
Laden...
Gelijkwaardige Onderwerpen - Luchtweginfectie
  1. Shiny Mimi
    Reacties:
    17
    Bekeken:
    942
  2. frambroos
    Reacties:
    54
    Bekeken:
    2.319